Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?
(Elbil24): Nok en gang skyller retrobølgen inn over Volkswagens elbilutvalg.

Derfor bør du bli medlem av Elbil24 PRO
Vi har tidligere fortalt om VWs gjenoppliving av 70-tallets Dune Buggy.
Nå får VWs retrofamilie et nytt medlem, nemlig en elektrifisert versjon av campervanen.
Elektrisk hippie
Den originale bussen hadde navnet VW Type 2, og ble introdusert på starten av 50-tallet. Det var VW andre bil på markedet, derav navnet "Type 2".
Bussen hadde sin storhetstid på 60-tallet, og fikk derfor kjælenavnet Hippie-van.
Nå kommer den i en elektrifisert versjon, dog enda bare i konseptversjon.

Først i test: Den første elektriske virkelige "folkevogna", ID.3
Bussen er en ombygd campervan fra 1962. Den ble laget for å feire over 20 år med innovasjon av Volkswagens forskingslab, Innovation and Engineering Center California (IECC), og den har fått navnet Type 20.
Selv om den ved første øyekast ser som kastet ut av bilder fra hippie-tiden nettopp i California, så ikke la deg lure. Under skallet er den fullstappet med nye og artige løsninger.
Spesialdesignet
Type 20 Consept er helelektrisk, med et 10 kwh batteri og en elektrisk motor som gir 120 hk. Rekkevidden er foreløpig ikke oppgitt.

Bussen har en 2,5kW ombordlader, så ladetiden er vel ikke lynrask. Allikevel er det nok av ting å finne på mens bilen står plugget i kontakten.
I taket bak har VW satt inn en skjerm som viser stjernebilder. I front er et holografisk display satt inn i dashbordet, som lar føreren se 3D-bilder uten å måtte bruke såkalte 3D-briller.

Bussen har også litt annerledes fester til både ratt, seter og speil. VW har laget spesialdesignede fester som skal etterligne naturlig evolusjon.
Resultatet er et utseende helt for seg selv, men det skal også ha tekniske egenskaper.
Festene er både lettere, og sterkere, enn tradisjonelle festene.
Stemme- og ansiktsgjenkjenning
Selv om folkevognsbussen har et retro utseende, kan ikke det samme sies om teknologien.
Biometrisk scanning, eller ansiktsgjenkjenning, brukes for å låse opp, og den samme teknologien lar bussen gjenkjenne brukere vel inne i førersetet.

Kameraet som scanner er plassert i et av vinduene på førersiden av bussen.
Inne finnes det mikrofoner på tre ulike steder, utvendig i front, ved frontsetene, og i passasjersonen bak.
Disse gjør stemmekontroll enklere og fører og passasjer kan kommunisere og gi kommandoer til bussen både fra utsiden og innsiden.
Bussen "svarer" ved å lyse opp frontlyktene eller VW-logoen.

Bygde VW-buss ... i Lego!
Kun konseptbil
Som konseptbiler flest, er det vanskelig å vite hvorvidt denne vanen noengang blir satt i produksjon.
Etter hva vi kan se er det foreløpig ikke noen planer for det.
Publikum kan imidlertid komme å se på campevanen i VW forskningslab, men for norske nysgjerrige betyr det en tur over "dammen".

Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.