Porsche Taycan:

Designerens innerste tanker

En ny bil skal skapes, og fallhøyden er stor. Michael Mauer avslører her hvordan tanker ble til realitet - den fullelektriske Porsche Taycan.

Kampanjetilbud på Elbil24 PRO – kun 1 krone!

(Elbil24): For vel tre måneder siden var Elbil24 i Lappland og fikk hilse på den nye Porsche Taycan. Den gang som prototype, men i et rimelig klart og tydelig eksemplar.

Ikke bare av utseende, men også med tanke på ytelsene.

Frykten for identiteten

Vi har sett det før med Porsche. De går inn i et nytt marked, og den største angsten for at merket skal ruineres finner man ikke hos selskapet selv, men hos kundene.

Det skjedde da de gikk inn i SUV-markedet med Cayenne, og det skjedde delvis da den langstrakte Panamera ble lansert.

Begge deler ble en stor suksess for Porsche, og ettersom vi har sett, og fått den første kjøreturen i prototypen av Taycan, er vår klinkende klare mening er at den definitivt har alle de genene man forventer i en Porsche.

Mens vi venter på Taycan

Nå er det rundt tre måneder til Taycan får sin verdenspremiere, og selv om Porsche kanskje ikke ønsker å avdekke hva entusiastene har i vente riktig enda, så letter mannen med ansvar for hvordan bilen blir seende ut på sløret.

Her er et intervju med mannen som har ansvaret for at Taycan blir en ekte Porsche, slik markedet forventer det - Michael Mauer.

DESIGN: Michael Mauer forteller hvordan Taycan er blitt til.
DESIGN: Michael Mauer forteller hvordan Taycan er blitt til. Vis mer

Ettersom dette er en ny tidsregning fra Porsche, gjelder det også med tanke på designen?

-Det var helt klart en av de mest spennende, men også utfordrende oppgavene, rett og slett fordi vi ikke hadde noe å bygge ut fra. Likevel, vi startet ikke helt med blanke ark, for vi var klar på at den måtte gjenkjennes som en Porsche fra første blikk. Med andre ord, den måtte inneha merkeidentiteten. Med Taycan opprettholder vi strategien om å tilby den mest sportslige bilen i hvert segment vi er representert. Når det gjelder designen, så uttrykkes dette tydelig i proporsjonene. Sportsbiler har et mer dramatisk bredde-høyde forhold, og i så måte vil jeg si at vi til en viss grad har redefinert arkitekturen av fullelektriske biler, forteller Mauer.

På hvilken måte da?

FØRSTE BEKJENTSKAP: Elbil24 fikk i vinter stifte bekjentskap med godt utviklede prototyper.
FØRSTE BEKJENTSKAP: Elbil24 fikk i vinter stifte bekjentskap med godt utviklede prototyper. Vis mer

Taycan blir definitivt unik når det gjelder proporsjonene. Normalt er rene elbiler høyere enn tilsvarende biler med ordinær drivlinje, som en følge av at batteriene er plassert i gulvet, og passasjerene sitter oppå disse igjen. Dette er ikke godt nok for oss. Samtidig er det ikke bare å plassere batterier rundt omkring, med tanke på de kjøredynamiske egenskapene som en følge av tyngdepunktet. Vi løste dette med såkalte fot-garasjer. De sørger for en komfortabel sittestilling, selv om du sitter rett med baken nesten rett på batteriene i gulvet.

Sett i ettertid må vi si at dette var den største utfordringen. Hvor høy kan bilen bli? Hvor lang og bred bør den være, hvor liggende eller oppreist vil sittestillingen bli? Dette er typiske spørsmål for Porsche, i mine øyne – kampen om å finne den beste løsningen.

EN SKISSE: Mauer viser frem en skisse som til nå er det nærmeste man kommer en ferdig Taycan.
EN SKISSE: Mauer viser frem en skisse som til nå er det nærmeste man kommer en ferdig Taycan. Vis mer

Hvor tidlig ble du involvert i utviklingen?

Fra starten. Det er det viktigste grunnlaget for en god designstrategi. Før i tiden ville pakken normalt være definert i det vi kommer inn i prosjektet. Jeg foretrekker å se prosessen i tre trinn, proporsjonene, stylingen, og detaljene. Proporsjonene er elementært. Dersom dette ikke stemmer, er det heller ikke mulig å gjøre mye med styling og detaljer

Var det åpenbart fra start hvilken retning utviklingen ville ta?

Vi hadde mange diskusjoner, spesielt om den totale pakken. Til tider vurderte vi også å gå inn i det elektriske markedet med en SUV, men besluttet at det var riktig å ta steget med en sportsbil for å gi en tydelig bekreftelse. Selv om vi skal inn i en ny tid, betyr det ikke at vi nødvendigvis må endre alt.

...og hva mener du med det?

Med et så sterkt varemerke som Porsche er det ingen god idé å ignorere alle av merkets karakteristiske designelementer. For meg personlig handler det om to ting, først og fremst merkeidentitet, deretter produktidentitet – hvilken Porsche er det snakk om.

Merkeidentiteten vises gjennom forskjellige karakteristikker, som starter med proporsjonene.

Den vises gjennom formen på panseret og frontvingene, luftinntakene i stedet for en dominerende radiator og grill, linjeføringen, den fallende taklinjen, og de sterke skulderformene bak. Dette er elementer som karakteriserer enhver Porsche. Differensieringen gjøres deretter på nivået der produktidentiteten skapes.

image: Designerens innerste tanker

Du fortalte at Taycan er deres første forsøk på å definere en model med alternativ drivlinje?

Ja, det stemmer. Når det gjelder produktidentitet ga vi hver modelserie dens individuelle karakteristikk – hvilken Porsche er det? En av de avgjørende elementene vi har definert i denne sammenhengen er formen på hovedlyktene. Vi har investert mye tid i dette, og utviklet et konsept som vi nå viser i detalj for første gang, rundt tre måneder før verdenspremieren. Den strekker seg lenger enn noen tidligere modell, og er karakteristisk for produktidentiteten av våre elektriske biler. De firepunkts dagskjørelysene er ikke bare gjenkjennbare ut fra lysmønster, men også ut fra formen. Denne skulpturelle designen er viktig, ettersom det er hovedelementet i fronten. Moderne lysteknologi gir oss fantastiske muligheter i en slik sammenheng.

Det hjelper kanskje også at dere ikke er tvunget til å plassere en stor forbrenningsmotor under panseret?

Det gir en større frihet for Taycan, mens det er en veldig annerledes utfordring for Panamera og Cayenne. Vi kan basere designen mer på 911, og det hjelper betraktelig med tanke på merkeidentiteten. Likevel tar vi steget et trinn videre når det gjelder produktidentitet. Aerodynamikk og luftgjennomstrømninger er særdeles viktig for fullelektriske biler fordi det påvirker rekkevidden i stor grad. På grunn av dette gikk vi bort fra tradisjonelle hovedlykter, og brukt lyskilder som er plassert i luftinntaket i stedet. Luften går inn fra fronten, og kommer ut i bakkant av hjulhusene. Dette resulterer i en roligere luftgjennomstrømning, noe som gir fordeler med tanke på aerodynamikken.

DET FØRSTE OFFISIELLE BILDET: Av alle skisser og tegninger, så er dette bildet av den faktiske bilen. Velkommen til fremtidens frontlykter.
DET FØRSTE OFFISIELLE BILDET: Av alle skisser og tegninger, så er dette bildet av den faktiske bilen. Velkommen til fremtidens frontlykter. Vis mer

Kunne dere overføre noen elementer fra Panamera, ettersom den også er en sporty firedørs bil?

Det er åpenbart at vi har dratt nytte av erfaringen fra de forskjellige generasjonene med Panamera. Sett fra siden er den hellende delen av taklinjen og måten sidevinduene tar seg ut på, er gode designelementer, eksempelvis. Men det var likevel klart at Taycan ikke måtte se ut som en liten Panamera, noe den ikke gjør. Forskjellen er så stor, at det er ingen fare for at de to blir forvekslet.

Så dette bringer deg tilbake til at målet er en gjenkjennelse, men også en differensiering. Den må være familiær, men samtidig noe nytt på samme tid?

Du har nettopp den effekten når du ser på hekken på Taycan. På den ene siden kjenner du igjen merkeidentiteten med de sterke skulderne. Med dens vakre proporsjoner og flater som er så rene som det er mulig å få dem. Det er også åpenbart at Taycan ikke har eksosrør, så vi fokuserte utelukkende som til gjengjeld representerer produktidentiteten til de fullelektriske bilene. Lysbaren som løper tvers over hekken reflekterer vår fundamentale filosofi, der vi introduserer nye elementer til produktidentiteten, som deretter kan klatre opp og bli en merkeidentitet. Opprinnelig var det bare de firehjulsdrevne modellene av 911 som hadde en slik lysbar. Nå har alle Porsche-modeller den. Utfordringen blir nå å differensiere funksjonen for de individuelle modellseriene.

AVSLAPPET: MIchael Mauer er sikker på at bilen innehar de viktige genene som forventes av en Porsche.
AVSLAPPET: MIchael Mauer er sikker på at bilen innehar de viktige genene som forventes av en Porsche. Vis mer

Diskuterte dere også å endre designet på logoen med introduksjonen av Taycan?

Det er en kjent sak at vi ved flere anledninger har modifisert logoen gjennom årenes løp. Min mening er at et merkes varemerke også bør utvikles, på samme måte som vi nylig oppdaterte modell-logoen på den nye generasjonen 911. Det er først og fremst fontene på teksten som har endret seg, og vi vil ta med oss dette videre for Taycan. Vi har jo også eksperimentert med sort-og-hvitt emblem med gravering i aluminium på pansermerket på showbiler. Dette skaper et mer moderne uttrykk, men bryter med tradisjonene. Vi endte til slutt opp med å beholde det eksisterende emblemet.

Når vi først snakker om tradisjoner, hvordan endrer designarbeidet seg som et resultat av digitaliseringen? Trenger dere fortsatt tradisjonelle verktøy?

ILLUSTRERER GODT: Tegningen illustrerer de faktiske detaljene i den ferdige bilen.
ILLUSTRERER GODT: Tegningen illustrerer de faktiske detaljene i den ferdige bilen. Vis mer

For å si det slik, kreativitet er fortsatt overordnet, og vi tegner ikke dette ut fra digitale penner eller kunstig intelligens, men fra designerens hode. Uansett har vi blitt mye raskere fordi vi simultant jobber i den fysiske og digitale verden. I dag kan vi skape datamodeller fra enkle skisser, og umiddelbart reprodusere dem som 3D-modeller på datamaskiner eller store videoskjermer. Dette er veldig fordelaktig, og fremskynder prosessene. Samtidig er jeg lever jeg i troen om at det ikke finnes en erstatning for å jobbe frem en fysisk modell. Det er ting du rett og slett ikke kan se på en skjerm som først viser seg i virkeligheten. Noen ganger må vi designe en gjenstand basert på matematisk ufullstendige parametere for å sørge for at den har en riktig effekt senere. Noen ganger vet vi ikke engang hvorfor, men bare har en følelse. Derfor stoler vi på de tradisjonelle leiremodellene helt opp til full størrelse.

Det er betryggende å vite at man ikke kan uttrykke alt i formler?

Det er en kjensgjerning at det også er snakk om kostnader, men man kan se når det er lagt stor vekt på designen av en bil. I mine øyne er en av de største utfordringene å minne meg selv om at jeg ikke designer bilen for meg selv, men for kundene. De forventer, helt riktig, et eksklusivt produkt som også demonstrerer kvalitet i håndverket. Overflaten er formet av konkave og konvekse linjer, og alt flyter sammen i hverandre. Dette er også tegn på kvalitet. Våre kunder verdsetter dette, og jeg er sikker på at de vil fortsette med det i fremtiden.

Og denne fremtiden vil nå altså bli fullelektrisk hos Porsche, i det minste til en viss grad. Er du sikker på at dette også er spennende tider for deg personlig?

Definitivt! Jeg startet hos Porsche da utviklingen av Panamera signaliserte en massiv utvidelse av produktrekken. Nå er vi igjen ved et avgjørende veiskille for selskapet. Det er noe spesielt å bære ansvar i slike tider. Min visjon er at Taycan skal bli ikonet for sin tidsepoke, nærmest som symbolet for fullelektriske sportsbiler – akkurat det samme som 911 har oppnådd i sitt segment gjennom de siste tiårene.