Peugeot e-208:

Full pakke for lav pris

Peugeot har sluppet prisene på e-208, og inngangsbilletten er svært attraktiv.

PRISET: Peugeot e-208 får priser fra 249.900 og opp til rett over 300.000, avhengig av utstyrsmodell. Foto: Peugeot
PRISET: Peugeot e-208 får priser fra 249.900 og opp til rett over 300.000, avhengig av utstyrsmodell. Foto: Peugeot Vis mer

Kampanjetilbud på Elbil24 PRO – kun 1 krone!

Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?

(Elbil24): Med 340 km rekkevidde, og kompakt størrelse, vil den kommende Peugeot e-208 være en passende elbil for veldig mange brukere.

Nå oppgir importøren at prisene skal starte på 249.580 kroner for innstegsmodellen.

Til denne prisen får man også alt av teknologi bilen er laget med.

-At det kommer dyrere utstyrsversjoner handler kun om passive komfort- og designelementer, som skinnseter, større hjul, spoilere og annet som ikke betyr noe for det tekniske, forteller Stian Gihle, PR- og informasjonssjef i PSA Norge.

Peugeot har også bestemt seg for at e-208 blir den eneste bilen som kommer som GT, med det utstyret dette innebærer.

En ny tid

Peugeot e-208 er på mange måter starten på en ny elektrisk tid for selskapet, og er den første bilen som bygger på den nye plattformen den skal dele med de andre merkene i PSA-gruppen.

Prisen på e-208 blir derfor en indikasjon på prisnivået for tilsvarende biler fra både Opel, Citroën og DS.

FREKK: e-208 er en romslig bil som har vokst seg noe opp i størrelse. Foto: Peugeot
FREKK: e-208 er en romslig bil som har vokst seg noe opp i størrelse. Foto: Peugeot Vis mer

Bilen får en ombordlader på 6,6 kW for hjemmelading (AC). Her kunne de gjerne strukket strikken opp til 7,4 kW for å fullt utnytte den 32A-kursen man uansett på må ha for å oppnå 6,6 kW. At Peugeot refererer til en 7,4 kW betyr ikke annet enn at den kan kobles til en 7,4 kW kurs, men det er begrensningen i ombordladeren som bestemmer den faktiske ladeeffekten, og den er altså på 6,6 kW.

Fra en hurtiglader skal bilen kunne lade med en effekt på inntil 100 kW med CCS-standarden. Ladingen skal også være programmerbar fra enten bilen eller appen MyPeugeot.

Det gjelder også forvarming eller kjøling, som tas hånd om av en varmepumpe på 5 kW.

Som vi tidligere har skrevet, så anbefaler vi ingen å kjøpe elbil uten varmepumpe i dag. Disse er svært effektive verktøy for kjøling- eller varme av både kupé og batteri på en så energieffektiv måte som mulig. Det har vi registrert på den ene vintertesten etter den andre.

PÅKOSTET: Interiøret i de best utstyrte modellene bærer preg av å være påkostet. Displayet foran rattet vises i en slags 3D-visning. Foto: Peugeot
PÅKOSTET: Interiøret i de best utstyrte modellene bærer preg av å være påkostet. Displayet foran rattet vises i en slags 3D-visning. Foto: Peugeot Vis mer

Lader når du slakker av

Regenereringen i bilen skal være justerbar, og Peugeot mener dette kan gi opptil 20 prosent bedre rekkevidde ved bykjøring. Det stemmer erfaringsmessig ganske bra, men det opplyses ikke hvor mange steg regenereringen kan justeres i, eller hvor kraftig regenerering faktisk er før bilen tar i bruk de mekaniske bremsene.

Standarden for mange biler er i dag en regenerering opp til 0,3G, mens andre også velger mindre regenerering enn dette.

Batteriet ligger som vanlig under gulvet, midt mellom akslingene. Peugeot oppgir ikke vekten, men at batteriet rommer et volum tilsvarende 220 liter. Plasseringen gjør at innvendig plass i kupé og bagasjerom er tilsvarende det vi finner på bensin- og dieselversjonene.

Kommer med nyttårsrakettene

Bilene vil være tilgjengelige fra januar 2020, og det skal ikke bli problemer med tanke på antall, forteller Gihle i PSA Norge. Han legger til at de dyreste utgavene av e-208 vil havne et sted rett i overkant av 300.000 kroner, når alt utstyr er pakket på.

Et par måneder senere kommer også e-2008, en litt mer oppblåst versjon av samme bil. Prisen for denne er ikke offentliggjort, men vi anslår at e-2008 vil koste rundt 10 prosent mer enn e208.