Kommer snart:

Porsche bekrefter ny elbil

Cross Turismo skal settes i produksjon. Denne uken annonserte Porsche også tidspunktet.

KLAR FOR PRODUKSJON: Porsches mye elbil Mission E Cross Turismo: Foto: Porsche
KLAR FOR PRODUKSJON: Porsches mye elbil Mission E Cross Turismo: Foto: PorscheVis mer

Kjære elbil-entusiast

Denne artikkelen er sponset av Elbil 24 Pro-medlemmer.
Støtt Norges ledende nettavis for elbil.

Bli medlem

(Elbil24):

Porsche viste i fjor frem konseptbilen Cross Turismo, og i oktober bekreftet de at bilen skal settes i produksjon. I går offentliggjorde selskapet også når bilen kommer.

-Bilen lanseres på markedet i slutten av 2020, fortalte selskapet under deres årlige pressekonferanse i Stuttgart.

SKJERM: Porsche har integrert skjermen i dashbordet. Foto: Porsche.
SKJERM: Porsche har integrert skjermen i dashbordet. Foto: Porsche. Vis mer

Med dette har Porsche allerede fortalt om tre fullelektriske biler som skal se dagens lys – Porsche Taycan, Cross Turismo og neste generasjon Macan. De kommer også i denne rekkefølgen.

Nær slektning

Cross Turismo bygger som sagt på mange av de samme egenskapene som Taycan. Sistnevnte kommer allerede på slutten av året i år, mens Cross Turismo altså kommer på slutten av neste år.

Et år etter det igjen vil den fullelektriske utgaven av Macan se dagens lys, en bil som er særdeles interessant for Norge.

På et pressearrangement i Stuttgart denne uken var stemningen mildt sagt elektrisk.

-Elektrifiseringen gjør det ekstra interessant å lage sportsbiler, fortalte Michael Mauer til Elbil24.

SPORTSLIG: Cross Turismo ser akkurat like sportslig ut inni som man kan forvente. Foto: Porsche
SPORTSLIG: Cross Turismo ser akkurat like sportslig ut inni som man kan forvente. Foto: Porsche Vis mer

Heftige spesifikasjoner

I likhet med Taycan bygges også Cross Turismo på PPE-plattformen, som Porsche blant annet deler med Audi.

Mange av de øvrige detaljene er også tilsvarende Taycan. Porsche nevner blant annet at toppmodellen vil få over 600 hestekrefter. Dette er naturligvis kombinasjonseffekten av de to elmotorene som sitter på hver sin aksling.

Rekkevidden er ikke spesifisert i detalj, men selskapet lover over 500 km etter NEDC-standarden. Vi tipper over 400 etter den nye målemetoden, WLTP.

Tilpasset lynlading

Porsche er som kjent med på eiersiden av ladeselskapet Ionity, og Taycan er den første bilen på markedet som skal benytte 800 Volts ladespenning.

GJENKJENBAR: Det er ikke vanskelig å se at Cross Turismo er en Porsche på linjene. Foto: Porsche.
GJENKJENBAR: Det er ikke vanskelig å se at Cross Turismo er en Porsche på linjene. Foto: Porsche. Vis mer

Cross Turismo skal også støtte denne teknologien, selv om Porsche ikke har kommunisert hvorvidt de skal utnytte de tilgjengelige 350 kW, som laderne kan gi, fullt ut.

Bilen skal produseres på Porsches nye CO2-nøytrale fabrikk i Zuffenhausen, der 1200 personer er ansatt for i hovedsak å lage Taycan, og med Cross Turismo på trappene skal det ansettes ytterligere 300 til.