Honda e med fem skjermer:

Slik fungerer skjermene i Honda e

Småbilen er stappet med funksjoner og tjenester, fremfor batterikapasitet og rekkevidde. Det kan være smart.

SE VIDEO: Honda e får en egen form på plassering og betjening av skjermene. Her får du den demonstrert. Vis mer

Denne artikkelen er finansiert av Elbil24 PRO-medlemmer.

(Elbil24): Honda har nylig vist frem sitt bidrag på elbil-fronten, den lille tassen Honda e, som faktisk ikke er så liten når man først får se den.

Bilen strekker ikke strikken på noen måte når det gjelder batterikapasitet og rekkevidde, men tar det igjen på andre områder.

Nå har Honda laget en video der de viser en god del av funksjonene som kan styres via skjermene som er plassert i nær sagt hele interiørets bredde.

Se video øverst i saken

Fem skjermer

De fem skjermene har samme høyde, og sitter som sagt i nærmest hele bilens innvendige bredde. Bredden på skjermene varierer. Den ytterste skjermen på hver side er til for å vise speilbildet fra kameraet som sitter på utsiden av døren.

Honda e blir dermed den andre elbilen i rekken, etter Audi e-tron, som bytter ut sidespeilene med kameraer, og skjermer må altså til for å vise speilbildet.

Foruten disse to skjermene har bilen en 8,8-tommers skjerm plassert rett foran føreren, som viser det mest elementære av bilens informasjon, som effekt og ladestatus, kjøremodus og sikkerhetsdetaljer.

De to siste skjermene er på 12,3 tommer hver. En skjerms størrelse måles som kjent diagonalt fra øvre hjørne på ene siden, til nedre hjørne på andre siden. At skjermene er like høye betyr bare at den økte størrelsen er hentet i bredden.

De to største skjermene er LCD berøringsskjermer, og som videoen viser, så er de svært brukervennlige. Det er lett å flytte rundt på app´er og funksjoner, og tilpasse systemet til å bli akkurat slik du ønsker det.

Alltid oppkoblet

Bilen skal dessuten alltid være oppkoblet, og spiller på lag med brukerens mobiltelefon. Skjermbildene kan blant annet bli sveipet mellom de to skjermene, og innhold kan byttes mellom dem. Skjermene kan også individualiseres for to forskjellige personer, dersom du som fører tillater at sidepassasjeren disponerer den ene av de to store skjermene.

Honda bruker som eksempel at føreren på denne måten kan følge med på navigasjonen, mens passasjeren kan lete opp annen musikk, eller annet.

Dermed tar de i bruk samme verktøy som Porsche, som også tilbyr en egen skjerm for passasjeren, men der er den et tilvalg fra tilbehørslisten.

Det er tydelig at Honda har brukt mer tid på brukeropplevelser og programvare, fremfor rekkevidde og batterikapasitet. Men det er helt greit. På en urban pendlerbil er det slettes ikke behov for den lange rekkevidden.

Tesla må sies å være en døråpner for denne filosofien, og banet vei for at brukertjenester og funksjoner er blitt satt i fokus langt mer enn tidligere

Flere bilprodusenter ser nå at elektronikken må inn i bilene, og da ikke bare for fremdriften, men også på tjenestenivå.

Lærer av å bli brukt

Stemmestyring er derfor blant funksjonene du vil finne i nye Honda e, og den er av den lærbare utgaven. Jo mer du bruker den, jo mer lærer den deg å kjenne, om vi skal tro Honda.

Det ligger et sett ferdige apper og programmer i bilen fra butikk, men du kan også speile mobiltelefonen din, i tillegg til å bruke både Apple CarPlay og Android Auto. Skjermene kan blant annet brukes til å se video når man står rolig, eksempelvis under lading.

Et av de nye elementene Honda har utviklet helt fra bunnen av, er en ny app-løsning. Ikke at den gjør veldig mye forskjellig fra andre kjente løsninger, men det virker som om Honda har tatt oppgaven alvorlig, og implementert de funksjoner man virkelig forventer, og litt til.

Her er det nemlig store forskjeller i dagens marked, både med tanke på funksjoner og brukergrensesnitt.

Mer enn bare en app

Appen tar for seg alle de tingene man normalt forventer, som justering av klima innvendig, overvåking av ladefunksjoner og forhåndsprogrammering av navigasjon, med mer. Selskapet har også gjort appen til en utvidet bilnøkkel, i tillegg til at bilen har en egen geofence-funksjon.

Det gjør at man blir varslet dersom bilen beveger seg utenfor et gitt område. En kjent teknologi, men godt den er implementert.

England, Tyskland, Frankrike og Norge er de eneste landene som foreløpig kan bestille bilen for prioritert levering. Til nå er det kun prototypen som er vist frem, mens produksjonsversjonen lanseres under bilmessen i Frankfurt i september.

Honda har foreløpig ikke offentliggjort noen pris, men vi tipper et sted rundt 250.000 kroner, basert på prisbildet på konkurrentene.