Kommentar:

- Den eneste løsningen som passer for alle

Apper og brikker er fint og flott, men ofte er det enkle nettopp det beste.

KORTLØST: På de fleste lyn- og hurtigladere må du betale med app eller brikke. Det kan by på problemer. Foto: Bjørn Eirik Loftås
KORTLØST: På de fleste lyn- og hurtigladere må du betale med app eller brikke. Det kan by på problemer. Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer
Publisert

Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler

(Elbil24): Det var kaldt. Innmari kaldt. Temperaturmåleren i instrumentpanelet viste 14 kuldegrader der jeg akkurat hadde rullet inn på en hurtiglader i Indre Østfold og bippet ladebrikken. Uten spesielt god ladefart, og med varmeapparatet på i bilen, skulle det ta votter og vinter å lade nok til å komme seg helt hjem igjen.

Noen minutter etter meg kom en annen bil og parkerte på laderen ved like bortenfor. Etter å ha observert familien på tre surre frem og tilbake mellom bilen og laderen i noen minutter, slo det meg:

Her er det noen som trenger hjelp.

Og ganske riktig. De fikk ikke til å lade.

Det viste seg at de kjørte elbil for første gang; en elbil familiefaren hadde byttelånt med en kollega så de skulle få prøve hvordan det var å kjøre elbil en helg. La meg avsløre det først som sist: Den familien kommer neppe til å kjøpe seg elbil med det første.

For det hadde tatt et par minutter å skjønne at det ikke fantes noen kortautomat ved ladepunktet, og at man måtte laste ned en app. Den hadde de ikke fått til å virke, hverken på farens eller sønnens telefon.

Med mastergrad i datateknikk og 16 års erfaring som teknologijournalist for DinSide var jeg ganske trygg på at jeg skulle klare å redde kvelden for familien. Vi prøvde sammen å laste ned riktig app og legge inn bankkortet i appen, men det ville seg bare ikke. Da kortnumrene var tastet inn etter alle kunstens regler (vi prøvde flere), ble vi bare møtt med et skjermbilde der kortet ikke hadde blitt registert.

Pål Joakim Pollen er journalist og forbrukerekspert i Elbil24.
Pål Joakim Pollen er journalist og forbrukerekspert i Elbil24. Vis mer

Familiefaren var frustrert. Han tok noen skritt vekk fra bilen mens han ringte ladeoperatøren. Jeg kunne høre at samtalen begynte i en behersket tone, men da svarene fra kundeservice hele tiden foreslo å gjøre det han allerede hadde gjort, ble det stadig mer gestikulering og til slutt bikket det over.

– MEN DEN JÆVLA APPEN FUNKER JO FOR FAEN IKKE! KAN DU IKKE SE TIL HELVETE BARE Å SKRU PÅ STRØMMEN? skrek han i telefonen (fritt etter hukommelsen), og forklarte med like morsk stemme at det var fjorten blå og at kone og barn frøs.

Men det kunne de ikke. Situasjonen var fortvilt.

Jeg fikk etter hvert ideen at de bare kunne bippe min ladebrikke og vippse meg etterpå, men det virket heller ikke. Brikken fungerte tydeligvis ikke på to samtidige ladinger.

Til slutt ble vi enige om at de kunne gå inn og varme seg like bortenfor mens jeg ladet ferdig, og så hentet jeg dem så de kunne lade med min ladebrikke etterpå. Da startet ladinga heldigvis på et blunk, og da jeg kom hjem sendte jeg som avtalt melding med kostnaden for ladinga.

Det tok et par minutter før svaret kom – i form av en veldig lang og hyggelig SMS om hvordan jeg hadde reddet ekteskapet den kvelden, akkompagnert av et generøst Vipps-tips utover den faktiske ladekostnaden.

Det vil alltid være noen som ruller inn på en hurtiglader for første gang. Det vil alltid være noen som har lånt en bil, og som hverken har brikke eller nødvendig app. Ja, som kanskje til og med ikke har en smarttelefon.

Men kort har alle. Kort har også den kjekke fordelen at det er den som låner bilen som må betale for seg, i stedet for at fakturaen havner hos den som eier bilen.

Det er derfor gledelig å se at Forbrukertilsynet nå har sendt inn en høringsuttalelse til Samferdelsdepartementets høringsbrev vedrørende forslag til endringer i lov om infrastruktur for alternativt drivstoff.

Der er konklusjonen krystallklar: Kortbetaling er det eneste som tar hensyn til alle forbrukergrupper og bør stilles som et krav til alle ladestasjoner, nye som gamle, uavhengig av hvilke andre fikse muligheter man har til å betale for ladinga.

Det foreslås at det i lovforslaget presiseres at kortbetaling alltid skal være et alternativ, uavhengig av andre tekniske betalingsløsninger som er tilgjengelig for forbrukeren. Dette er en viktig presisering som Forbrukertilsynet støtter, heter det seg i høringsuttalelsen.

Jeg vet i hvert fall om én familie som hadde satt pris på en bankterminal den kvelden i Indre Østfold, med 14 kuldegrader på gradestokken.

Vi bryr oss om ditt personvern

Elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.