VW ID. Aero:

Volkswagen med stor nyhet: Her er deres første el-sedan

Og nærmere en elektrisk arvtaker til Passat kommer du ikke.

VW ID. Aero er bygd på den største utgaven av MEB-plattformen. Det betyr en akselavstand på rundt tre meter. Med aerodynamisk karosseri er det ikke utenkelig med en rekkevidde på over 60 mil. Her tar reporter Bjørn Eirik Loftås bilen i nærmere ettersyn. Foto: VW.
VW ID. Aero er bygd på den største utgaven av MEB-plattformen. Det betyr en akselavstand på rundt tre meter. Med aerodynamisk karosseri er det ikke utenkelig med en rekkevidde på over 60 mil. Her tar reporter Bjørn Eirik Loftås bilen i nærmere ettersyn. Foto: VW. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler: Prøv vårt pro-medlemskap for 1 krone første måneden.

(Elbil24): Elbilfeberen herjer i store deler av verden, og det kommer stadig nye modeller til markedet. Her i Norden står de elektriske SUV-ene spesielt sterkt, men i andre deler av verden er det småbiler, sedaner og stasjonsvogner som gjelder.

Derfor vil det naturlig nok komme flere elbiler i disse kategoriene i tiden framover.

Premium-merkene Audi, BMW og Mercedes-Benz har lange tradisjoner innen sedan-segmentet, og har allerede kommet med eller vist fram kommende store sedaner. Det samme har nykommere som BYD og Nio.

Elektrisk Passat-erstatter

Samtidig er det ikke lenge siden Passat fra Volkswagen herjet på salgslistene, og nå har selskapet vist fram det sitt helelektriske alternativ - som foreløpig bærer navnet ID. Aero.

Vi kjenner få detaljer om bilen, men den er bygd på den største utgaven av MEB-plattformen. Det betyr en akselavstand på rundt tre meter, noe vi vet blant annet fra ID. Buzz.

Dermed er det god plass til en stor batteripakke i midten, en pakke som i bussen er oppgitt til ca. 111 kWh.

Når det gjelder lagringsplass under panseret (frunk), har ikke Volkswagen bekreftet noe, men følger ID. Aero samme mal som de øvrige bilene i ID-familien, vil dette være fraværende.

600 kilometer?

Vi vet ikke noe om hvilke batteripakker bilen vil kunne leveres med, annet enn våre egne spekulsjoner på opp til 111 kWh.

Med konkurrentene som målestokk, vil det imidlertid ikke være usannsynlig at en utgave med største batteripakke og tohjulsdrift får en rekkevidde på minst 600 kilometer - til og med en del over.

Plattformen muliggjør ellers drift på enten bare bakhjul, eller også alle fire hjul. Erfaringsmessig vil en utgave med drift på fire hjul komme først.

LIKHETER: ID. Aero er tydelig i slekt med ID.5, som er en mindre coupé.
LIKHETER: ID. Aero er tydelig i slekt med ID.5, som er en mindre coupé. Vis mer

Trolig også som stasjonsvogn

Foreløpig har vi ikke mye annen data på bilen, men VW opplyser at bilen skal bygges på VW-fabrikken i Emden.

ID.Aero er forventet å komme i salg i Kina i andre halvdel av 2023. Den tilsvarende produksjonsmodellen for det europeiske og nordamerikanske markedet vil bli presentert i 2023, men antagelig ikke på plass før vi har bikket 2024.

På sikt vil ID. Aero etter alt å dømme også komme som stasjonsvogn. Tidligere - allerede i 2019- viste Volkswagen fram en prototype på nettopp denne, som de kalte ID. Space Vizzion:

Se VW ID. Space Vizzion lanseres i Los Angeles. Vis mer

Som du ser av bildet under, deler ID. Aero og ID. Space Vizzion flere av de samme designelementene.

ID. SPACE VIZZION. Foto: VW
ID. SPACE VIZZION. Foto: VW Vis mer

Elbil24 kommer tilbake med flere data om bilen så snart vi har dem.

Vi bryr oss om ditt personvern

Elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.