(Elbil24):
Ryktet har gått i forveien, og vi har allerede vist frem noen tegninger av den. Nå er den derimot offisiell, for bilen vises under bilmessen i Shanghai, som åpner denne uken.
Bilen heter VW ID. Roomzz, i det minste på konsept-stadiet, og blir en fullblods SUV av den største typen.

Jakten på den beste elbilen for en tøff, norsk vinter
På VW-språket betyr det at bilen skal inn i det segmentet der Touareg har operert til nå.
VW bekrefter at bilen får tre seterader, noe som strengt tatt er et krav på en bil med denne størrelsen. Samtidig forteller de at bilen har et helt nytt setekonsept, som kan gjøre interiøret om til en slags mobil lounge.
Ettersom bilen skal ha selvkjørende funksjoner, helt opp til full autonom kjøring nivå 4, kan også setene tilpasses at man nødvendigvis ikke trenger sitte vendt i kjøreretning.
Ved full autonom kjøring kan setene vinkles 25 grader inn mot kupeen, og passasjerene kan fritt innrette seg uavhengig av hverandre. Setene kan da også legges helt ned i liggestilling.
Nå skal det sies at slike ting fungerer fint på konseptstadiet, men både virkeligheten og myndighetene vil nok ha et ord med i laget før dette slippes løs.

Nytenking
Det er mye som tyder på at VW har hatt det gøy mens de har laget Roomzz, for rattet er ikke en fysisk del, men virtuelt som en del av en glassplate. Bilen har med andre ord ikke et tradisjonelt dashbord, slik vi er vant med.
Interiøret forøvrig har uvanlige materialer, og setetrekkene er blant annet i et materiale som kalles AppleSkin, et registrert varemerke. Dette skal være av naturlige og fornybare råstoffer, og inneluften skal filtreres gjennom et aktivt luftfilter VW enkelt og greit har kalt «Clean Air».
Luften på innsiden skal med dette være renere på innsiden enn utsiden.

Kjente byggeklosser
Ettersom bilen er bygget på den etterhvert velkjente MEB-plattformen, så vil denne store SUV’en utstyres med plattformens foreløpig største batteripakke. Det betyr 82 kWh brutto, noe som er nok til å gi bilen en rekkevidde på 45 mil etter den nye WLTP-standarden.

Elbil24 avslører: VW lanserer ukjent el-SUV neste år
Ettersom VW-gruppen bruker 88 prosent av bruttokapasitet til fremdrift, vet vi også at rundt 72 kWh er tilgjengelig for fremdrift.
Når dette deles på de nevnte 45 milene den har i rekkevidde, forteller dette oss at forbruket vil ligge på rundt 1,6 kWh per mil.
Det er faktisk veldig bra på en såpass stor bil, en bil der nærmeste – og eneste – konkurrent i dag ville vært Tesla Model X. Vi tipper likevel at dette vil være på den tohjulsdrevne utgaven, som etter alt å dømme blir både lettere og mer energieffektiv enn utgaven med 4Motion firehjulsdrift. Vi tror heller ikke at produksjonsversjonen med dette forbruket vil ha 22-toms hjul, som på denne konseptbilen.

Høy ladefart
Et neste interessant punkt er at VW nå melder om 150 kW lading. Det er nytt, for frem til nå har de meldt at denne batteripakken på 82 kWh vil få 125 kW som raskeste ladeeffekt. Nå hinter de altså om 150 kW for Roomzz, en bil som først kommer på markedet i 2022.
Den første SUV’en i Volkswagens elektriske satsing kommer på markedet i Norge til neste år – 2020 – og blir VWs versjon av det Audi har vist frem som Q4. Denne skal være det samme i den elektriske porteføljen som Tiguan er blant de fossildrevne utgavene.

DETTE ER VW ROOMZZ:
Plattform: | MEB |
Status: | Konseptbil |
Kjøremodus (Man/autonom) | ID. Drive / ID. Pilot |
L x B x H: | 4915 x 1890 x 1760 mm |
Akselavstand: | 2.965 mm |
Sporvidde foran: | 1.597 mm |
Sporvidde bak: | 1.573 mm |
Dekkdimensjon: | 265/40 R22 |
Hjuldrift: | Bak eller 4Motion firehjulsdrift |
Elmotor foran: | 75 kW (102 hk) / 140 Nm |
Bakre motor | 150 kW (204 hk) / 310 Nm |
Systemeffket: | 225 kW (306 hk) |
Batterikapasitet: | 82 kWh |
Rekkevidde (WLTP): | 450 km |
Hurtiglading: | 150 kW (DC) |
Ladetid 80%: | 30 min. |
0-100 km/t: | 6,6 sek. |
Toppfart (elektronisk begrenset): | 180 km/t |

Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.