Mini Cooper SE avduket:

Elektrisk Mini lansert

Kommer til Norge ved nyttår, men vi har tatt en sniktitt.

AVDUKET: Mini Electric ble avduket under et arrangement for pressen i Rotterdam. Bilen kommer til Norge til nyttår. Foto: Fred Magne Skillebæk
AVDUKET: Mini Electric ble avduket under et arrangement for pressen i Rotterdam. Bilen kommer til Norge til nyttår. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Kampanjetilbud på Elbil24 PRO – kun 1 krone!

Har du husket å melde deg på nyhetsbrevet vårt?

(Elbil24): Mini er i utgangspunktet et perfekt format for en elbil. Da er det gledelig å kunne melde at den ruller inn over landegrensene rett over nyåret, men vi har tjuvstartet.

Bilen ble nemlig avduket for de første skuelystne under et arrangement i Rotterdam akkurat, og Elbil24 var naturligvis tilstede.

Bilen byr på mange positive overraskelser, og noen som mer var som forventet.

Typisk Mini

Når Mini nå går elektrisk, så har de ikke laget en sprell ny konstruksjon fra bunnen av. Karosseriet er basert på den tradisjonelle Mini med forbrenningsmotor, men med de modifiseringene som er nødvendig.

TETT: Grillen er tettet igjen for bedre luftmotstand. Foto: MINI
TETT: Grillen er tettet igjen for bedre luftmotstand. Foto: MINI Vis mer

De 12 batterimodulene er lagt i en T-form i gulvet av bilen, mens elmotoren er plassert foran, sammen med den øvrige elektronikken.

For å få plass til batteriene måtte bilen heves 18 millimeter, sammenlignet med utgavene med forbrenningsmotor, men fordi vekten av batteriene sitter såpass lavt, er fortsatt tyngdepunktet 30 millimeter lavere enn på de tradisjonelle utgavene.

Ettersom batteriet stikker noe ned, har bilen fortsatt den samme bakkeklaringen nå, selv etter at den er hevet 18 millimeter.

Batteriene kommer forøvrig fra kinesiske CATL, og er prismatiske. Åtte slike celler er pakket inn i hver modul.

Urban racer

Med relativt begrenset plass til batterier, er det heller ikke all verdens av energilager Mini har fått trykket inn.

Brutto batterikapasitet oppgis til 32,6 kWh, mens netto oppgis å være 28,9 kWh. Dette holder til en rekkevidde på 232 kilometer.

Rekkevidden er oppgitt etter WLTP-standarden, med blandet kjøring.

Forbruket er oppgitt til 1,15 – 1,32 kWh/mil.

KUN TRE DØRER: Den elektriske utgaven kommer kun med tre dører. Foto: MINI
KUN TRE DØRER: Den elektriske utgaven kommer kun med tre dører. Foto: MINI Vis mer

Det er altså ikke den langstrakte rekkevidden som gjør at kundene velger en elektrisk Mini.

Men merket har definitivt sin kundegruppe, og for de som lever i storbyer og trenger en urban by-racer, kan dette fortsatt være et godt alternativ.

Vi skal heller ikke se bort fra at Mini har et og annet å by på når det gjelder de dynamiske kjøreopplevelsene, men det må vi komme tilbake til etter at bilen er testet.

Forøvrig, når alt av deler fra en bensinversjon utelates, og bilen lastes med det den skal ha for elektrisk drift, så blir totalvekten på Cooper SE 1.365 kg, knappe 145 kg tyngre enn sin bensinbror med tre dører og Stetronic girkasse.

Og når det gjelder dører, så kommer Mini Cooper SE kun med tre dører.

-Det er det markedet vil ha, forteller Helder Boavida, president for Nord-Europa til Elbil24.

Dette svarte han da vi spurte om avgjørelsen med tre dører var et resultat av stivhet i karosseriet, men nei. Vi nordmenn er nok litt annerledes enn de øvrige europeerne når vi skal velge bil.

Arvet detaljer

Ettersom Mini er eid av BMW, så er det naturligvis hentet over noe teknologi fra BMW i3, deriblant motor, gir, og annen elektronikk.

Kraftytelsene er derfor en motor med 270 Nm som generer 135 kW på det meste, tilsvarende 184 hk – akkurat det samme som i i3, men så er da også motoren et inhouse-produkt fra BMW.

Ettersom motoren er plassert foran, snakker vi automatisk om en forhjulsdreven bil.

Bilen har derfor fått en LSD-differensial (limited slip differential) som er skreddersydd for elbiler. Vi ser en rekke biler på markedet i dag, som ikke har elektronikk som er konstruert for elbiler i utgangspunktet, noe som gir negative utslag under kjøring, spesielt om vinteren.

Bilen får forøvrig fire kjøremodus, kalt Sport, Mid, Green og Green+. Som i BMW i3, slår den ned på forbrukselektronikken når du velger programmet for å kjøre billigst som mulig.

Det blir også to forskjellige nivåer for styrke på regenereringen, og du skal kunne foreta såkalt enpedals-kjøring. Hver gang du starter bilen vil den automatisk starte med mest regenering.

Med motorytelsene Mini nå har fått, klarer den en sprint til 100 km/t på 7,3 sekunder, og toppfarten er begrenset til 150 km/t. Også dette er omtrent som på BMW i3.

Andre elementer, som også kommer fra i3, er ladesystemet. Det betyr at ombordladeren takler 11 kWh for typisk hjemmelading, mens den ved hurtiglading støtter 50 kW, som det meste.

De fleste biler som kommer på markedet i disse tider støtter ofte opp til 100 kW, og til og med mer, men det er stort sett biler med større batterier. Jo mindre batteriene er, jo mindre kan man guffe på med effekt, og her er det et relativt lite batteri.

Med andre ord, her blir det uansett begrenset hvor høy ladeeffekt man kan levere.

KJENT MILJØ: Førerplassen er også som før, men innholdet på skjermene er byttet ut med mer elbilspesifikk informasjon. Foto: MINI
KJENT MILJØ: Førerplassen er også som før, men innholdet på skjermene er byttet ut med mer elbilspesifikk informasjon. Foto: MINI Vis mer

Varmepumpe - selvfølgelig

For å sikre at de får så lang rekkevidde som mulig på den energimengden batteriet kan lagre, har Mini også satt inn varmepumpeteknologi. Denne henter overskuddsvarme fra motoren og batteriet, ettersom begge deler utviklet varme. Dermed slipper varmepumpen å hente iskald luft utenfra på vintertid, men kan heller varme opp luft som allerede har høyere temperatur.

Mini forteller at denne løsningen gir en besparelse på 75 prosent i varmeproduksjon, sammenlignet med et ordinært varmeelement som gir en avkastning på 1:1.

Små forskjeller

Det utvendige karosseriet er mer eller mindre likt det man ser på Mini med forbrenningsmotorer. I fronten har den riktig nok en tett grill, mest fordi den ikke trenger å slippe luftstrømmen gjennom til kjøling, og deretter fordi det gir bedre luftmotstand under kjøring.

Felgene, eller Snickers’ene som designeren kaller dem, er klart forskjellige. Også dette fordi Electric har fått felger der prioritet har gått på luftstrømmer fremfor design.

Store hjul på en elbil er heller ikke fordelaktig, og Mini har derfor valgt å sette 16-toms hjul som standard på Electric, med mulighet for å bestille opp til 18-tommere.

For ikke å gjøre om mer enn nødvendig, har BMW satt CCS ladekontakten der man normalt fyller drivstoff.

SOM PÅ DE ANDRE: Bagasjeromsplassen er opprettholdt, for batteriet ligger under gulvet. Foto: MINI
SOM PÅ DE ANDRE: Bagasjeromsplassen er opprettholdt, for batteriet ligger under gulvet. Foto: MINI Vis mer

Et indre vi kjenner

En Mini-kjenner vil også nikke gjenkjennende på innsiden. PLassen er den samme, innredningen stort set den samme, bortsett fra noen designdetaljer og materialvalg som er særegne på Cooper SE.

Bagasjeromsplassen er også oppretthold, med 211 liter helt bakerst, og 731 liter når seteryggene legges ned. Disse er forøvrig splittet 60/40, så du kan velge hvor mye bagasje, eller hvor mange personer du kan ta med.

Tre modeller, tre priser

Det blir i hovedsak tre utstyrsmodeller å velge blant, og dette er i stor grad de forskjellene det blir snakk om. Motorisering, understell og øvrige detaljer er den samme på alle, så utstyret og farger avgjør hele valget. Eller, nesten. For ikke alle de tre modellene blir å få i alle farger. Øverste og mest utstyrte modell får nemlig spesialfarge, mens de to nederste får full valgfrihet.

Dette er prisene og utstyret på de tre utgavene:

Mini Cooper SE Essential: Kr. 259.900: Mini Connected Navigasjon, valgfri farge, oppvarmede forseter, comfort access, lyspakke, ryggekamera og parkeringssensorer bak, førerassistentsystem, og noe mer.

FULLT: Under panseret er det dessverre fult, og ingen frunk. Foto: MINI
FULLT: Under panseret er det dessverre fult, og ingen frunk. Foto: MINI Vis mer

Mini Copper SE Experience Kr. 279.900: Som Essential, men med Mini Connected Navigasjon Plus, parkeringsassistent, adaptive LED-frontlykter, head-up display, parkeringssensorer foran og bak, trådløs lading av mobiltelefon, Harman Kardon høyttalere, med mer.

Mini Cooper SE Maximise: Kr. 299.900: Denne har det samme som Experience, pluss sportsratt, skinninteriør, panorama soltak, egen farge som kun denne kommer i, med mer.

Mini Electric skal produseres sammen med den øvrige modellrekken, side om side i Oxford i England. Drivlinjnen kommer derimot fra BMW i Dingolfing og Landshut.

De første bilene kommer nok til landet før nyttår, men utlevering av kundebiler blir antagelig først over nyåret.