Safedrive Pro heter varslingsenheten du kan kjøpe for 1990 kroner og montere i bilen. I tillegg må du betale et abonnement på 199 kroner i måneden.
«Safedrive Pro aktiveres automatisk når du starter bilen og viser avstanden til farer i veibanen, nærmeste politikontroll og fotoboks. Når du nærmer deg kontrollstedet vil enheten avgi alarm i god tid. Vi tilbyr farevarsling og varsling av alle typer kontroller med unntak av promillekontroller», heter det i reklamen for Safedrive.

17 sjeldne elbil-funksjoner vi elsker
Betaler boten din
«Alle typer kontroller» inkluderer kontroller av fart, mobil- og beltebruk, vektkontroll, teknisk kontroll og tollkontroll.
I tillegg varsles alle typer fotobokser og andre farer eller hindringer i veien.
Safedrive hevder at de klarer å varsle 98 prosent av alle kontroller. Får du en fartsbot i en laserkontroll det ikke er varslet om, betaler Safedrive boten din, sier selskapet.
De markedsfører dette som et trafikksikkerhetstiltak, men nå går UP-sjefen ut mot varslingssystemer og ønsker et forbud. Han mener at de gjør trafikken mer utrygg.

Folk kjører fortere
UP kjenner godt til Safedrive og tilsvarende systemer som varsler kontroller langs veiene. UP-sjef Knut Smedsrud liker det ikke:
- Vi vet at det er relativt mange som har dette i bilene sine. Vi tror ikke dette har noe med trafikksikkerhet å gjøre. Med en slik varslingsenhet kjører nok folk fortere enn de ellers ville gjort. Dermed har det stikk motsatt effekt.
- Safedrive påstår at de ikke varsler promillekontroller, men det er bare tull. I UP har vi ofte promillekontroller samtidig som vi kontrollerer fart, sa Smedsrud for litt siden til Dinside.
Kontroller skal ikke varsles
Han innrømmer at systemet ikke er forbudt å ha i bilen, men at UP nå ser om det er mulig å få til en regelendring slik at det blir et forbud.
- I motsetning til fotoboksene langs veien, som er plassert på ulykkes-utsatte strekninger og varslet med skilt og ofte i bilens navigasjonsanlegg, er det meningen at våre manuelle kontroller skal være mer uforutsigbare. Det vil si at de ikke skal være mulig å forutse, slik at bilistene holder seg til de regler som gjelder i trafikken hele tiden.
- Når de som har dette systemet i bilen føler seg trygge på å kunne bryte fartsgrensen uten konsekvenser inntil de får et varsel, har det ikke noe med trafikksikkerhet å gjøre. Derfor ønsker vi et forbud mot dette, sier Smedsrud.

Strammer inn reglene
Samferdselsdepartementet deler bekymringene til UP og vil nå se på lovverket og om slike varslingsenheter skal forbys.
- Vurderingen vår har tidligere vært at det ikke har vært behov for et strengere regelverk, men nå ser vi at disse tjenestene brer om seg. Det tar vi på alvor og vil vurdere om det er behov for innstramminger i regelverket for å kunne slå ned på denne typen varslingstjenester, sier Tom Kalsås, statssekretær i Samferdselsdepartementet til NRK.

I en kommentar til kritikken, sier administrerende direktør i Safedrive, Magnus Wester, at han er trygg på at uttalelsene fra UP beror på feil kunnskap om både produktet og effekten den har på bilistene.
Gir tryggere trafikk
- Vi ser at trafikkalarmen gir sjåførene økt fokus på egen fart og adferd i trafikken. For å legge denne ballen død en gang for alle, vil vårt fokus framover være å dokumentere denne effekten sammen med uavhengige forskningsinstitutter,. Vi ønsker å bidra til en tryggere trafikk sammen med andre aktører innenfor trafikk og samferdsel, sier Wester.
Han peker på at siden 2021 har Safedrive Pro også varslet farer langs veien og at det i dag sendes ut seks ganger flere farevarslinger enn varslinger av kontroller.
Hvor raskt Samferdselsdepartementet kommer opp med en konklusjon på om regelverket skal strammes inn, sier ikke statssekretæren noe om.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.