Shanghai Motor Show 2019:

Audi hinter om kunstig intelligens i ny elbil

Konseptbilen AI:ME lærer av eierens vaner, får øyestyring, og byr på levende planter.

SMÅBIL: Med AI:ME hinter Audi om en ny fullelektrisk småbil. Her vist frem av designer Marc Lichte Foto: Audi
SMÅBIL: Med AI:ME hinter Audi om en ny fullelektrisk småbil. Her vist frem av designer Marc Lichte Foto: AudiVis mer

Denne artikkelen er finansiert av Elbil24 PRO-medlemmer.

(Elbil24):

Audi viser frem sin nyeste konseptbil under motormessen i Shanghai, som pågår i disse dager.

Bilen, som har fått det foreløpige navnet Audi AI:ME, skal være en teknologibombe med futuristisk design - og kanskje Audis tilskudd til småbilene? Kanskje en e-tron i A1 eller A2 størrelse?

2-seter pluss

Selve navnet spiller på AI, eller Artificial Intelligens, altså kunstig intelligens på norsk. Bilen skal nemlig være utstyrt med selvkjørende egenskaper på nivå 4, noe som betyr at bilen kan kjøre selv i gitte områder, uten at fører trenger å assistere.

Det er nok noen år til dette vil bli tillatt og reellt i Norge, men flere og flere biler vises med tilsvarende teknologi.

Bilen skal også ha mye til felles med storebror Audi AIcon, som ble introdusert i 2017. Både linjene og konseptet på de to bilene skal være like, og vi skal ikke se bort fra at dette er hint om en ny designretning fra selskapet.

DOBLE DØRER: Konseptbilen har to dører som slår hver sin vei. Dette ser sjeldent dagens lys på produksjonsmodellene. Foto: Audi
DOBLE DØRER: Konseptbilen har to dører som slår hver sin vei. Dette ser sjeldent dagens lys på produksjonsmodellene. Foto: Audi Vis mer

AI:ME måler 4,5 meter i lengden og 1,9 meter i bredden, og er med andre ord på størrelsen med en vanlig kompakt-bil.

Bilen er, i følge Audi, en 2-seter pluss. Med dette mener de at det er to faste seter i front, med flere alternativer til bruk av plassen bak førerraden. Bilen skal imidlertid ha plass til fire personer.

Kunstig intelligens

AI-systemene i bilen kombinerer bilens intelligens med en såkalt interaksjonsintelligens. Resultatet skal være at den har evnen till å både tenke og lære selv, og dermed kunne samhandle med både omgivelsene og passasjerene i bilen.

Bilens selvkjørende egenskaper er designet for urban kjøring, og vil innenfor gitte grenser kunne styre på egenhånd. Kjører man derimot ut på motorveier og liknende, vil fører måtte overta kjøringen.

I fremtiden vil bilen kunne lese trafikkbildet og selv avgjøre hva beste kjøremønster vil være.

FØRSTE VISNING: Audi AI:ME ble vist frem under selskapets Group Night arrangement på bilmessen i Shanghai. Foto: Audi
FØRSTE VISNING: Audi AI:ME ble vist frem under selskapets Group Night arrangement på bilmessen i Shanghai. Foto: Audi Vis mer

Mye lagringsplass

Audi mener at fremtidens selvkjørende biler vil måtte ha mer fokus på fører og passasjerers opplevelse av tiden i de bruker i bilen. Derfor har de gjort oppbevaring til en prioritet når de laget interiøret.

Lagringsplasser er plassert i dashbordet og mellom forsetene, og magnetiske kopp- og tallerkenholdere skal gjøre det enkelt å innta et måltid under kjøreturen. Husk, vi snakker om en konseptbil.

Bilen har også fotstøtter for både passasjerer, og sjåføren, når selvkjøring er aktivert.

Store vindusflater skal skape en "koselig" stemning i bilen, og til og med levende planter er integrert i bilens interiør for å lage en utendørs-opplevelse.

Stemme- og øyestyring

Bilens mediesystem skal kunne styres av øye- og stemmestyring, og berøringssensorer i dørpaneler.

Styringen med øynene brukes via en tredimensjonal OLED-monitor plassert under frontruten, som følger hele bilens bredde. Her kan fører styre blant annet navigasjon og musikk.

På en fremtidsbil som dette følger det selvsagt også VR-briller med. Såkalte Viritual Reality, eller virtuell virkelighet, briller, lar personene i bilen se videoer, filmer, og til og med spille tv-spill. I følge Audi kan føreren dermed starte å se en film hjemme, og fortsette når vedkommende setter seg i bilen.

Bilen har også en stress-indikator som skal sørge for at fører og passasjerer tar hånd om egen helse.

Realistisk?

Som andre konseptbiler, er det vanskelig å se at alt dette skal bli en realitet med det første.

Foreløpig er det ingen informasjon om hvorvidt bilen faktisk vil settes i produksjon, og hva rekkevidde og batteristørrelsene eventuelt vil være.

Allikevel er det et spennende syn inn i noe som kan bli fremtidens elbiler, og ikke minst, kanskje fremtidens designspråk fra Audi.