Hvem er ansvarlige?

Elbiler skadet under lading

– Vanskelig situasjon, sier Forbrukerrådet

BATTERISKADER: Hvem har ansvaret dersom bilen din blir skadet under lading? Foto: NTB Scanpix
BATTERISKADER: Hvem har ansvaret dersom bilen din blir skadet under lading? Foto: NTB ScanpixVis mer

Denne artikkelen er finansiert av Elbil24 PRO-medlemmer.

Du har satt elbilen din til lading på en offentlig ladestasjon. Plutselig stopper bilen å lade, og bilen forteller deg at den ikke lenger er kjørbar og må på verksted.

Hvem skal ta regninga? Ladeleverandør, bilprodusenten eller kanskje forsikringsselskapet ditt?

Fortvilet

Dette skjedde tre elbileiere i oktober 2018. Etter å ha ladet på den samme ladestasjon i Oslo med noen dagers mellomrom, måtte bilene på verksted med skader i forbindelse med batteriet.

Selv om alle var enge i at bileierne var fullstendig uten skyld i situasjonen, ville ikke forsikringsselskapene dekke kostnadene, og verken bilprodusent eller ladeoperatør ville ta regningen for bilreparasjonene uten videre.

Tilbake satt tre fortvilede bileeiere, i en situasjon de selv ikke var skyld i. Men med en regning de, etter alt å dømme, måtte betale selv.

Hvem er ansvarlig?

I en sak hvor en elbileier har ladet forskriftsmessig på en offentlig godkjent ladestasjon, så er det jo åpenbart at det ikke er forbruker sin skyld.

Thomas Iversen, fungerende leder av Forbrukerdialog i Forbrukerrådet, sier at forbruker dessverre likevel havner i en vanskelig situasjon i saker som denne.

– Når det skjer en situasjon der forbruker tydelig står uten skyld, så er det dessverre sånn at det er forbruker som må bevise hvem som har skylda. Det er altså bileier som må framskaffe bevis for hvem som er skyld i skader.

Dette kan bileier få hjelp til av bilprodusenten eller verkstedet, forteller Iversen.

– Bilprodusenten har plikt på seg til å framskaffe informasjon om hva som er årsaken til skaden. Men dersom det viser seg at det ikke er bilprodusentens feil, vil regningen for denne undersøkelsen havne på bileierens bord.

Bileier kan selvsagt kreve denne betalt av den som er ansvarlig, men han eller hun må ta denne risikoen. Og inntil ansvaret er plassert, er det også bileier som må stå for kostnadene for en eventuell reparasjon av bilen.

– Dersom bileier vil ha bilen sin operativ, så må han eller hun betale regningen for reparasjonen selv, for så å framsette et krav mot den som er ansvarlig for skadene. Ulempen er selvsagt at dersom ingen av partene vil ta ansvar, så kan kunden bli sittende med regningen selv.

Dekkes av forsikring?

Men hvorfor dekkes ikke dette av forsikring, tenker du kanskje?

For å ha denne typen skader dekket av forsikring, så må bileier ha tegnet en tilleggsforsikring. Standard Kaskoforsikringer dekker nemlig bare skader dersom de har oppstått ved en plutselig ytre påvirkning, som en kollisjon.

Fungerende leder for Forbrukerdialog i Forbrukerrådet, Thomas Iversen.
Fungerende leder for Forbrukerdialog i Forbrukerrådet, Thomas Iversen. Vis mer

Mange som plutselig havner i en slik situasjon vil tenke at man har en batterigaranti fra bilprodusent som vil dekke skadene. Men det stemmer ikke, sier Iversen.

– Garanti eller reklamasjon forutsetter at det ikke foreligger et ansvar hos en tredjepart. Det må foreligge en svakhet ved produktet. Hvis en lader skader bilens batteri, vil ikke det være bilselgers ansvar etter forbrukerkjøpsloven. Mange bilmerker gir garanti utover de lovfestede rettighetene, men da står produsenten fritt til å begrense dekningen som de vil, sier Iversen.

Problematisk

Iversen sier at de ser at i situasjoner som dette, så blir det en utfordring for forbruker.

– Vi ser at forbruker ofte sitter litt på gjerdet i denne typen situasjoner. De vegrer seg litt og vil ikke betale regningen uten å være sikker på at de får pengene tilbake.

Fordi det kan være litt forvirring rundt hva som dekkes av garantien, og hva som bør dekkes av en forsikring, mener Iversen at forbrukere i dag bør sjekke nøye hva som faktisk står i vilkårene.

– De som eier elbil i dag, bør sjekke både garantien sin og forsikringen sin.

– Vi ser det som problematisk at elbilmarkedet fortsatt er uoversiktlig. Forbrukerrådet arbeider dedikert med bilmarkedet, med sikte på å redusere konfliktnivået og øke kunnskapsnivået til forbrukerne.

Skulle du få en skade, og er uenig i behandlingen du får, kan du også klage på dette, sier Iversen.

– Klager på elbiler kan mekles av Forbrukerrådet, og klager på forsikringsprodukter behandles av Finansklagenemnda. Hvis skaden skyldes feil ved strømnettet, som strømselskapet kan være ansvarlig for, kan saken bringes inn for Elklagenemnda.