Lading i Europa

Disse EU-landene har færrest elbilladere

Noe å tenke på før man legger ut på bilferie.

SJELDEN VARE: Denne hurtigladeren er én av bare 19 i hele Litauen. Foto: Shutterstock / NTB
SJELDEN VARE: Denne hurtigladeren er én av bare 19 i hele Litauen. Foto: Shutterstock / NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler

(Elbil24): I Norge passerte vi på sensommeren 5000 hurtigladestasjoner i Norge, men om vi tar med antall ladestasjoner totalt – også de med tregere hastigheter – er tallet naturligvis langt høyere.

Bransjeorganisasjonen ACEA, European Automobile Manufacturers' Association, har gjort en øvelse der de har samlet inn antall ladestasjoner og antall kilometer med vei i de ulike EU-landene. Deretter har de, per land, angitt hvor mange ladepunkter som finnes per 100 km vei. Tallene er fra 2021 og kan selvsagt se noe bedre ut i 2022.

Verdt å merke seg er at antall kilometer vei inkluderer motorveier, riksveier, fylkesveier og kommunale veier, og at antall ladepunkter ikke bare inkluderer hurtig- og lynladere, men også normalladere og nedover.

Disse landene har færrest

På bunnen av lista finner vi Litauen (0,2), Kypros (0,4), Hellas (0,4), Estland (0,6) og Polen (0,7).

Topp- og bunnlista fra ACEA. Foto: ACEA
Topp- og bunnlista fra ACEA. Foto: ACEA Vis mer

For Litauen betyr et tall på 0,2 at det da i snitt finnes ett ladepunkt per 500 km med vei. Totalt er landet oppført med 12 lynladere (150 kW+) og 7 hurtigladere (50 kW+) hos EUs Alternative Fuels Observatory. Resten av ladepunktene, 154 i tallet, byr på lavere ladeeffekt.

Altså er det bare 1 av 9 ladere som byr på 50 kW effekt eller høyere i Litauen, eller da sagt på en annen måte – én hurtig/lynlader per 450 mil med vei. Samtidig skal det sies at elbilandelen i nysalget her er på bare 3,7 prosent.

Disse landene er nok land du bør være forsiktig med å sette opp som bilferieland i nær fremtid. Eller i hvert fall sørge for å ferdes i nærheten av en hurtiglader.

Bare 1 av 7 er 22 kW+

Tallene fra undersøkelsen viser at bare 1 av 7 ladepunkter i EU-landene byr på 22 kW ladeeffekt og høyere.

Nederland, som topper lista, har 64,3 ladepunkter per 100 km vei, men bare 2868 av de totalt 100 092 ladepunktene har 50 kW effekt eller høyere.

Regner vi om, ser vi altså at Nederland har 1,84 hurtig-/lynladere per 100 km vei.

Hadde Norge toppet lista?

Det tallet kan vi sammenligne med Norge, som uten EU-medlemsskap ikke er med på listen. Ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken er det 97 746 km offentlig vei i Norge, og med de 5010 laderne vi skrev om så seint som i september, gir det 5,13 hurtigladere per 100 km vei her til lands.

Trekker vi fra årets 871 nye hurtigladere og ser på tallene fra 2021, ligger vi fortsatt godt foran Nederland (4,23 per 100 km vei).

Men vårt langstrakte land ville ikke ha toppet totallista om vi også tar med tregere ladere. Ifølge Nobil har vi per i dag 21 105 offentlige ladepunkter totalt, som da utgjør 21,6 ladepunkter per 100 km vei. Det hadde bare holdt til en 5. plass på ACEAs liste – på plassen foran Sverige.

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.