Hva er de ulike kabeltypene?

CHAdeMO, CCS og Shuko?

Se hvilken lader som er kompatibel med din bil.

Foto: Tore Meek / NTB scanpix
Foto: Tore Meek / NTB scanpix Vis mer
(upublisert) Opprettet

Det er flere begreper som svirrer der ute når det er snakk om lading. CHAdeMO, Type 2, CCS. Men hva er egentlig disse kontaktene?

Shuko

Det første begrepet du ofte kommer over er Shuko. Shuko er rett og slett den laderen som følger med bilen. Den kan plugges inn i en helt vanlig husholdningskontakt, og tåler strøm opptil 13 A.

Noen av disse kablene har en boks på seg, som regulerer strøminntaket i bilen. Denne kan være tyngre enn det kontakten tåler og skape dårlig kontakt, så disse må avlastes ved å henge boksen på en krok, oppi en pose på veggen eller liknende for å redusere brannfare.

Semihurtig lading

Det er bare hvis du skal lade på en såkalt ladeboks (også kalt ladestasjon) for eksempel hjemme, på et kjøpesenter eller på en offentlig ladestolpe at du trenger en spesialkabel. Denne tåler kraftigere strømstyrker og kan også brukes til det som kalles semihurtiglading. McDonald’s, enkelte kjøpesentre og hoteller er blant de som tilbyr sine gjester dette, men da må du som oftest ha med egen kabel.

Når det er snakk om slike ladekabler må vi skille mellom kontaktene i hver ende. Den ene skal inn i ladeuttaket «i veggen», og den andre enden skal inn i bilen.

Alle ladestasjoner som ikke har en fastmontert ladekabel har et uttak for Type 2 kontakt.

Den kan kjennes igjen ved at den har 7 pinner av ulik størrelse inni kontakten, noen er strømledende, en er jordfeil og to av de gjør at laderen kommuniserer med bilen. Kabelen låses automatisk til ladeporten i bilen når den kobles til.

Type 2

I bilenden av kabelen, er kontakten som kalles Type 2 standarden hos bilprodusenter i Europa og USA, og svært mange biler er derfor levert med denne type kontakt her til lands. Den er tilpasset det europeiske strømnettet med 400V. Fremover er det ventet at de aller fleste biler bli levert med Type 2 kontakt, også fra de asiatiske produsentene.

Kompatibel med blant annet følgende biler: Volkswagen, BMW, Mercedes-Benz, Tesla og Renault

Type 2-kabelen ser slik ut; venstre kontakt passer i bilen og høyre kontakt skal plugges inn i ladeuttaket.
Type 2-kabelen ser slik ut; venstre kontakt passer i bilen og høyre kontakt skal plugges inn i ladeuttaket. Vis mer

Type 1

Kontakten kalt Type 1 er standarden for i hovedsak asiatiske biler. Denne gir noe lavere ladeeffekt enn Type 2.

Type 1 kontakten kan gjenkjennes ved at den har fem pinner inne i kontakten, i stedet for de sju på en type 2 kontakt.

Fordi det ennå ikke finnes én felles standard på ladekontakter for hele verden, finnes det biler også i den norske bilparken som har type 1-kontakt.

Kompatibel med blant annet følgende biler: Nissan, Kia, Mitsubishi, Peugeot, Citroën.

Type 1-kabel. Låsefunksjon på selve kontakten i motsetning til i bilen.
Type 1-kabel. Låsefunksjon på selve kontakten i motsetning til i bilen. Vis mer

Hurtigladere

Også i hurtigladeverden er det flere begreper man bør vite om. Her er kablene fastmontert på hurtigladestasjonen, så det er ikke en kontakt du trenger å kjøpe selv. Det finner per i dag tre standarder for hurtigladere på det Europeiske markedet; CHAdeMO, CCS og Tesla sin modifiserte Type 2 kontakt.

CHAdeMO

CHAdeMO er egentlig en forkortelse for Charge de Move, altså lading på farten. Den ble utviklet i Japan, som en del av deres ladesystem.

De aller fleste biler med Type 1 uttak på bilen kan hurtiglade med en CHAdeMo-kontakt. Den kan levere opptil 100kW effekt ved lading, men de fleste laderne leverer maks 50kW per i dag.

Kompatibel med blant andre følgende biler: Nissan, Mitsubishi, Peugeot, Citroën, Tesla (krever adapter til 4-5.000 kr.) og Kia. Altså de samme som Type 1, med unntak av Tesla.

CCS

CCS står for Combined Charging System. Det ble utviklet av den europeiske og den amerikanske bilindustrien, som et alternativ til det japanske CHAdeMO.

På den europeiske versjonen er kontakten en type 2 kontakt med to ekstra «pinner» i bunnen, som gir mulighet for hurtiglading.

Disse er, på samme måte som CHAdeMO-kontakten, fastmontert på ladestasjonen, og man trenger ikke å kjøpe ekstra kabel.

Kompatibel med blant annet følgende biler: Audi, BMW, Daimler, Ford, GM, Porsche og Volkswagen – altså de samme som Type 2.

Tesla Type 2, modifisert

På Tesla hurtiglader man på merkets Superchargere. Kontakten er en modifisert Type 2 kontakt, og kort fortalt klarer laderen å levere mer effekt enn den vanlige Type 2 laderen som er beskrevet over.

Selv om kontakten er en Type 2 kontakt, vil denne laderen bare fungere på Tesla sin bilpark.

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer