Elbiltest:

Audis frekkeste e-tron

Først kom e-tron, så kom e-tron Sportback. Forskjellen er liten, men ufattelig stor. Vi har testet.

EDITION ONE: Sportback, S-Line og Edition One. Sånn kan en Audi e-tron også se ut. Foto: Fred Magne Skillebæk
EDITION ONE: Sportback, S-Line og Edition One. Sånn kan en Audi e-tron også se ut. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Kampanjetilbud på Elbil24 PRO – kun 1 krone!

Har du husket å melde deg på nyhetsbrevet vårt?

(Elbil24): Det har lenge vært kjent at Audi skal lage flere versjoner av sitt foreløpige elektriske bidrag, Audi e-tron. Ikke bare med tanke på batteristørrelse og rekkevidde, men også karosseriutgaver. Elbil24 har ved flere anledninger testet e-tron 55, SUV-utgaven med det største batteriet. Vi har også testet e-tron 50, den samme bilen med det mindre batteriet.

Nå har vi sjekket ut den nye e-tron 55 Sportback, som har en mer kupélignende karosseriform enn SUV-utgaven.

Det skal legges til at dette heller ikke er første gangen vi tester Sportback, etter at vi i høst var og kjørte en Sportback med hele tre elmotorer.

De fysiske former

Bare for å ta det elementære først, så er plattformen på SUV-utgaven og Sportback identiske. Dermed er det liten forskjell å spore i understell og kjøreegenskaper. Selv de fysiske målene er omtrent identiske, inkludert akselavstanden.

Det som skiller de to bilene handler rett og slett om en senket taklinje over bagasjerommet, men det er for mange også den forskjellen de kanskje ønsker.

For selv om e-tron generelt er ansett som en vellykket bil, med tanke på designen, så varter Sportback opp med et frekkere uttrykk. Det eneste som i praksis blir påvirket er dermed bagasjeromsplassen, vel og merke kun når du frakter bagasje som rommer over bagasjeromstrekket i høyden. For mens SUV-utgaven har et bagasjerom på samlet 660 liter, inkludert alle kriker og kroker under selve gulvet, oppgir Audi at volumet er 615 liter på e-tron Sportback.

Like batterier

Ettersom e-tron 55 Sportback kom først nå i våres, så blir alle disse levert med den lille batterioppgraderingen e-tron fikk i fjor høst. Oppgraderingen gikk ut på at den anvendelige netto-kapasiteten ble økt fra 83,6 til 86,4 kWh, noe som i praksis gir deg noen kilometer ekstra rekkevidde.

På papiret skal en e-tron 55 Sportback i denne utgaven ha et forbruk på 2,35 kWh per mil ved blandet kjøring, og en rekkevidde på 415 kilometer.

Når jeg sier denne utgaven, så er testbilen en Edition One, som i praksis betyr full pakke. Det er rett og slett ingen ting bilen mangler, selv om det er noe vi kunne tenkt oss at den ikke hadde.

KUPÉ: Selv om taklinjen legges lavere i bakkant er takhøyden i baksetet så godt som opprettholdt. Foto: Fred Magne Skillebæk
KUPÉ: Selv om taklinjen legges lavere i bakkant er takhøyden i baksetet så godt som opprettholdt. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Valgets kval

Det våkne øyet ser på bildene at bilen er utstyrt med de mye omtalte kameraspeilene. De koster en skvett ekstra, uten at vi ser noen fordeler med dem, om vi ser bort fra redusert støynivå og en teoretisk reduskjon i forbruket. Nå var bilen også utstyrt med akustikk-glass, doble laminerte sideruter, noe som i seg selv gjør bilen svært støysvak. Da ville vi klart oss fint med ordinære speil, som gjør en vel så god jobb i det daglige.

615 liter: Bagasjerommet er nær identisk opp til bagasjeromstrekket. Foto: Fred Magne Skillebæk
615 liter: Bagasjerommet er nær identisk opp til bagasjeromstrekket. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Når man først bestiller seg en Sportback, er det etter alt å dømme på grunn av utseendet. Andre grunner finnes ikke, ut fra det vi har klart å finne ut, ettersom den har mindre bagasjeromsplass i høyden, har høyere prislapp, og ikke har nevneverdig bedre forbruk eller rekkevidde. Da gjenstår kun utseendet, slik vi ser det.

Da gjør det ingen ting at man får en bil som denne Edition One, med den langt mer sportslige fronten, med det som skal se ut som store luftinntak på hver side, og med det som ser ut som matt krom i rammen rundt.

De samme elementene finner vi igjen i hekken. Det interessante er hvordan dette står i kontrast til den grå-blå fargen. Dette er helt sikkert en farge få ville valgt bare ut fra et fargekart, men når man ser det på et ferdig produkt som her, så ser det rett og slett rålekkert ut. Plasmablå mot Monacogrå kontrast, forteller Audi.

Sitter godt

Om man først er blitt kjent bak rattet i en ordinær e-tron 55 SUV, så kjenner du deg like lett igjen i Sportback. Alt er identisk, men denne S-Line Edition One har noe ekstra å by på. Igjen, vi hadde antagelig ikke valgt fargen på setene etter et fargekart, men når det settes i kombinasjon med ekstreriørfargen, så ser det svært delikat ut, og de kontrastsømmen er bare prikken over den berømte i-en.

Massasje og ventilasjon i stolene er heller ingen ulempe.

Så la oss se litt nærmere på setene i bilen. For på listen over ekstrautstyr finner vi noen punkter som kun har med setene å gjøre, og prisene på dette:

GRÅTT OG BLÅTT: Og det passer godt sammen. Foto: Fred Magne Skillebæk
GRÅTT OG BLÅTT: Og det passer godt sammen. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer
  • Massasje og ventilasjon: kr. 17.330
  • Komfortarmlene: kr. 2.230
  • Fullskinnpakke: kr. 11.740
  • SK Valcona Perforert skinn: kr. 13.880
  • Individual kontursete: 27.930

Med andre ord, bare for setene har Aud lagt på 73.110 kroner i ekstrautstyr.

Men la oss bare si det med en gang. Det er fullt mulig å få seg en fet Audi e-tron 55 Sportback uten å måtte legge til slike summer bare for å sitte godt. Samtidig er det utrolig hvor mye penger dagens kunder handler ekstrautstyr for.

Særlig de som leaser, da disse ekstra kronene blir bakt inn i månedsprisen, og blir mindre synlig.

FASJONABELT: Med seter til en halv formue, panorama soltak og taktrekk i sort blir det hele seende sobert ut. Foto: Fred Magne Skillebæk
FASJONABELT: Med seter til en halv formue, panorama soltak og taktrekk i sort blir det hele seende sobert ut. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Forbruk og rekkevidde

Når det gjelder forbruk og lading, så skiller e-tron 55 Sportback i S-Line utgave seg lite fra de øvrige modellene. Vi har testet bilen til 38,7 mil på sommerføre, og 32,6 mil på vinterføre.

Audi e-tron har i denne klassen overlegent best ladehastighet, selv om det finnes biler i andre klasser som nå lader raskere – deriblant Porsche Taycan og Tesla Model 3. Likevel lader ingen av hovedkonkurrentene til e-tron raskere – foreløpig.

Ladekurve for de fire store:

Konklusjon

Så hva kan vi konkludere med? Vel, da er det fristende å komme tilbake til de fire hovedvalgene du har blant Audi e-tron. Det er SUV-utgaven eller Sportback, og du må deretter velge mellom 50 eller 55 utgaven.

Vi har tidligere sagt at du kan velge en Audi e-tron 50 SUV, og spare 130.000 kroner ved å gi slipp på 6-8 mil rekkevidde, sammenlignet med e-tron 55 SUV.

Dersom du heller vil ha en Audi e-tron Sportback har du fortsatt det samme valget.

Ved å gi slipp på noen mils rekkevidde kan du spare en del penger, og fortsatt ha en fortreffelig bil.

Om du ikke har spesielle ønsker om å spare noen kroner, og heller få deg en så fet Audi e-tron som mulig, så er det bare å velge en bil som dette til 974.100 kroner for full pakke. Da får du antagelig den elbilen på markedet per i dag som i høyeste grad kan defineres som premium.

God tur!

AUDI E-TRON 55 SPORTBACK EDITION ONE
Motor:Elektrisk x 2
Effekt:408 hk
Dreiemoment:664 Nm
Hjuldrift:Alle
Batteritype:Litium-ion
Batterikapasitet:95 kWh (86,4 kWh netto)
Ombordlader:11 kW (22kW tilbehør)
Maks ladekapasitet:150 kW
0-100 km/t:5,7 sek.
Toppfart:200 km/t
L x B x H:490 x 194 x 162 cm
Akselavstand:293 cm
Oppgitt egenvekt:2555 kg.
Tillatt hengervekt:750 / 1800 kg.
Bagasjerom:615 liter
Oppgitt forbruk:2,35 kWh blandet kjøring
Oppgitt rekkevidde:415 km
Pris fra kr.:722.100
Pris testbil:974.100