Genève 2019:

Hva med en Tesla stasjonsvogn?

Vil du ha en, får du den ikke gratis.

STASJONSVOGN: En Tesla Model S stasjonsvogn? Ja, men du finner den ikke til salgs hos produsenten. Foto: Fred Magne Skillebæk
STASJONSVOGN: En Tesla Model S stasjonsvogn? Ja, men du finner den ikke til salgs hos produsenten. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Kampanjetilbud på Elbil24 PRO – kun 1 krone!

(Elbil24):

Ja, du ser korrekt, det er en Tesla Model S, og det er en stasjonsvogn.

Tenker du nå at dette har gått under Tesla-radaren din, så stemmer det godt, for det er nemlig ikke Tesla som har laget den.

Bygget på oppdrag

Bilen kalles Tesla Model SB, som står for Shooting Brake. Den ble vist under motormessa i Genève, og det er en ombygd Tesla Model S.

Det var den nederlandske stasjonsvogn-samler Floris de Raadt som ville ha en stasjonsvogn-Tesla med i samlingen sin.

Han oppsøkte derfor et London-basert designfirma for hjelp, og Niels van Roij Design tok på seg jobben med å omforme bilen.

Etter å ha foreslått ulike versjoner ble de til slutt enige om en bil som var mer sporty enn den var bagasjevennlig. Men like fullt en stasjonsvogn.

Spesiallaget bakende

Både farger og krom-detaljer ble valgt ut for å passe det de kaller bilens modige utseende.

Med denne bilen har de imidlertid laget et design som kan brukes igjen.

– Vi utviklet et design-DNA for denne stasjonsvogna basert på grundig designresearch. Ombyggingen slutter seg sømløst sammen med bilens originale utseende, samtidig som det kommuniserer gjennom form, og materialer, sier de i et presseskriv.

Bilens bakende ble spesiallaget for Tesla, og inneholder blant annet en spoiler med en skjult vindusvisker. Dette var, ifølge designfirmaet, for å ikke ødelegge for bilens originale stil.

KJENT BAKENDE? Bakfra er stasjonsvogna nesten ikke til å kjenne igjen etter ombyggingen. Foto: Fred Magne Skillebæk
KJENT BAKENDE? Bakfra er stasjonsvogna nesten ikke til å kjenne igjen etter ombyggingen. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Dyr affære?

Men å bygge om en Tesla S, som i utgangspunktet har en noe stiv pris for mange, er kostbart. Ifølge designeren kostet denne ombyggingen 121 991 euro, eller i overkant av 1, 2 millioner kroner.

Selskapet tilbyr også ombygginger for folk flest, og ifølge nettsida modelsb.com vil en ombygging starte på drøye 107 000 euro, eller nesten 1,1 million kroner. Dette er ikke inkludert vindusvisker, krom og liknende, som kommer i tillegg.

Det vil si at totalprisen på den billigste versjonen av Tesla S Standard Range, med en ombygging, vil koste i overkant av 1,8 millioner norske kroner.

Med mindre du kjøper en brukt Tesla, da kan du komme unna med noen hundre tusen mindre.

Flere har bygd om

MER PLASS? Med lengre bakende, blir også bagasjerommet hakket mer romslig. Foto: Fred Magne Skillebæk
MER PLASS? Med lengre bakende, blir også bagasjerommet hakket mer romslig. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Tesla Norge sier de verken har sett eller hørt om bilen, men sier de stadig hører og vet om ulike selskaper som bygger om bilene deres.

Et eksempel er Falck, som nylig viste fram sin ombygde Tesla X. Den ble laget for ambulansetjenesten i Danmark og testes i disse dager ut som utrykningsbil.

Et annet eksempel er Jølstad Begravelsesbyrå, som fikk bygget om en Tesla S til en begravelsesbil.

Så langt har ikke Tesla annonsert noen planer om en egen stasjonsvogn. I Norge har leveringene av folke-Teslaen Model 3 nylig startet, og deres nyeste bil, Model Y, ble lansert forrige uke.

Foreløpig er Tesla-sjefens modeller, som til sammen skal stave S E (3) X Y, komplett, men de jobber med både en semitrailer, og en pickup truck, så hvem vet.