Lightyear One

En solskinnsracer

En ny elbil er født, og utviklerne anser den som starten på en ny tidsregning.

Lightyear One: Ordet selvladende får en ny betydning, når Lightyear One slippes på markedet. Foto: Lightyear
Lightyear One: Ordet selvladende får en ny betydning, når Lightyear One slippes på markedet. Foto: Lightyear Vis mer

Kampanjetilbud på Elbil24 PRO – kun 1 krone!

Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?

(Elbil24): Nok en ny reservasjonsliste har nå dukket opp, og denne gangen er det Lightyear One som kan reserveres.

I ren kickstarter-stil lanserte de tirsdag morgen sin nye elbil, som i stor grad skal drives av lading fra egne solcellepaneler.

I motsetning til andre og mer ordinære elbiler, så har Lightyear One strukket strikken kraftig med tanke på reservasjonsbeløp. Bilen kan reserveres via selskapets nettsider med et reservasjonsbeløp på 119.000 Euro, forteller selskapet i en pressemelding.

Bilen leveres først i 2021, og de første 100 bilene er allerede reservert, melder selskapet.

EN DRÅPE: Formen er som et naturlig resultat av å skape lav luftmotstand.
EN DRÅPE: Formen er som et naturlig resultat av å skape lav luftmotstand. Vis mer

Drømmer og jobbing

Som bildene viser er Lightyear One en svært spesiell bil. Riktig nok var det en prototype som nå ble vist, men den indikerer omtrent det samme som vil rulle ut på gata i 2021.

-Dette øyeblikket representerer en ny tidsregning innen kjøring, fortalte Lex Hoefsloot, en av de som startet Lightyear i utgangspunktet.

Han legger til at to år med drømmer, tankevirksomhet og hard jobbing har ført til det resultatet som nå er vist frem.

Langbeint

Målet for bilen er å prestere der andre elbiler kommer til kort. Den skal få lang rekkevidde med et relativt lite batteri, og med en oppgitt rekkevidde på 725 km, målt etter WLTP-metoden, har de i det minste ordene i behold for rekkevidden. Batterikapasiteten vet vi foreløpig lite om, og innen bilen skal på markedet har nok energitettheten også økt på batteriene, mot det de har i dag. Uten å fortelle med hvilken effekt, så estimerer selskapet at du også kan lade opp til 40 mil per natt gjennom en ordinær 230V kontakt.

I dette tilfellet sier de heller ikke noe om hvor lang en natt er, om det er en ordinær Schuko, eller en 32A CEE-kontakt.

Foruten å kunne lades fra en vanlig stikkontakt vil den også kunne lades fra hurtigladere. Dersom du bor i områder med perfekte forhold kan du kjøre inntil 20.000 km i året på solenergi alene, forteller Lightyear.

SOLSKINNS-RACER: Bilen liker seg best i sola, og har solcellepaneler på hele panseret og taket.
SOLSKINNS-RACER: Bilen liker seg best i sola, og har solcellepaneler på hele panseret og taket. Vis mer

Værsjuk

Bilen vil etter alt å dømme også få veldig forskjellige rekkevidde om man ser på sommer- og vintertid. Dette fordi Lightyear selv angir effektiviteten av solcellene å være et sted mellom 10-15 prosent om høst og vinter, sammenlignet med hva de vil kunne bidra med på vår og sommertid.

Etter å ha angitt hvor i verden du befinner deg, kan du vi nettsidene deres få oppgitt et estimat over hvor mye du kan forvente å få ladet via bilens eget solcellesystem per dag.

Et godt tips for de som kjøper Lightyear One må også være å ikke sette den i garasjen.

Lettvekter

Lightyear har lagt stor vekt på lav vekt. De forteller derfor at bilen er konstruert med høyteknologiske materialer, som også skal ivareta sikkerheten.

Både panser og tak er laget av et sikkerhetsglass som er så sterkt at en voksen person kan gå på det, uten å lage skader.

Det som kanskje er mest interessant er at den skal drives av fire selvstendige elmotorer, plassert ute i hjulet. Dette er en løsning mange produsenter har sett på, men få har tatt i bruk.

FIRE MOTORER: Bilen har fått fire motorer, en ute ved hvert av hjulene.
FIRE MOTORER: Bilen har fått fire motorer, en ute ved hvert av hjulene. Vis mer

Hovedårsaken til at det er blitt skrinlagt er stort sett alltid at det utløser mye uavfjæret vekt, som igjen er vanskelig å kombinere med de kravene man stiller til kjøreegenskaper.

Om, eller hvordan Lightyear har løst dette sier de ingen ting om.

Veien frem til Lightyear One er ganske interessant, for det hele startet med at Solar Team Eindhoven, som de kaller seg, vant Bridgestone World Solar Challenge i 2013, 2015 og i 2017.

Underveis ble selskapet Lightyear grunnlagt i 2016, og nå står altså den ferdige prototypen klar. Men er du villig til å taste kode og klar?