Undersøkelse

Folk ønsker ladestasjoner med servicetilbud

Får du også lyst på en bolle eller pølse når du likevel må vente på at bilen skal lade? Da er du ikke alene.

UNDER TAK: Foreløpig er det ikke mange ladestasjoner som er under tak. Denne Recharge-stasjonen på Brumunddal er ett av unntakene. Og mens man lader, kan man få seg både mat og drikke like ved. Foto: Bjørn Eirik Loftås
UNDER TAK: Foreløpig er det ikke mange ladestasjoner som er under tak. Denne Recharge-stasjonen på Brumunddal er ett av unntakene. Og mens man lader, kan man få seg både mat og drikke like ved. Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Bli medlem av Elbil24 PRO i dag, og få tilgang til alle de viktigste sakene og en rekke gode medlemstilbud!

(Elbil24):

Det er mange ting å sette fingeren på når det kommer til hurtiglading. Elbil24 har den siste tiden publisert en rekke saker om utfordringene knyttet til betaling, app-løsninger og priser som spriker i alle retninger.

- Folk vil ha servicetilbud

Stadig flere krever at det skal bli like enkelt å lade som å fylle bensin. Mange stiller også spørsmål ved fasilitetene. De færreste ladestasjoner er for eksempel under tak, og servicetilbudet kan mange ganger ikke sammenlignes med det du forventer på en bensinstasjon - til tross for at det tar mye lengre tid å lade enn å fylle bensin.

I en undersøkelse utført av britiske CACI, kommer det blant annet fram at 68 prosent av elbilistene i Storbritannia oppsøker ladestasjoner som er ligger ved kiosk-, toalett- og serveringsfasiliteter.

Dette er veien å gå fremover, mener blant annet Naf.

- Skal folk oppleve elbil som et godt alternativ må det bli enklere og mer komfortabelt å lade bilen. Folk vil ha et servicetilbud og litt komfort når de lader. Noe så enkelt som et tak over ladestasjonen bør være et minstekrav, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i Naf.

Verdt millioner

Et godt servicetilbud kan fort lønne seg å ha med i betraktningen når man etablerer ladestasjoner, mener Jan Haugen Ihle, som er regiondirektør for ladeselskapet Ionity. De har blant annet et samarbeid med Circle K.

- En ladepause er i snitt på 20 minutter, altså vesentlig lengre enn bensin- og dieselpausene. Da er det viktig med attraktive fasiliteter på lade- og pausestedene.

Ifølge Ihle vil det bety vinn-vinn for alle parter, ikke minst dem som drifter servicetilbudene.

- Varesalget øker. For eksempel sørger Ionity for ca 100 ekstra kunder hver dag på ladestasjonene på Rygge, Dal og Ringdalskogen.

Ihle mener dette medfører en betydelig økning i omsetning på disse stedene.

- Dersom hver kunde i snitt bruker 60 kroner på kaffe, boller, pølser eller annet i ladepausen, så tilsvarer det en ekstraomsetning på 2,2 millioner kroner pr år, sier han.

TROR PÅ SYNERGIER: Regiondirektør Jan Haugen Ihle hos Ionity. Foto: Ionity
TROR PÅ SYNERGIER: Regiondirektør Jan Haugen Ihle hos Ionity. Foto: Ionity Vis mer

At ladestolpene kan føre til flere kunder, er også noe daglig leder Morten Østnor ved Nebbenes Kro på Dal nord for Oslo erfarer. Vi snakket med ham i forbindelse med at Tesla tidligere i år åpnet for at alle elbiler kunne lade på deres ladestolper - som er strategisk plassert like ved kroa.

- Vi som driver veikro synes dette er veldig fint. Det fører sannsynligvis til økt pågang, sa han til Elbil24.

- Skal være komfortabelt

Ihle hos Ionity forteller at selskapet skal firedoble antallet lynladere i Europa fram mot 2025, og at de er opptatt av at etableringene skjer på en måte som gjør hele ladeopplevelsen mest mulig komfortabel.

Investeringen er ventet å koste rundt 7 milliarder kroner.

- Ekspansjonen gjelder også Norge og Norden ellers. I Norge har vi blant annet planer nord for Trondheim. Vi ser nå etter tomter og samarbeidspartnere i hele Norden for å styrke Ionity sin ladeinfrastruktur ytterligere, sier Ihle.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.