Audi Q4 e-tron:

Audi med ny elektrisk Norges-modell

GENÈVE: En mindre, full-elektrisk SUV med lang rekkevidde.

PERFEKT FOR NORGE: Størrelsen er nær skreddersydd for det norske markedet. Foto: Fred Magne Skillebæk
PERFEKT FOR NORGE: Størrelsen er nær skreddersydd for det norske markedet. Foto: Fred Magne SkillebækVis mer

(Elbil24):

Nye Audi Q4 er foreløpig en konseptbil, men kommer på markedet om ikke alt for lenge. Bilen sikter seg rett inn i hjertet på det norske markedet med en nær skreddersydd størrelse.

Med en rekkevidde på 45 mil etter WLTP-standarden er også det viktigste kriteriet oppfyllt.

Hovdkonkurrenten blir naturligvis den kommende Tesla Model Y, som lanseres 14. mars.

Bra ytelser

Q4 e-tron får et litium-ion batteri på 82 kWh, og veier 510 kg. Det er noe mindre enn det vi finner i dagens e-tron, men de er begge firehjulsdrevne med hjelp fra to elmotorer, en foran og en bak.

Samlet skal disse kunne levere 225 kW, omregnet til 306 hestekrefter.

Dette er nok til å gjøre sprinten til 100 km/t unna på 6,3 sekunder. Noen toppfart er ikke oppgitt, men vi bør ikke regne med noe mer enn 200 km/t, som mange av elbilene i dag har som øvre grense.

KOMPAKT: Q4 er akkurat så kompakt som det norske markedet ønsker. Foto: Fred Magne Skillebæk
KOMPAKT: Q4 er akkurat så kompakt som det norske markedet ønsker. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Mest drift på to

Audi forteller at bilen i de aller fleste tilfeller vil rulle som mer eller mindre bakhjulsdriven, og at det først er ved større kraftbehov – eller for fremkommeligheten – at firehjulsdriften slår til for fullt. Motoren bak kan derfor levere 150 kW og 310 Newtonmeter dreiemoment, mens motoren foran er begrenset til 75 kW og 150 Nm.

Bilen er laget på MEB-plattformen, som de deler internt i VW-gruppen.

Selve karosseriet er typisk Audi, og vi får her håpe at de bevarer litt av konturene, og ikke runder av alle kanter og hjørner som på den e-tron vi er blitt kjent med i det siste. Men endringer vil komme, for konseptbilen er satt på fire 22-toms hjul. Dette er langt fra energieffektivt, så vi tipper 20-tom blir øvre mulighet, når bilen kommer på markedet.

GJENBRUK: Innvendig er det brukt mye resirkulerbare materialer. Foto: Audi
GJENBRUK: Innvendig er det brukt mye resirkulerbare materialer. Foto: Audi Vis mer

Gjenbruk

Innvendig kjenner vi oss litt igjen fra storebror, men i Q4 har de valgt å heller kjøre en større 12,3-toms skjerm over midtkonsollen, fremfor to mindre i høyden. I tillegg får du naturligvis skjermen som er plassert foran rattet.

MINDRE: Q4 e-tron er hakket mindre enn storebror. Foto: Fred Magne Skillebæk
MINDRE: Q4 e-tron er hakket mindre enn storebror. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Det er også iøynefallende at Audi har valgt girspaken helt bort, til fordel for knapper som girvelger – forover og bakover.

I motsetning til litt trause fireeikers ratt i e-tron, har q4 e-tron fått et sporty treeikers ratt, med avkortinger både i nedkant og toppen.

Innvendig har de også valgt å bruke resirkulerte materialer i alt fra seter til dørtrekk. Dette så vi lite av på e-tron, men vi liker tanken.

Det ukjente

Hengerfeste? Ladefart? Tja, det er det for tidlig å si noe om enda. Men de fysiske målene har vi , og bilen måler 4,59 meter i lengde, 1,90 i bredde og 1,61 meter i bredde. Akselavstanden er på 2,77 meter. Og ja, den får den karakteristiske LED-stripen i hekken.

Hva bilen skal koste er heller ikke kjent, men den skal settes i produksjon i slutten av neste år.

Da blir den bare en av de tolv full-elektriske bilene Audi skal ha på markedet i løpet av 2025.