Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?
(Elbil24): Mengden elbiler på veiene øker svært raskt, og bekymringene for at det skal oppstå lange ladekøer, spesielt på de store utfartsdagene, er det mange som deler.
- Unngå mer enn 80 prosent
Tidligere i år gikk blant andre NAF ut og aktivt anbefalte folk å dele på ladegodene.
- Mens vi venter på flere etterlengtede hurtig- og lynladere, er vår oppfordring til ladetrengte elbilister å dele på ladeplassen. Lad det du trenger og ikke mer, sa Nils Sødal, som er senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Han la til at det både er økonomisk og tidseffektivt å avslutte ladingen på 80 prosent. Årsaken? Etter 80 prosent begynner de aller fleste elbiler å lade vesentlig tregere. Betaler du for eksempel for lading pr minutt, kan det dermed bli dyre kilometre - samtidig som ladekøen vokser bak deg.
Mange elbilprodusenter anbefaler dessuten også at du gir deg før batteriet er fulladet, men da først og fremst for å skåne batteriet - og forlenge levetiden.
Sjelden kommunisert
Sødal var inne på noe som sjelden blir kommunisert i elbil-sammenheng: Å fullade batteriet på en hurtigladestasjon kan bli til dels svært tidkrevende.
Selv elbiler som markedsføres med ladehastigheter på 100 kW eller mer, byr ofte bare på en brøkdel av dette etter 80 prosent, viser våre egne målinger.
Elbil24 foretar ladetest på alle elbilene vi tester, der vi måler ladehastigheten gjennom hele syklusen - fra 0 til 100 prosent.
I denne saken kan du se at på enkelte bilmodeller tar det lengre tid å lade fra 80 til 100 prosent enn det tar fra 0 til 80 prosent. Oversikten finner du nederst i saken.
Men hvorfor senkes egentlig hastigheten på denne måten?

NAF langer ut mot Polestar. Vår test viser at de kan ha en dårlig sak
Svaret ligger i kjemien
- Det kan naturligvis være flere årsaker, men noen av de aller viktigste ligger i litium-ion-batteriets kjemi, forteller Morten Onsrud hos produsentansvarselskapet Norsirk, til Elbil24.
Onsrud er kjemiker med doktorgrad i batteriteknologi fra Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU). Han mener det ikke bare er vanlig, men tvingende nødvendig at hastigheten reduseres mot slutten av ladesyklusen.
- Dagens elbil-batterier er litium-ion-baserte. Det betyr at det er litium-ioner som er ladebæreren i batteriet. Når du starter en ladeprosess, transporteres litium-ioner fra katoden til grafittlagene i anoden, der de lagres, sier han.

- Helt nødvendig å senke hastigheten
- I starten er det flust med ledige plasser, og dermed kan det pøses på med litium-ioner. Dette opplever vi som høy ladehastighet. Når batteriet begynner å bli fulladet, er det få ledige plasser - og ionene trenger litt mer tid på finne ledige plasser. Derfor må hastigheten senkes for å unngå problemer, sier Onsrud.
- Hvilke problemer sikter du til?
- Det som kan skje om ikke hastigheten senkes, er at du kan få utfelling av litium-metall på utsiden av grafitten. Da kan man få det man kaller dendritt-dannelse, en slags krystalldannelse som kan penetrere separatoren som skiller anoden og katoden, med tilhørende kortslutning og brann.
- Men hvorfor er det forskjell mellom bilene på hvor mye ladehastigheten senkes etter 80 prosent?
- Dette handler nok i stor grad om å være godt innenfor sikkerhetsmarginene og både sørge for at ladingen er helt trygg og at batterilevetiden skal bli best mulig. Celletypen i batteriet kan også være en årsak, i tillegg kan batteriets garanti og sikkerhetsmarginer i selve laderen og kabelen føre til forskjeller mellom produsentene, sier Onsrud.
- Generelt kan vi si at produsentene nok er mer forsiktige enn de i realiteten hadde behøvd, men det er naturligvis svært viktig at sikkerheten kommer først, avslutter batterieksperten.

Tre høyaktuelle el-SUVer i test: Vi har en klar vinner
Sjekk selv!
I tabellen under kan du se hvor mye hastigheten senkes etter 80 prosent på noen høyaktuelle elbilmodeller som vi har testet i Elbil24 denne våren.
Vi har tatt med temperaturen på testtidspunktet i tabellen, men forskjellene mellom 7 og 15 grader ser ut til å være minimale - så lenge batteriet er varmt i det ladeprosessen starter:
Bilmodell | Tilført energi, totalt | Ladetid 0-80% | Ladetid 80-100% | Tilført mellom 80-100% | Snitteffekt 80-100% | Temperatur under lading |
Skoda Enyaq | 80,36 kWh | 41 minutter | 25 minutter | 16,07 kWh | 38,5 kW | 7C |
Mercedes-Benz EQA | 70,92 kWh | 38 minutter | 18 minutter | 14,18 kWh | 47,2 kW | 7C |
Kia e-Niro | 69,95 kWh | 57 minutter | 42 minutter | 13,99 kWh | 19,98 kW | 7C |
BMW iX3 | 79,1 kWh | 39 minutter | 27 minutter | 15,82 kWh | 35,15 kW | 7C |
VW ID.4 1st | 82,78 kWh | 41 minutter | 26 minutter | 16,55 kWh | 38,2 kW | 11C |
Hyundai Kona | 68,46 kWh | 58 minutter | 42 minutter | 13,69 kWh | 19,56 kW | 15C |
Tesla Model 3 SR | 58,52 kWh | 35 minutter | 44 minutter | 11,7 kWh | 15,96 kW | 15C |
Opel Mokka e | 48,64 kWh | 32 minutter | 42 minutter | 9,72 kWh | 13,89 kW | 15C |
Merk: Tallene er hentet fra Elbil24s egne tester våren 2021. Målingene er foretatt på Ionitys lynladere med makseffekt på 350 kW.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.