Få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler: Prøv vårt pro-medlemskap for 1 krone første måneden.
(Elbil24): Elbilfeberen herjer i store deler av verden, og det kommer stadig nye modeller til markedet. Her i Norden står de elektriske SUV-ene spesielt sterkt, men i andre deler av verden er det småbiler, sedaner og stasjonsvogner som gjelder.
Derfor vil det naturlig nok komme flere elbiler i disse kategoriene i tiden framover.
Premium-merkene Audi, BMW og Mercedes-Benz har lange tradisjoner innen sedan-segmentet, og har allerede kommet med eller vist fram kommende store sedaner. Det samme har nykommere som BYD og Nio.

Elbil-nyhetene som knuser rekkevidde-rekordene
Elektrisk Passat-erstatter
Samtidig er det ikke lenge siden Passat fra Volkswagen herjet på salgslistene, og nå har selskapet vist fram det sitt helelektriske alternativ - som foreløpig bærer navnet ID. Aero.
Vi kjenner få detaljer om bilen, men den er bygd på den største utgaven av MEB-plattformen. Det betyr en akselavstand på rundt tre meter, noe vi vet blant annet fra ID. Buzz.
Dermed er det god plass til en stor batteripakke i midten, en pakke som i bussen er oppgitt til ca. 111 kWh.
Når det gjelder lagringsplass under panseret (frunk), har ikke Volkswagen bekreftet noe, men følger ID. Aero samme mal som de øvrige bilene i ID-familien, vil dette være fraværende.

Rekord-prisene skremmer: - Ekstrem situasjon
600 kilometer?
Vi vet ikke noe om hvilke batteripakker bilen vil kunne leveres med, annet enn våre egne spekulsjoner på opp til 111 kWh.
Med konkurrentene som målestokk, vil det imidlertid ikke være usannsynlig at en utgave med største batteripakke og tohjulsdrift får en rekkevidde på minst 600 kilometer - til og med en del over.
Plattformen muliggjør ellers drift på enten bare bakhjul, eller også alle fire hjul. Erfaringsmessig vil en utgave med drift på fire hjul komme først.

Trolig også som stasjonsvogn
Foreløpig har vi ikke mye annen data på bilen, men VW opplyser at bilen skal bygges på VW-fabrikken i Emden.
ID.Aero er forventet å komme i salg i Kina i andre halvdel av 2023. Den tilsvarende produksjonsmodellen for det europeiske og nordamerikanske markedet vil bli presentert i 2023, men antagelig ikke på plass før vi har bikket 2024.
På sikt vil ID. Aero etter alt å dømme også komme som stasjonsvogn. Tidligere - allerede i 2019- viste Volkswagen fram en prototype på nettopp denne, som de kalte ID. Space Vizzion:
Som du ser av bildet under, deler ID. Aero og ID. Space Vizzion flere av de samme designelementene.

Elbil24 kommer tilbake med flere data om bilen så snart vi har dem.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.