(Elbil24): Det finnes ikke mange av dem foreløpig, men forleden åpnet Tesla sin fjerde V4-ladestasjon i Graz i Østerrike. V4 som i «versjon 4» – den fjerde utgaven av Teslas Supercharger.
Uten hull
De nye ladestasjonene har ikke lenger et hull i midten, og kabelen henger derfor på siden av stasjonen. Den har også blitt lengre, slik at det blir lettere for andre bilmerker å lade på Teslas stasjoner.
På de eksisterende laderne kan det by på utfordringer for biler som ikke har ladeporten bak på venstre side.

Hurtiglading: Nesten alle har satt ned prisene
350 kW
Det er eierforeningen Tesla Owners UK som nå melder på Twitter/X at de nye laderne kan levere en effekt på inntil 350 kW, altså det samme som Ionity-laderne leverer her til lands.
Det kommer frem av en plansøknad om å føre opp ladestasjoner i Swindon.
Videre har Tesla-laderen en skjerm på siden som sannsynligvis lar ladekunder betale med kort, og fotavtrykket skal være det samme som tidligere, som bør bety at det vil være lett å bytte ut V3-ladere med V4.
Ingen Tesla med så høy ladeeffekt
Så vidt oss bekjent er det ingen av Teslas egne modeller som støtter mer enn 250 kW ladeeffekt, men det er naturlig å tro at det vil bli en mulighet på fremtidige modeller.

Xpeng G9 prøvekjørt: For en gedigen overraskelse!
Xpeng G9, som snart er lanseringsklar her til lands, toppet på 319 kW fra en Ionity-stasjon da NAF testet ladehastigheter tidligere i sommer, og har med det «high-scoren» her til lands. I hjemlandet Kina har modellene en oppgitt makseffekt på 480 kW.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.