Bli medlem av Elbil24 PRO i dag, og få tilgang til alle de viktigste sakene og en rekke gode medlemstilbud!
(Elbil24): Hvis du kjører elbil forbi Grålum utenfor Sarpsborg, kan du nå prøve en ladestasjon helt utenom det vanlige. Her ligger nemlig nyåpnede Inspiria Ladepark, som delvis er drevet av lokalprodusert strøm fra et stort solcelleanlegg, som er knyttet til et svært batteri med kapasitet på 500 kWh.
Dermed belastes ikke strømnettet direkte som på en vanlig ladestasjon, og det betyr blant annet betyr færre investeringer og lavere priser, lover selskapene bak.

«Hvorfor er alt så vanskelig, hvorfor er det sånn? Jeg blir koko!»
Anlegget, som har kostet rundt 12,5 millioner kroner å etablere, kan gi en pekepinn på hvordan fremtidens ladestasjoner vil fungere, tror selskapene som står bak. Ladeparken eies og driftes av vitensenteret Inspiria som ligger like ved, men er utviklet i samarbeid med Østfold Energi, Smart Innovation Norway, Recharge, Sarpsborg kommune og Solcellespesialisten. Enova har også bidratt med pengestøtte på 5 millioner kroner.

Slik fungerer det
Solcellepanelene er montert på de skrå takene over ladepunktene. Under optimale forhold har anlegget et kilowattpeak (kWp) på 44 kW. Da Elbil24 besøkte anlegget var det fire grader og disig, og da lå produksjonen på mellom 12 og 16 kW, ifølge en informasjonsskjerm som er montert på batteriet.
16 kW var nok til å dekke 30 prosent av energibehovet for å lade de 11 elbilene som var tilkoblet på det aktuelle tidspunktet, som totalt belastet anlegget med 53 kW. De resterenede 37 kilowattene ble hentet fra det store 500 kWh-batteriet, som har en maksimal ut-effekt på 250 kW.
Batteriet lades som sagt av solcelleanlegget, men dette vil sjelden være i stand til å gjøre hele jobben alene. Derfor er det også koblet til strømnettet. Men i motsetning til vanlige ladestasjoner, kan batteriet lades på tidspunkter når belastningen i strømnettet - og prisene - er lavest.

- Norge trenger ny ladeinfrastruktur for elbiler, og nå har vi et eksempel på hvordan det kan gjøres. Dette er ladestasjoner som ikke krever nettinvesteringer. Vi kan sette opp ladestasjoner hvor det trengs, uten å tenke på nettkapasiteten, sier direktør Martin Vatne i Østfold Energi.
Ved lav belastning til lading av elbiler, vil anlegget i stedet bidra til å redusere strømbruk på vitensenteret.

- Spesielt to ting som er ille for elbilbatteriet
Ikke lynlading - men rimelig
Her er det totalt 37 ladepunkter her, 32 av dem med maksimal ladeeffekt pr bil på 22 kW. Siden det er ombordladeren i bilen som benyttes, betyr det i praksis en ladeeffekt et sted mellom 7 og 11 kW. Det betyr at du normalt kan regne rundt 3-4 mil rekkevidde pr time i laderen.
Det er med andre ord ikke snakk om veldig rask lading, men den er til gjengjeld relativt rimelig; 3 kroner pr overførte kWh. Det er billigere enn samtlige av de etablerte tilbyderne av hurtiglading pr 1. april 2022.
Anlegget har også to hurtigladere med ladeeffekt på 50 kW.
Ladeparken er tilrettelagt for betaling gjennom EasyPark-appen, men alle de mest brukte abonnementsløsningene Norge støttes i tillegg, skriver Inspiria i en pressemelding.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.