Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?
(Elbil24): Jaguar Land Rover, moderselskapet til begge bilmerkene, har opplevd stor interesse rundt den fullelektriske Jaguar i-Pace.
Nå sikter de videre, og det gjør de ved å annonse en ny plattform for flere biler.

Derfor burde du bli medlem i Elbil24 PRO
Bransjenettstedet Automotive News melder at plattformen først vil bli tatt i bruk i en fullelektrisk Jaguar XJ, og de er ærlige på at den skal konkurrere med Tesla Model S. Deretter kommer en stor SUV, som en Range Rover.
To plattformer, mange modeller
Plattformen har fått det forklarende navnet Modular Longitudinal Architechture, forkortet til MLA. I praksis er det en plattform som er klargjort for å kunne ta imot batterier for fullelektriske biler, men den kan også ta imot forbrenningsmotorer, som gjør at bilene kan bli hybrider eller ladbare hybrider.
Dette gjør at den nye MLA-plattformen kan erstatte fem eksisterende plattformer som selskapet benytter i dag.

Jaguar I-Pace ble Årets Bil i Europa
Flere andre bilprodusenter deler denne filosofien, for både Mercedes-Benz, BMW og flere andre mener at det fortsatt er for lite penger i å lage en helt egen plattform kun for batterielektriske biler. Plattformen må kunne deles, uavhengig av drivlinje, for å kunne være profitabel.
På slankekur
Det er også verdt å nevne at plattformen JLR nå har utviklet er laget av lettvektsmaterialer. Det er rett og slett et nødvendig onde for et selskap som til nå har laget biler med alt for høy vekt, sammenlignet med konkurrentene – til tross for at de en god stund allerede har brukt mye aluminium fremfor stål.
Spesielt nå som de skal gjøre bilene batterielektriske.

Her er gratispassasjerene i bommen fra 2020
Plattformen skal være laget for å huse et batteri på totalt 90,2 kWh, noe som vil gi en rekkevidde på opp til 47 mil, fortalte Nick Rogers, utviklingssjef hos selskapet. Etter hvilken målestandard, ble det ikke sagt noe om. Det ble heller ikke nevnt hvorvidt selskapet kommer til å levere bilen med mindre batteripakker enn denne.
De ladbare hybridene vil få et batteri på 13,1 kWh. Dette er nok til at bilene skal klare den påkrevde rekkevidden på 5 mil.
For ordensskyld, Jaguar i-Pace bruker ikke denne plattformen, men en egen plattform som ikke har noe med MLA-plattformen å gjøre. Ian Callum, som til nylig var designsjef i JLR, forteller at de parallelt med MLA-plattformen også kommer til å videreutvikle plattformen som er brukt i i-Pace til andre modeller, melder Automotive News.

Spennende tider
Jaguar XJ er ventet annonsert å komme på markedet innen 2020 er over. 2020 og 2021 kommer til å bli svært interessante år for de med interesse for elbiler. De fleste bilprodusentene vil lansere viktige modeller, som en følge av EUs krav om lavere gjennomsnitts utslipp for den samlede bilflåten.
Ved å erstatte enkelte modeller med forbrenninsmotorer til biler med null utslipp, vil gjennomsnittet for hele modellrekken gå ned.
Innen 2025 skal snittet for porteføljen til hvert merke være 95 gram, eller lavere. De merkene som ikke klarer dette må betale en høy bot. Ikke bare for hver modelltype, men for hver eneste enkelt bil.
Dette er en av de underliggende årsakene til at bilbransjen sikter seg inn på å levere elbiler fra 2020, og ikke kommer med en bred elektrisk portefølje allerede i 2019. Regelverket trer nemlig ikke i kraft før etter nyttår.
Til gjengjeld blir 2020 og tiden videre svært spennende.
Selskapet melder nemlig at de også skal komme med en elektrisk Range Rover, men dette først i 2021 - etter alt å dømme som en Evoque.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.