(Elbil24):
Konseptbiler er ofte bare luftslott med sære og urealistiske funksjoner, skapt for å vekke oppmerksomhet på feil grunnlag.
Med Fiat Centoventi er det annerledes, for bilen byr på noen ideer som virkelig har noe for seg.
Centoventi betyr 120 på italiensk, og sikter på jubileet som kommer. Bilen er rett og slett en liten gave til dem selv. Og den er fullelektrisk.
Modulært batteri

Seat lanserer frekk elbil
Fiat har tydeligvis fått med seg at rekkevidde er viktig for elbileiere. I tillegg erkjenner de mellom linjene at batteriene som skal til for å gi lang rekkevidde fordyrer bilen vesentlig.
Derfor ser de for seg et modulært batteri hvor man kan kjøpe bilen med så mange moduler man ønsker eller trenger, for deretter å leie eller kjøpe flere moduler ved behov.
Med dette som utgangspunkt ser Fiat for seg at bilen kan få en rekkevidde som spriker fra de 10 mil med det fabrikk-monterte batteriet, til over 50 mil med fire tilleggsmoduler. Tre av dem under bilen, og det fjerde montert under setet.
Men det gjenstår å se hvordan Fiat har tenkt å løse dette i praksis. Andre har prøvd seg på løsninger for batteribytte, uten å lykkes, og det gjenstår å se om Fiat blir alene med denne løsningen.
Da blir det langt vanskeligere, men Fiat inviterer i det minste de øvrige bilprodusentene til dans.
I FCA, som er moderselskapet, har de en egen avdeling som lager ettermarkedsdeler, Mopar. De er viden kjent blant de amerikanske kundene av Dodge, Chrysler og Jeep, først og fremst som leverandør til de som ønsker å pimpe bilen sin med både utstyr og krefter.
Nå har Mopar også fått oppgaven med å levere tilbehør til Fiat Centoventi også.

Audi med ny elektrisk Norges-modell
Det interessant er ordlyden i hvordan Fiat legger dette frem på. Mellom linjene levner signalene ingen tvil om at bilen kommer på markedet på sikt. Om den da vil ha en kabel som sitter på en trommel som her gjenstår å se. I så tilfelle er det bare å trekke den ut ved behov.
ABC
Fiat forteller at deres merke-DNA er noe de kaller bilens ABS, «Affordable, But Cool». For å kunne levere denne påstanden har de laget et system der kundene selv kan konfigurere mange detaljer gjennom det tilgjengelige utstyret.
De leverer derfor en form for et blankt ark, og skal deretter la kundene selv velge løsninger etter eget ønske.

Derfor har de utviklet en løsning de kaller 4U. Dette innebærer at kundene kan velge blant fire forskjellige takfarger, fire forskjellige støtfangere, like mange typer hjulkapsler, og ikke minst fire valgfrie folier utvendig.
Innvendig har de laget en rekke valgmuligheter gjennom et modulært system som gjør at kundene kan sette sitt eget særpreg på bilen etter eget ønske og behov.

Slutt på gratis lading i Oslo
Ettersom bilen er en gave til dem selv i forbindelse med deres 120 års jubileum, har de også laget 120 forskjellige tilbehørsdeler man kan velge blant. Hvorfor? Vel, se bare på hvor mye penger folk bruker på tilbehør til alt fra smarttelefoner, klokker, og andre enheter som kan personifiseres. Hvorfor skal bilen være et unntak?
114 av disse tilbehørene kan monteres av kunden selv. De øvrige seks må man til et verksted for å gjøre noe med.
Flere av disse delene er det laget maler på, beregnet for 3D-printing. Dette kan enten gjøres hos en forhandler, eller hjemme hos deg selv, dersom du har utstyret. Faktisk er 3D-printing av deler en løsning som flere bilprodusenter ser for seg i tiden som kommer.
Når Centoventi kommer? Det sier Fiat lite om, men se ikke bort fra at dette blir den nye arvtakeren til Fiat 500 på sikt.

Spesifikasjoner:
- Lengde: 3680 mm
- Høyde: 1527 mm
- Bredde: 1740 mm (1846 mm inkl. speilene)
- Akselavstand: 2430 mm
- Front overheng: 658 mm
- Bakre overheng: 592 mm

Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.