(Elbil24):
Aston Martin viser nå frem produksjonsversjonen av sin første helelektriske bil.
Det betyr at den også er mulig å bestille.
James Bond-bil
Den ferdige Rapide E, som også skal være Agent 007s bil i den kommende James Bond-filmen, ble for første gang vist under Shanghai Motor Show 2019 denne uka.

Den elektriske tålmodighetsprøven
Konseptversjonen ble første gang vist i 2015, og baserer seg på Aston Martin Lagonda.
Det har vært stor spenning knyttet til det endelige utseendet, for ikke å snakke om ytelse og rekkevidde.
Denne spenningen ble kanskje ytterligere forsterket når bilen var god nok for James Bonds biljakter.
Teknologi og interiør
På innsida er den, ifølge produsenten, laget for luksusmarkedet, og utstyrt med de materialene man forventer i dette segmentet.
En 10 tommers skjerm har erstattet de tradisjonelle analoge displayene på dashbordet, og skal gi føreren informasjon om blant annet batterikapasitet og forbruk i sanntid.

Bilen har også en egen mobilapp, for å gi fører full oversikt over bilen fra utsida. Man kan i tillegg søke opp kjøreruter og sende dem direkte til bilen.
Appen inneholder muligheten til å se bilens plassering når den er parkert, som skal gjøre det enkelt å finne tilbake til den. Mye av dette får man nå på enhver elektrisk bil med app.
Se video av bilen her:
Ytelse og lading
Rapide E har fått et 800V batterisystem, med en kapasitet på 65 kWh, som er plassert der girboksen, bensintanken og motoren tidligere var plassert.
Med 800V system-spenning kan bilen lades raskt. Bilen skal ifølge produsenten kunne lade nesten 300 km rekkevidde på en time, på en 400V 50kW-lader.
På en 800 Volts lader, som Ionity sine nye lynladere, vil man kunne doble ladefarten.

Rekkevidda er målt til over 321 km etter WLTP-metoden, som vil si at man, på en lynlader, skal kunne lade bilen full på en halvtimes tid.
Dersom man bare har en industrikontakt tilgjengelig, skal bilen kunne fullades på om lag tre timer.
Bilen har en toppfart på 249 km/t, og kan gjøre 0–100 på om lag 5 sekunder. Ifølge Aston Martin skal også det store 800V batteriet gjøre at bilen lar seg påvirke mindre av klimatiske forandringer og batteriprosent.
Bilen kommer med tre kjøremoduser: GT, Sport og Sport+. Bilens bakhjulstrekk skal gjøre at den både reagerer, og føles, som merkets tradisjonelle biler med V12-motor, vel og merke i følge selskapet selv.

Her kjører Aston Martins første elbil
Pris og leveranse
Rapide E skal produseres ved merkets fabrikk i St. Athan i Wales, på det Aston Martin kaller sitt hjem for elektrifisering.
Ifølge produsenten skal bilen bare produseres i et opplag på 155 stykker, men hva den vil koste er foreløpig ikke kjent.
Ifølge The Guardian vil prislappen på James Bonds versjon være 250 000 pund, eller drøye 3 millioner. Det er imidlertid lite trolig at Aston Martin har satt en så høy pris, med tanke på prisgruppen til bilene de konkurrerer med på markedet.
Aston Martin sier at bilen kan bestilles nå, og pris oppgis ved forespørsel.
Når det gjelder levering, så har produsenten tidligere sagt at den skal være leveringsklar fjerde kvartal 2019.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.