- Om den nye sangen låter bra i bilen, er den klar til å bli utgitt!

Det er spesielt én detalj stjerneartisten Matoma ikke kan få snakket nok om når det gjelder hans helektriske BMW iX.

-Du, jeg må få si noe om anlegget i bilen!

Egentlig er intervjuet over da Matoma – eller Tom Stræte Lagergren (30) som han heter – nærmest roper ut:

- Interaksjonen mellom høyttaleranlegget og resten av iX-en er helt hinsides. Én ting er at BMW i årevis har samarbeidet med Harman Kardon. Det sier sitt. Men i toppmodellen kan du få et surround-anlegg fra Bowers & Wilkins. For meg som driver med musikk er det …

Matoma rister på hodet.

- Jeg husker jeg leste et intervju med svenske Robyn. Hun sa at når hun hadde skrevet musikk, gikk hun alltid ut i bilen for å høre på det. Låt det bra i bilen, var det bra nok til å utgi. Sånn har jeg det også. Den teknologien som sitter i ryggen på BMW-en …

- I seteryggen?

Her stokker ordene seg nesten litt for Matoma, så begeistret er han.

- Ja! Der har du dioder som leser av
elektroniske impulser. Hver gang det er en bassfrekvens som er under 250 herz,
går det en puls i setet. I housemusikk der kicket er så distinkt med bassen som
ledende element … Å sitte og merke bassen i hele ryggen! Du lever inni
låta. Det har jeg aldri opplevd før. Aldri.

Les mer om BMW iX

GODLYD: At anlegget er viktig for Matomas bilvalg her i livet er ikke akkurat overraskende. - Det gir meg inspirasjon å sette meg inn i bilen, sier Matoma om iX-en.

Kunsten å gjøre det man kan med de rammene man har

MATOMA+BMW

Matomas samarbeid med BMW ser nesten ut som en av samarbeidene hans i musikken. BMW+Matoma ligner til forveksling stjernerekka de fleste norske artister bare kan drømme om: Matoma+Enrique Iglesias, Matoma+Notorious
B.I.G. og Matoma+Becky Hill. Bare for å ta noen eksempler.


Men det er lite som lukter stjernestøv denne kalde vinterdagen på Fornebu. Allerede idet han klyver ut av sin BMW iX, går Matoma rett og slett på baken på glattisen. Han kommer seg heldigvis humrende opp.


Det er ikke så merkelig at en ung mann som Tom drømmer seg vekk fra vinterkulden her i Norge til en evig sommer. Det er slik musikken hans føles. Som en rytmisk tropesommer uten stans. De tropiske tonene har fulgt karrieren hans siden han lastet opp en remix av Notorious B.I.G.s Old Thing Back på  musikktjenesten SoundCloud i 2014.

Og de har nådd fram til et svimlende antall publikummere: Sangene hans er strømmet 2,5 milliarder ganger på Spotify. Smak litt på det tallet! Det er mer enn musikkikoner som Depeche Mode, Robbie Williams og Jimi Hendrix, det!


Av samme grunn virker det kanskje logisk at en av verdens største bilprodusenter ville ha akkurat Matoma som ambassadør når bilbransjen er på vei inn i ny, elektrisk tidsalder.


Men de som tror at Matoma hadde takket ja til å fronte en hvilken som helst bilprodusent, må tro om igjen. Det kunne ikke bli noe annet enn BMW.


Vi holdt på å si: Selvfølgelig kunne det ikke det.

BMW + Matoma = Ikke tilfeldig

Knall og fall: Selv om det er viktig å ha begge beina på jorda, er det ikke alltid man klarer å ha fotfeste.

Det begynte med musikken

Vi spoler tilbake til et releaseparty Matoma holder for Spotify. Året er 2018, stedet Chicago. Etter konserten faller Tom i snakk med sponsoren bak arrangementet: BMWs USA-sjef. Artisten fra Flisa forteller om oppveksten langt inne i skogen i nord, der de litt eldre guttene mekket BMW for harde livet. Når de ikke rånet, altså. Drømmen var en dag å få drifte med en BMW M3.

BMW-sjefen liker det han hører. Og mener at Tom blir nødt til å snakke med BMWs skandinaviske kontor. Men først blir han invitert på omvisning på BMWs amerikanske hovedkvarter.

- I USA er det veldig store kontraster, store forskjeller. Men hos BMW la jeg merke til at uansett om de ansatte vasket, jobbet på kontoret eller produserte bilene, var det god stemning. Hadde det vært et spill for galleriet, hadde jeg merket det fort. Jeg husker jeg tenkte for meg sjøl: Dette er unikt, altså. BMW er et annerledes bilmerke med en bra tilnærming til klimaspørsmålet. Det står i stil med hva jeg selv representerer.

BMWs klimaengasjement:

BMW jobber hver dag for å bli et mest mulig bærekraftig selskap. Det begynner ofte i det små. Men samtidig har BMWs styreleder Oliver Zipse lagt listen høyt med denne målsetningen: "Det grønneste kjøretøyet i verden vil være en BMW".

Fem ting du kanskje ikke visste om BMWs klimaambisjoner:

  • Det tyske bilselskapet bygde sin første elbil helt tilbake i 1972! Da ble en elektrisk bil brukt som følgebil under maratonløpet i OL.
  • Hvert år produserer BMW nesten 2,5 millioner kjøretøy. Det betyr at de genererer så mye som 780 000 tonn skrapmetall. Heldigvis resirkuleres 99 prosent av det. Og brukes på nytt.
  • Med Polycycle-prosjektet jobber BMW for å bruke plast fra havet til å lage nye bilmatter til bilene de produserer.
  • Batterier brukt i elbiler er et spørsmål som opptar mange miljøbeviste mennesker. Nesten alle delene av BMWs litium-ion-batterier kan resirkuleres.
  • Cirka 15 000 BMW-ansatte tar firmabuss til og fra jobben. Det sparer miljøet for 32.000 tonn CO2 årlig. I tillegg sykler 5000 BMW-ansatte til og fra jobben gjennom firmaets eget sykkelutleietilbud. Alle monner drar.

LES MER OM BMW SIN VEI MOT MER BÆREKRAFT I BILBRANSJEN

BMWs klimaengasjement:

BMW jobber hver dag for å bli et hundre prosent bærekraftig selskap. Det begynner ofte i det små. Men samtidig har BMWs styreleder Oliver Zipse lagt listen høyt med denne målsetningen: "Det grønneste kjøretøyet i verden vil være en BMW".

Fem ting du kanskje ikke visste om BMWs klimaambisjoner:

  • Det tyske bilselskapet bygde sin første elbil helt tilbake i 1972! Da ble en elektrisk bil brukt som følgebil under maratonløpet i OL.
  • Hvert år produserer BMW nesten 2,5 millioner kjøretøy. Det betyr at de genererer så mye som 780 000 tonn skrapmetall. Heldigvis resirkuleres 99 prosent av det. Og brukes på nytt.
  • Med Polycycle-prosjektet jobber BMW for å bruke plast fra havet til å lage nye bilmatter til bilene de produserer.
  • Batterier brukt i elbiler er et spørsmål som opptar mange miljøbeviste mennesker. Nesten alle delene av BMWs litium-ion-batterier kan resirkuleres.
  • Cirka 15 000 BMW-ansatte tar firmabuss til og fra jobben. Det sparer miljøet for 32.000 tonn CO2 årlig. I tillegg sykler 5000 BMW-ansatte til og fra jobben gjennom firmaets eget sykkelutleietilbud. Alle monner drar.

LES MER OM BMW SIN VEI MOT MER BÆREKRAFT I BILBRANSJEN

    


SCENEVANT: Her spiller Matoma for titusenvis av amerikanske elektronikafans på Ultra Music Festival i 2019. Foto: RUKES

BMW har redusert energiforbruket per produserte bil med 40 prosent siden 2006. Målet de neste åtte årene frem til 2030 er å redusere utslippene med ytterligere 80 prosent. Siden 2017 har alle BMWs europeiske anlegg kjøpt 100 prosent grønn strøm, og siden 2020 kommer all strømmen – blant annet fra solcelleinstallasjoner og vindkraft – fra fornybare kilder.


Hvis man tar med Plug-in-hybridene kommer BMWs sortiment til å bestå av 25 elektrifiserte modeller innen utgangen av 2023. Minst tolv av dem skal være helelektriske. I løpet av fjoråret fikk BMW på plass de første av dem, BMW i3, BMW iX3, BMW i4 – og BMW iX som er samme bil som Matoma kjører.


- BMW gjør en reell innsats, sier Matoma. - Det blir litt som meg: Ja, jeg flyr mye. Jeg er en internasjonal artist. Enten må jeg la være med å fly, la være med å representere norsk kulturliv i utlandet. Eller så må jeg gjøre det jeg kan innenfor de rammene jeg har. Det minner om hva BMW gjør med bilproduksjonen sin. Og …

- Ja?

- Jeg må jo innrømme at jeg synes BMW er et av de feteste merkene som finnes. Så det var ikke akkurat rocket science da de spurte om jeg ville være ambassadøren deres!

Det kan virke litt paradoksalt at en internasjonal artist – som flyr kloden rundt for å droppe tunge tropiske beats – skryter av en bilprodusents engasjement for miljøet. Men BMW har faktisk satt seg som mål å bli verdens mest bæredyktige bilmerke.

Og det er ikke bare noe de sier.

Kunsten å bidra med sitt

Matomas klimaengasjement har fulgt ham hele karrieren. At artisten havnet på spillelistene til millioner av menneskers spillelister i 2015 falt sammen med at han selv fant kjærligheten i Norge. Og akkurat kjæresten – Maren Sofie Ovea Gjertsen – er en viktig grunn til Matomas klimaiver.

- Ja, det er riktig at hun åpnet øynene mine for at også jeg kan gjøre en forskjell. På den tiden vi ble sammen var det ikke et like stort fokus på klima som det er i dag. Det har skjedd mye på åtte år. Nå kan det virke lett å gjøre kampanjer om bærekraft, uten at det er en tyngde bak ordene. Men jeg vil gjerne gjøre mer enn å snakke. Jeg vil ta ansvar for fotavtrykket mitt.

Øyeåpner: Joda, han brydde seg om klimaet. Men det var kjæresten og samboeren Maren Sofie som overbeviste ham hvor viktig det var at også Matoma bidro med sitt.

I 2015 ble Matoma verdens første artist som gjennomførte en fullstendig klimapositiv turné. Det gjorde han i samarbeid med FNs klimapanel. Han flyr økonomi i stedet for business, rutefly i stedet for privatfly. Differansen bruker han, sier han, på å heller bidra med en skjerv. Som for eksempel en solcellepark i India. Og et genimanipulert tre(!) i Finland som binder CO2 på en ny måte.

Da samarbeidet med BMW tok form, var noe av det første han gjorde, å bytte ut innlandsflyreisene i Norge med BMWs hybridbil i8.

- Det var en fantastisk måte å reise til spillejobber på! Og mye bedre å tenke på enn at jeg skulle satt meg på et fly og forurenset. Nå tar jeg meg i ny og ne en roadtrip for å bli inspirert til å lage musikk.

Bilen han kjører i dag er BMWs heleklektriske IX – som består av 30 prosent gjenbrukte materialer. Hele 95 prosent av bilen er resirkulerbar.

- Jeg kan oppsummere denne bilen i to ord: full fræs! Den er det villeste jeg har kjørt. Det er ikke rart BMWs slagord er «ren kjøreglede». Det er helt sant. Det kan jeg si når jeg bruker så mye tid bak rattet. Jobben min er på mange måter å pendle. Jeg spiller konsert i to timer, resten av tiden er jeg på farta. Da er det viktig at jeg trives i bilen.

- Er det sant at du også lager musikk i den?

- Ja. Da legger jeg setet ned i baksetet og ligger og lager musikk. For meg er en bil mye mer enn et framkomstmiddel. Det er lidenskap. Jeg setter meg ikke inn i en bil for å høre motorlyden, jeg setter meg inn for å bli inspirert.

La deg inspirere av BMW iX du også - bestill en prøvetur!

Lekkert: Interiøret i BMW iX betyr komfort. Sammen med bilens kjøreegenskaper lever den opp til BMW-mottoet: Ren kjøreglede. Ifølge Matoma er det helt presist.

Annerledes pendler: - Jeg spiller i to timer, resten av tiden er jeg på farta. Så jeg er jo en pendler, sier Matoma. Da er det viktig at hans BMW iX både lever opp til strenge komfort- og kjørekrav. Men ikke minst også at avtrykket den setter på miljøet er så lite som mulig.

– Jeg synes BMW er et annerledes bilmerke med en bra tilnærming til klimaspørsmålet. Det står i stil med hva jeg selv representerer.

MATOMA OM HVORFOR HAN KJØRER BMW

I mange år var Matoma et relativt ukjent fjes her til lands. Musikken hans ble spilt, men Tom kunne gå uforstyrret på gata. Men under pandemien endret det seg. Da ble Matoma en av dommerne i The Voice.

- Det var noe jeg hadde drømt om å gjøre lenge, å være mentor. Jeg vil gjerne si til unge artister at det går an å være 100 prosent seg sjøl i musikkindustrien. Du trenger ikke skape et falskt image. Jeg prøver ikke å være noen annen enn meg sjøl.

Matoma holder inne et øyeblikk.

- Livet mitt ble forandret i rakettfart. Jeg gikk fra å være ferdigutdannet musikkprodusent på NTNU til å være internasjonal artist. Men heldigvis møtte jeg mitt livs kjærlighet, Maren Sofie, som har fått meg til å forstå at så lenge du elsker deg selv, har du det bra.

Matoma ler litt, før han blir alvorlig.

- Hver morgen våkner jeg opp og føler meg takknemlig. Jeg spør meg selv: Hva kan jeg gjøre i dag for å spre kjærlighet og glede hos folk? Det er mottoet mitt. Noen vil kanskje tenke at det bare er noe jeg sier for å virke jovial, men jeg mener det.

Han snakker om sosialt press og om hva som kjennetegner suksess. Nei, det handler ikke om å ha det største huset, den beste jobben, den råeste bilen og den største båten.

- Ekte suksess handler om å kunne se seg selv i speilet og være fornøyd med den man er og det avtrykket man setter på verden. Sånn opplever jeg at BMW er også. Det du ser, er det du får.

Motor vehicle, Automotive lighting, Smile, Outerwear, Hood, Car, Travel

Autentisk: Hver dag handler for Matoma om å prøve å skape glede. For seg selv, men først og fremst for andre.

- Ekte suksess handler om å kunne se seg selv i speilet og være fornøyd med den man er.

MATOMA

Dette er annonsørinnhold produsert av Aller Concept Store.Se våre annonsørretningslinjer eller kontakt oss på hallois@aller.com©2020 Aller Media AS | Personvernerklæring og informasjonskapsler

ANNONSØRINNHOLD

Font
Font
Font, Rectangle