Lade elbil sommeren 2022

Advarer: Feil hurtiglader kan koste deg dyrt

Sjekk hva bilen din kan ta imot, før du kobler den til ladestolpen.

LYNLADING: Ladeoperatørene har forenklet prismodellene sine, men fortsatt er det noen vesentlige forskjeller fra vanlig diesel- og bensinfylling. Det kan du lese mer om i denne saken. Foto: Bjørn Eirik Loftås
LYNLADING: Ladeoperatørene har forenklet prismodellene sine, men fortsatt er det noen vesentlige forskjeller fra vanlig diesel- og bensinfylling. Det kan du lese mer om i denne saken. Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Få ferske Elbil24-saker rett i innboksen. Meld deg på vårt nyhetsbrev nå

(Elbil24): Mange har lagt ut på sin første ferie i elbil, og stifter kanskje bekjentskap med en hurtiglader for første gang. Det er dessverre ikke like rett fram som å fylle diesel eller bensin, selv om de store ladeoperatørene riktignok har forenklet prismodellene sine den siste tiden.

Vær obs på prisforskjellene

Du betaler nå en pris pr kWh du overfører fra ladestolpen til batteripakka i bilen din. Prisene varierer fra leverandør til leverandør, og er i så måte sammenlignbart med tradisjonell bensinfylling.

Forskjellen er at prisene kan også variere fra lader til lader. Hvis laderen du har koblet deg til er en såkalt lynlader, som byr på maks ladeeffekt på 150 kW eller mer, er sannsynligheten stor for at du må betale mer pr overført kWh enn dersom laderen er en hurtiglader med makseffekt på kun er 50 kW.

Eksempelvis koster hver overført kWh 8 kroner og 40 øre på Ionitys lynladere med makseffekt på 350 kW, mens hos Kople koster hurtiglading (50 kW) 5 kroner og 90 øre for hver overførte kWh.

Differansen kan fort utgjøre 100-200 kroner pr «fylling».

- Bortkastede penger

Forskjellen er at det potensielt kan gå raskere å lade hos Ionity enn på hurtigladeren hos Kople, men om det skjer i praksis, kommer an på hvor høy effekt bilen din er i stand til å ta imot.

Du kan faktisk oppleve at det går akkurat like tregt på lynladeren som på en hurtiglader med langt lavere makseffekt.d

- Hvis en lader kan levere 150 kilowatt, men bilen din bare kan ta imot 50 kilowatt, er det unødvendig å ta opp plassen på en lynlader. Det er dessuten bortkastede penger. Lynladeren koster gjerne mer enn ladere med lavere effekt, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i Naf.

I tabellen under ser du hva som er maks ladeeffekt på noen av de mest populære elbilene akkurat nå:

Modell Maks ladeeffekt*
Tesla Model 3 250 kW
Tesla Model Y 250 kW
VW ID.4 125 kW (skal økes til 135)
Volvo XC40 Recharge 150 kW
Ford Mustang Mach-E 150 kW / 115 kW (Long range / Standard range
Skoda Enayq 125 kW (skal økes til 135)
Audi e-tron 55 150 kW
Nissan Leaf 100 kW**
Polestar 2 150 kW
Mercedes-Benz EQC 110 kW
Kia EV6 240 kW
Hyundai Ioniq 5 240 kW
* Maks ladeeffekt oppnås vanligvis bare i korte perioder. Snitteffekten vil alltid være lavere. ** De fleste kompatible hurtigladerne (Chademo) har en øvre begrensning på 50 kW.

Merk at hastigheten avhenger av mange forhold, og at gjennomsnittshastigheten er lavere enn makshastigheten. Det kan du lese mer om her:

Og her ser du aktuelle priser hos noen av de største aktørene:

Vi bryr oss om ditt personvern

Elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.