(Elbil24):
Seat inngår som et av merkene i VW-gruppen, og det er viden kjent at også de skal komme med elbiler. På bilmessen i Genève får vi stifte bekjentskap med den første.
Der vises nemlig elbilen med det så treffende navnet el-Born – en nyfødt elbil.
Når det er sagt stammer navnet egentlig fra en forstad i Barcelona. Seat er som kjent spansk. Bilen lages på den etterhvert godt kjente MEB-plattformen til VW-gruppen, og vil dermed bli en nær slektning til VW Neo, eller I.D, som den er mest kjent for.

Nå kommer billig-Tesla'en
Kjente tall
VW har annonsert tre forskjellige batteriløsninger til deres MEB-plattform, ment for deres I.D.-modeller. Seat vil naturligvis benytte seg av de samme løsningen, og de forteller at el-Born vil få en batteripakke på 62kWh som skal gi bilen en rekkevidde på 42 mil, etter WLTP-standarden.
Vi er ikke like begeistret for ladetidene som oppgis, men Seat mener det skal ta 47 minutter å lade bilen opp til 80 prosent igjen.
Bilen vil forøvrig få mulighet for hurtiglading opp til 100 kW. Hva ombordladeren er i stand til ved hjemmelading sier de ingen ting om, men vi kan i det minste regne med en 7,2 kW-lader, om ikke 11 kW.
Bilen kommer forøvrig med varmepumpe, som Seat mener vil spare energi tilsvarende opptil 6 mil kjøring når det blir så kaldt ute at både bil og kupé må varmes opp. Mens VW vurderer å sette varmepumpen på listen over ekstrautstyr, får vi håpe Seat setter den inn blant standardutstyret.

Fra Leon til Born
Mens VW Neo skal slå seg opp som den elektriske modellen av VW Golf, skal el-Born bli det samme etter Seat Leon. Tradisjonen tro har også de elektriske versjonene ytelser som man ellers må betale ekstra for på biler med forbrenningsmotor.
Det er tross alt ikke vanlig med 204 hestekrefter, som du vil få her. Det gir deg en akselerasjon til 100 km/t på 7,5 sekunder.

VW avslører detaljene
I likhet med VW I.D. får også el-Born 20-toms hjul. Dette er designernes velsignelse, men forbrukets fiende. Men man skal ikke stikke under en stol at utseendet teller, og vi fikk ikke vist bildene til veldig mange før vi fikk kommentarer om en front som ligner Tesla Model 3.
For å gi bilen et sportslig uttrykk har bilen fått en tolags spoiler øverst på bakluken, og baklyktene er bundet sammen av en ledstripe som går over hele bilens bredde, på samme måte som eksempelvis Audi e-tron.
Vi kan heller ikke unngå å legge merke til R-emblemet på bakluken, en bokstav vi kjenner igjen fra de mest sportslige modellene fra Seat, Cupra R.

Ikke standard
Regn derfor ikke med at en standard el-Born vil se like sportslig ut som dette, når den kommer på markedet en gang i løpet av 2020.
Innvendig har bilen en 10-toms frittstående skjerm plassert over midtkonsollen, og en konfigurerbar skjerm foran midt foran føreren.

Sjekk nøye før du kjøper bruktimportert elbil
Den lavtliggende frontruten er trukket langt frem, og resulterer i et lite trekantvindu mellom fordørene og A-stolpen. Utover dette er det lite særpreg å snakke om, men så er heller ikke Seat ansett som et premium-merke innad i VW-gruppen, og har heller ikke som oppgave å drive nyvinningene ut på markedet.
– SEATs sportslige og praktiske tilnærming til elektrifisert mobilitet har stort potensial i Norge. Dette er en bil vi har store forhåpninger til når den introduseres i løpet av 2020, sier Ole Kristian Ågotnes, direktør i SEAT i Norge.
I Norge vil vi anta at bilen havner inn under Seats nye måte å omsette biler på, og bilen vil helt sikkert bli innlemmet i Møller Mobility Groups bildelingsløsning, Hyre.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.