(Elbil24): Nærmest en hel verden går og venter på hva Porsche har å vise frem når de skal vise frem sin nye elbil Taycan. Verdenspremieren finner sted i Berlin 4. september, og Elbil24 vil naturligvis være tilstede.
I mellomtiden slipper Porsche noen drypp, og denne gangen er det detaljer rundt interiøret som har kommet ut.

Vi ble med på vintertest av Porsche Taycan
Elbil24 har sett interiøret, blant annet da vi var med på vintertest av bilen i februar, og vet hva kundene har i vente. Inspirasjonen skal være hentet fra det mer minimalistiske interiøret i 911 fra 1963.
Førerorientert
For de som ikke har fått det med seg, så blir Porsche Taycan utstyrt som en fireseter, men du kan også få den som en 4+1 seter, dersom du ønsker det. Bilen er som en en firedørs bil.
Tross fire dører er det likevel lite som minner om en Porsche Panamera innvendig, for den fremstår mer som en 911 med bakdører. Det betyr også at det nærmest er overflødig å fortelle at interiøret i så stor grad som mulig er orientert rundt føreren. Det er en selvfølge.

Her finner du lynladerne
Det skal nesten kjennes ut som om du kler den på deg, uten at det betyr plassmangel av den grunn.
Bort med knappene
Da Panamera ble lansert, var prediken fra Porsche at de brukte filosofien «én knapp, en funksjon». Sånn er det på sett og vis fortsatt, men bare for de funksjonene som handler om selve kjøringen. Forskjellen her er at knappene ikke lenger er mekaniske, men digitale, betjent fra noen av skjermløsningene – naturlig nok i disse tider.
Hovedskjermen finner du foran rattet, en skjerm som i hele sin bredde måler 16,8 tommer, og er buet mot føreren. En polariserende film sørger for så lite reflekser som mulig. Skjermen har i normaloppsettet tre instrumenter, på samme måte som i Boxster og Cayman. I 911 er det som kjent fem instrumenter som gjelder.
Hovedårsaken til at det er tre i Taycan, er rett og slett at de ikke trenger flere.

Det er mindre informasjon å vise, blant annet med fravær av turteller, og nå er det filosofien «mindre er bedre» som gjelder, i følge interiørsjefen, Ivo van Hulten.
Denne hovedskjermen har fire forskjellige visningsprogrammer, som er delt inn som:

Ny distanserekord med elbil
- Classic mode, der de tre instrumentene har fokus, og turtelleren er byttet med et effektmeter.
- Map mode, der effektmeteret byttes med et mindre kart
- Full Map mode, der mesteparten av skjermen går med til kartvisning
- Pure mode, der kun det mest nødvendige vises
Ved nærmere ettersyn finner man til enhver tid noen skjermbaserte berøringsknapper på utsiden av de tre instrumentene, men de er permanent. På venstre side av berøringspanelet finner vi bryterne til lyset, og helt til høyre er det oppsett av de forskjellige innstillingene til det aktive understellet.
For å synliggjøre disse knappene, er hele instrumentpanelet bredere enn selve rattet, for på den måten å synliggjøre funksjonene.
Styreglad
Rattet vil de fleste Porsche-entusiaster kjenne igjen. Det kommer i to utgaver, hvor det klassiske er det enkleste. Dette kan blant annet fås med infeldt fargefelt.
I tillegg kommer et mer sportslig GT-ratt, og her kommer blant annet rotorhjulet som først kom på 918 Spyder, og som fungerer som velger for de forskjellige kjøremodusene. Dette har også de synlige skruehodene på ratteikene for rammen rundt knappene.
Fra 918 har de også hentet vippebrytenen som fungerer som girvelger. Den er plassert på dashbordet, til høyre for rattstammen.

Flere skjermer
Som tidligere nevnt brukte Porsche tidligere filosofien "en knapp, en funksjon". Nå er det nesten den samme filosofien om skjermene.
Foruten instrumentskjermen, har Porsche lagt inn en 10,9 toms skjerm for å kontrollere bilens funskjoner i midtre del av dashbordet. Det er også her du kan peronifisere PASM-systemet (Porsche Active Stability Management). Alle disse forskjellige funksjonene er nå lagt inn som app’er.
Dersom berøringsknapper ikke er noe for deg, så kan du heller bruke stemmestyring – uten at vi tror mange foretrekker det.
Rett fremfor passasjeren kan du få en ekstra skjerm for denne, som kan brukes individuelt. Her skal man visstnok kunne strømme film, i den grad det er interessant, men kan også brukes til å styre spillelister og masse annet. Denne skjermen er dog tilbehør.

Porsche Macan blir elbil
I midtkonsollen finner vi ytterligere en skjerm, en oppreist 8,4-tommer som mest brukes til berøringsfunksjoner av mer ordinær karakter. Her vises også ladestatus under lading.
Den siste skjermen blir å finne i bakkant av midtkosollen, og kan betjenes fra baksetet. Denne styrer først og fremst klimaanlegget til baksetepassasjerene, men er satt på listen over det som hører til tilbehøret.
Ikke HUD
Nei, Porsche kommer ikke med en tradisjonell løsning for head-up display – enda. De vil heller ikke komme med AR-systement (augmented reallity), som slektningene fra VW-konsernet kommer med.
De første bilene som kommer vil dermed ikke ha noen av løsningene, men noe nytt og annet vil komme på sikt.

Porsche bekrefter ny elbil
Det forteller Miriam Mohamad, som er prosjektleder for brukergrensesnittet i Taycan til Elbil24, men vi får kun et smil når vi forsøker å få innblikk i hva dette kommer til å bli. Hun kan heller ikke fortelle når løsningen vil være på plass.
Apple + Porsche = Sant
Porsche skal ikke være noe dårligere enn konkurrentene, og har nå, som den første bilprodusenten, gjort en avtale med Apple om streaming fra Apple Music.
Flere andre produsenter har avtaler med den største konkurrenten, Spotify, men dette er første gangen Apple gjør en avtale med en bilprodusent.
Løsningen vil bli å finne som en av app’ene, og det skrytes av hele 50 millioner meldodier å velge blant, men løsningen skiller seg ikke veldig fra Spotify i funksjon. Det vil bli et seks måneders gratis abonnement som følger bilen, foruten mulighet for inntil tre års gratis internetttjenester uten kostnad. Det er med andre ord abonnementet fra Apple som må betales etter de første seks månedene.
Kult stoff
Taycan blir å få med tre forskjellige setetyper, som i tillegg til innstegsmodellen er Comfort og Sport. Massasje i setene er tilvalg
De fleste som kjøper en Porsche regner det antagelig som en selvfølge at den skal ha skinn, og jo da, du kan fortsatt få skinn. Porsche har likevel tatt med i betraktningen at flere og flere anser det som ikke greit å benytte skinnet fra døde dyr som interiør, og har nå kommet opp med en ny løsning, kalt Race-Tex.
Dette er et mikrofiber materiale, basert på fiber av polyester – et plastmateriale. På samme måte som Renault bedyrer at deres polyester til setene stammer fra brukte setebelter, forteller Porsche at de bruker utbrukte fiskegarn.
Flere bilprodusenter har begynt å bruke dette i interiørene, ettersom det er resirkulerbart. I tillegg er det svært lett å vedlikeholde, ettersom det ikke trekker til seg fukt, blir det svært lett å holde rent. Skulle du søle en kaffeflekk, så er det nærmest bare å børste vekk, ettersom materialet er av plast. Fibrene sørger samtidig for at det slipper igjennom luft, og ikke blir klamt å sitte på.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.