NTNU-studenter bygget elbil:

Norsk student-elbil topp fem i internasjonal konkurranse

Fikk også pris for design under Shell Eco-marathon i London.

NORSKUTVIKLET: NTNU's lille elbil kjørte til topp fem plassering under europeisk konkurranse. Foto: DNV-GL
NORSKUTVIKLET: NTNU's lille elbil kjørte til topp fem plassering under europeisk konkurranse. Foto: DNV-GLVis mer

Denne artikkelen er sponset av Elbil24 PRO-medlemmer.

(Elbil24): Med sin selvutviklede og norsk produserte el-bil gikk NTNU-studentene til topps i Shell Eco-marathon i London nylig.

Teamet bak DNV GL Fuel Fighter vant første plass for beste design og femte plass for mest energieffektive elbil i klassen UrbanConcept Battery Electric.

Urban concept-bil

Shell Eco-marathon er en konkurranse for europeiske studenter innenfor energieffektivitet, og rundt 200 ulike lag deltar.

Studentene skal utvikle biler innenfor en av to klasser, prototyper eller urban concept, som del av deres studie på sine representative universitet.

Klassene deles igjen opp etter drivstofftype.

Det norske laget fra NTNU stilte i år med en helt ny batterielektrisk bil, utviklet i Trondheim, som konkurrerte i urban concept-klassen.

BILEN: NTNU -lagets urban consept-bil DNV GL Fuel Fighter. Foto: NTB Scanpix
BILEN: NTNU -lagets urban consept-bil DNV GL Fuel Fighter. Foto: NTB Scanpix Vis mer

I denne klassen skal bilene skal minne om bybiler, og det stilles krav til bagasjeplass, sittende stilling, vindusviskere og lignende.

God femteplass

Under konkurransen har studentene fire forsøk på å kjøre mest energieffektivt gjennom 11 runder på en 1420 meters bane, alt innenfor en maksgrense på 39 minutter.

NTNU-lagets bil, DNV GL Fuel Fighter, havnet til slutt på femte plass.

Bilen veier kun 72 kilo. Den er 3,3 meter lang, 1,2 meter bred og en meter høy. Den drives av to elektriske motorer, av typen Maxon RE50, som er plassert på hvert sitt bakhjul, og har plass til ett sete og bagasje.

Og bilen er svært energieffektiv, skal vi sammenlikne med biler som finnes på markedet i dag, i den grad det er mulig.

Mens en Tesla modell S kan kjøre 5 km per kWh, vil Trondheim studentenes Fuel Fighter kunne tilbakelegge 181 km med samme mengde energi. Dette er 36 ganger mer energieffektivt.

Nissan Leaf ville, fulladet og med tilsvarende energieffektivitet, kunne kjørt Trondheim – Oslo sju ganger uten å stoppe for å lade batteri.

Bil for fremtiden

Teamet startet planleggingen av bilen allerede i 2017, mens produksjonen startet først i 2019.

Målet har vært å planlegge en bil for framtiden, og den er laget gjennom et tett samarbeid mellom NTNU-studenter fra ulike fagfelt som design, produktutvikling, elektronisk systemdesign og kybernetikk.

Bilen utmerket seg mer enn kun på banen, og ble kåret til «Vehicle Design Award UrbanConcept».

Kåringen reflekterer den best utviklede bilen opp mot konkurransen, med fokus på både tekniske områder som aerodynamikk, struktur og materialer, samt estetikk, ergonomi og miljøvennlighet.