Tesla Supercharger:

Enda raskere lading for Tesla

Tesla øker ladeeffekten på sine ladere - skal føre til kortere ladetid.

ØKT EFFEKT: Nå kan du lade raskere, med høyere effekt, på Tesla Supercharger-stasjoner. Foto: Reuters
ØKT EFFEKT: Nå kan du lade raskere, med høyere effekt, på Tesla Supercharger-stasjoner. Foto: ReutersVis mer

Kampanjetilbud på Elbil24 PRO – kun 1 krone!

Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?

(Elbil24): Tesla-eiere skal nå få høyere ladeeffekt og kortere ladetid.

Gjennom en programvareoppdatering før helgen har bilprodusenten nemlig økt ladeeffekten på alle ladestasjonene i Europa.

I utgangspunktet kunne dagens V2-ladere gi en effekt på inntil 120 kW, avhengig av batteriets temperatur, bilens alder osv. Med den nye programvareoppdateringen er denne effekten økt til inntil 150 kW.

Økt effekt for alle, men...

Selv om laderne nå kan gi økt effekt, er det allikevel ikke alle som vil motta den fulle effekten, forklarer kommunikasjonssjef i Tesla Norge, Even Sandvold Roland.

- De aller fleste vil se en bedring i ladeeffekt, men ikke alle vil oppnå fulle 150 kW. Alle nye Model S, X og Model 3 Long Range er i stand til å oppnå full effekt.

Effekten kan imidlertid bli begrenset av batteritemperatur og liknende. I tillegg vil biler som benytter seg ofte av superlading, kunne oppleve en begrenset effekt.

Når det gjelder eldre modeller, vil enkelte bilers ladeeffekt blant annet kunne være begrenset av batteriets størrelse, alder på bilen og ombordladerens kapasitet.

Gjelder nær alle stasjoner

Tesla har per i dag nesten 800 ladeplasser fordelt på nær 60 stasjoner rundt om i Norge. Den økte effekten skal gjelde de aller fleste stasjoner, forteller Roland.

ØKT EFFEKT: Kommunikasjonsjef i Tesla Norge, Even Sandvold Roland sier biler vil få inntil 150kW effekt etter oppdatering. Foto: Christina Honningsvåg
ØKT EFFEKT: Kommunikasjonsjef i Tesla Norge, Even Sandvold Roland sier biler vil få inntil 150kW effekt etter oppdatering. Foto: Christina Honningsvåg Vis mer

- Dette gjelder i utgangspunktet alle våre stasjoner. Noen steder finnes det stolper med eldre teknologi, eller begrensninger i strømnettet, som ikke vil kunne tilby de fulle 150 kW.

- Dette gjelder imidlertid en veldig liten andel av laderne, og godt over 90 prosent av ladestolpene vil få oppgradert effekt, forsikrer Roland.

Roland forteller at årsaken til at effekten nå økes er at de ser at deres infrastruktur kan åpne for høyere effekt. Selv om effekten blir høyere, vil ikke prisen endres.

- Prisen skal være den samme.

Roland forteller at når stasjonen er oppgradert, vil den vises som «150 kW max» i bilens navigasjon, når man trykker på «nålen» for Supercharger-stasjonen det gjelder.

Varig endring

Tesla er etterhvert kjent for å være noe vinglete når det gjelder nyheter, og blant annet har det vært mye frem og tilbake med mengden gratis superlading man får med ved kjøp av bil.

Endringen denne gangen skal imidlertid være varig, forsikrer Roland.

- Dette er en varig endring. Dette er, som nevnt, fordi vi ser at vi har en teknologi og infrastruktur som tillater en økt effekt. Da ønsker vi selvsagt å gjøre det, for å gi kundene våre en best mulig ladeopplevelse.

Om ikke lenge er også de varslede versjon 3-laderne på plass i Norge. Utrullingen er allerede underveis i USA, og skal komme til Europa og Norge i fjerde kvartal i år.

Disse skal gi en betydelig høyere ladeeffekt enn dagens versjon 2 ladere, og kan gi inntil 250 kW.

Åpner for andre bilmerker?

Det har tidligere vært spekulert i hvorvidt Tesla vil åpne sitt ladenettverk også for andre bilmerker.

Teslas globale direktør for ladeinfrastruktur, Drew Bennet, sa i et intervju med Autoexpress i november 2018 at de er åpne for tanken.

- Vi er definitivt åpne for å diskutere en mulig tilgang til vårt ladenettverk med andre bilprodusenter. Flere produsenter har snakket med oss om det, men vi har ikke konkludert med noe så langt.