Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?
(Elbil24): Circle K har i lang tid vært på ladeoffensiven her til lands.
Foruten å ha et ambisiøst ladeutbyggingsprosjekt underveis, har de også samarbeid med andre leverandører, som Ionity, som leverer lynlading.

Derfor bør du bli medlem av Elbil24 PRO
De har også nylig lansert sitt hjemmelader-tilbud, som lar elbileiere montere en hjemmelader fra Circle K hjemme.
Fikk ikke ladet
Men alt er ikke rosenrødt på ladefronten for stasjonskjeden.
Denne sommeren har flere eiere av Kia Soul hatt problemer med å få ladet på Circle K's egne hurtigladere.
I et lukket forum på Facebook forteller en eier av en Kia Soul hvordan han nylig opplevde dette. På en ladestasjon observerte han at flere andre biler fikk ladet, mens hans Kia ikke ville ta imot lading.
Flere andre kommenterer at de har opplevd samme problematikk.
Eieren sendte så en e-post til Circle K, og fikk som svar at det var bilen det var et problem med, og at Kia var informert om problemene.
(Elbil24 har fått tillatelse av eieren til å trykke e-postene)

Feil på lader
Elbil24 tok derfor kontakt med Kia for å få en forklaring på problemet.
Informasjonsansvarlig i Kia Norge, Mette S. Sauge, sier at de i en periode har vært i dialog med stasjonskjeden om deres hurtigladere, men avviser at det er bilen som er problemet.

Nå vil også Circle K tilby lynlading
– Før sommeren var personell fra leverandøren til hurtigladestasjonene i Norge for å se på utfordringene ved å lade Kia Soul PS EV på disse stasjonene.
– Leverandøren fant flere årsaker til at bilene ikke hadde ladet på stasjonene. Disse årsakene lå i hurtigladestasjonene, og de fikk rettet opp dette på de stasjonene de undersøkte. Problemet ligger altså ikke i bilen, sier Sauge.
Beklager beskjed
Vi tar derfor kontakt med Circle K, og spør hvor problemet ligger.
– Dette dreier seg om kommunikasjon mellom bil og lader, som på noen titalls ladere ikke alltid fungerer med Kia Soul, svarer Håkon Stiksrud, ansvarlig for Emobility i Circle K Europe.
Han forklarer at både Kia og Circle K i begynnelsen trodde at feilen lå i bilen, men det har vist seg å ikke være tilfelle.

Slik lader du i utlandet
– Vi beklager at vi ga kunden feil svar, vi ønsker ikke å peke på noen urettmessig, understreker Stiksrud.
Kia-eieren har nå fått en ny e-post fra Circle K, med en beklagelse.
Jobber med løsning
Laderne det dreier seg om skal være fra leverandøren Tritium. Stiksrud forklarer at det jobbes med en løsning på problemet.
– Vi har hatt en god dialog med Kia og hardwareleverandør jobber med relevante softwareoppdateringer på disse laderne.
Ifølge den nye e-posten Kia-eieren fikk fra Circle K skal selve problemet være ukjent. Det hevdes imidlertid at Tritium og Circle K arbeider med å løse problemet, som muligens ligger i adapteren eller laderen.
Inntil dette er løst er rådet fra Stiksrud følgende, dersom man skulle oppleve en ladestopp på deres hurtigladere:

Dette må du tenke på ved valg av ladekabel
- Koble fra lader
- Starte bil
- Stoppe bil
- Sikre at bilen er fullstendig avslått
- Koble til lader på nytt
Dersom det fortsatt ikke fungerer, er rådet at man benytter eventuelle andre ladere på stasjonen.
Rammer bare Kia
Ladeprobleme gjelder, så vidt Circle K vet, bare Kia Soul, sier Stiksrud.
– Det skjer bare av og til, og det er også mange tilfeller Kia Soul kundene ikke opplever problemer.
Selv om de har ladeproblemer, trenger ikke kundene å unngå Circle K-ladere i sin helhet, forsikrer Stiksrud.
– Problemet knytter seg bare til laderne fra Tritium, men i mange tilfeller har vi også ladere fra andre leverandører og disse kan benyttes i stedet.
Se hvorfor Circle K satser på lading for elbiler:
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.