Kia e-Soul:

Storselgeren blir ny i august

Men vi har møtt den allerede, og du kan glede deg.

HELT NY: Designen minner om forgjengeren, men alt er nytt. Foto: Fred Magne Skillebæk
HELT NY: Designen minner om forgjengeren, men alt er nytt. Foto: Fred Magne SkillebækVis mer

Denne artikkelen er sponset av Elbil24 PRO-medlemmer.

(Elbil24):

En ny fullelektrisk Kia Soul ble vist på bilutstillingen i Genève i Mars. Bilen er den tredje generasjonen Soul, men andre generasjon elektrisk utgave, ettersom den første aldri ble laget som elbil. og nå er den kommet i et lite antall til Norge. Foreløpig er det kun snakk om et antall biler til forhandlere og annet internt bruk.

De første kundebilene antas å bli overlevert til kunder i august, men allerede nå er det kommet et knippe biler til landet.

Bilene skal brukes internt, til alt fra opplæring, til utstilling hos forhandlerne. Når bilen kommer på markedet vil det bli tre alternative utstyrsnivåer å velge blant. Det er fra den enkleste Classic, via Active, til den best utstyrte Exclusive. Innstegsmodellen er etter alt å dømme kun en lokkedue for så lav startpris som mulig, for den mangler en rekke utstyr man bør ha.

I motsetning til tidligere, så vil det nå også bli to forskjellige batterikapasiteter å velge mellom – 39,2 og 64 kWh.

Disse har en oppgitt rekkevidde etter WLTP-standarden på henholdsvis 27,6 og 45,2 mil.

LED: e-Soul får LED dagskjørelys og bi-led hovedlys. Foto: Fred Magne Skillebæk
LED: e-Soul får LED dagskjørelys og bi-led hovedlys. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Vokst seg stor

Forskjellene på dagens utgave og den nye er tilsynelatende ikke all verden. Fronten er det mest iøynefallende, i tillegg til en endret hekk. Men fakta er at det aller meste ved bilen er ny, til og med de fysiske målene – inkludert akselavstanden.

Den har økt med 3 centimeter, mens totallengden har økt med 5,5 centimeter.

Når seteryggene er oppslått er bagasjerommet økt med 34 liter, sammenlignet med forgjengeren. Med seteryggene lagt ned er volumet økt med 448 liter sammenlignet med tidligere. De magiske tallene for nykommeren er dermed økt til 315 og 1.339 liter.

VOKST: Bagasjerommet har vokst til henholdsvis 315 og 1.339 liter i volum. Foto: Fred Magne Skillebæk
VOKST: Bagasjerommet har vokst til henholdsvis 315 og 1.339 liter i volum. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Innvendig vil også den erfarne Soul-sjåføren finne store endringer, og mest iøynefallende er antagelig midtkonsollen, der Kia nå har funnet plass til en 10,25-toms skjerm. I tillegg er den langt tydeligere og lettlest enn i forgjengeren. Det samme i forhold til skjermen vi finner slektningen Kia e-Niro.

Mye utstyr

En av de virkelig store endringene er utstyrsnivået. Nå tar jeg høyde for at vi ser på best utstyrte utgave Exclusive. For bilen har fått et skikkelig løft, både med tanke på passivt og aktivt sikkerhetsutstyr.

Foruten det mer vanlige utstyret som blindsonevarsling, filholder, og tretthetsvarsling, har bilen også adaptiv fartsholder til null og opp igjen, fjernlysassistent, autobrems med forgjengergjenkjenning, og varsling for kryssende trafikk ved rygging.

I tillegg støtter den selvkjørende funkjoner på nivå 2.

God på innsiden

Innvendig har bilen fått den samme elektroniske girskiftvelgeren som Kia e-Niro, elektrisk justerbare seter, varme i fire seter, pluss kjøling foran, trådløs lader for mobiltelefonen, regnsensor og head-up display.

Av utstyr man lett venner seg til finner vi også en automatisk regenerering. Da brukes en frontmontert radar til å bremse ned eller helt opp, avhengig av det som ligger foran deg.

Det som virkelig blir rosinen i pølsa for Kia-folket er at bilen endelig får app-styring, der du kan styre varme og klima-anlegget, følge med på ladestatus, og du kan planlegge ruten i forkant av kjøreturen og sende den til bilen. Du kan også få et sammendrag av turene dine, og forbruket underveis.

UPPS: Ladeluken sitter fortsatt der den ikke burde - i fronten. Spesielt om vinteren. Foto: Fred Magne Skillebæk
UPPS: Ladeluken sitter fortsatt der den ikke burde - i fronten. Spesielt om vinteren. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Ikke alt er perfekt

Men én ting har ikke Kia gjort noe med - foreløpig. Ladekontakten sitter nemlig fortsatt foran i grillen. Dette har den utgående el-versjonen av Soul, det samme med Kia e-Niro, og det samme med slektningen Hyundai Kona. Alle som én har trøbbel med igjenfrosne luker som følge av at det pakker seg snø og is i fronten av bilen når den møter Kong Vinter.

Men la ikke dette stoppe deg fra å utforske nye e-Soul, for det virker i høyeste grad som en svært interessant bil. Selv nykommeren Kia e-Niro ble en smule eldre da vi ble fremlagt alle endringene i e-Soul, og det er ment som et kompliment til sistnevnte.

Med en rekkevidde på 45,2 mil med største batteripakke er dette en av bilene på markedet med aller lengst rekkevidde, og da gjenstår det kun én ting for å kunne fastsette suksessfaktoren, nemlig prisen.

STORE ENDRINGER: Det meste er nytt, men laget i en gjenkjennende stil. Foto: Fred Magne Skillebæk
STORE ENDRINGER: Det meste er nytt, men laget i en gjenkjennende stil. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Det er såpass lenge til bilen kommer på markedet, at den er faktisk ikke fastsatt enda. Kia er fortsatt i forhandlinger med fabrikken, men det har skjedd mye i det siste som hinter om at prisen skal et godt stykke under 400.000 kroner. Et stikkord er Tesla Model 3. Der starter prisen for en LongRange med firehjulsdrift på 435.000 kroner, og det er en Premium utgave med firehjulsdrift. Det blir med andre ord spennende å se hva importøren kan få til i så henseende.

Elbil24 har allerede prøvekjørt nye e-Soul en liten runde, men kommer tilbake med en grundig test om ikke lenge.