Ny nettleie fra 1. juli

Fra 1. juli kan slik lading straffe seg

Norge kan unngå store nett-investeringer dersom folk følger rådene, mener NVE.

DAGLADING: Fra 1. juli vil det lønne seg ekstra mye å unngå lading av bil på dagtid, og heller lade om natten. Foto: Bjørn Eirik Loftås
DAGLADING: Fra 1. juli vil det lønne seg ekstra mye å unngå lading av bil på dagtid, og heller lade om natten. Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer
Publisert

Få ferske Elbil24-saker rett i innboksen. Meld deg på vårt nyhetsbrev nå

(Elbil24): Plugger du elbilen i kontakten så snart du kommer hjem fra arbeid, eller venter du til det blir natt? Mange har for vane å gjøre førstnevnte, og i neste øyeblikk går de gjerne i gang med matlagingen - og setter på en klesvask.

Vil jevne ut forbruket

Dette skaper utfordringer for strømnettet vårt, og er hovedårsaken til at Olje- og energidepartementet har bedt nettelskapene om å endre på prismodellene sine, slik at kunder som bruker mye strøm når belastningen er høy, må betale noe mer enn dem som bruker mye strøm når belastningen er mindre.

Målet er en bedre fordeling av belastningen gjennom døgnet, for å unngå å måtte gjøre dyre oppgraderinger av strømnettet.

Og fra 1. juli trer den nye nettleiemodellen i kraft over hele landet, der det innføres insentiver for å bruke strøm smart. I modellen legges det ikke opp til at nettselskapene skal tjene mer, men at kostnadsfordelingen mellom dem som bruker mindre og smartere og de som bruker mye og mindre smart, blir annerledes.

Enkelt forklart blir den gunstigst for dem som bruker lite strøm samtidig, og dyrere for dem som bruker mye strøm samtidig. Nå har flere nettselskaper begynt å offentliggjøre de nye prisene.

TRINN 4: Hos nettleverandøren kan du få oversikt over strømtopp-timene dine. Her: Elvia. (skjermdump)
TRINN 4: Hos nettleverandøren kan du få oversikt over strømtopp-timene dine. Her: Elvia. (skjermdump) Vis mer

Ebil-lading viktigst

Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) har regnet seg fram til at Norge kan spare 11 milliarder kroner i nettinvesteringer de neste årene, dersom folk er flinke til å følge anbefalingene.

En av de aller viktigste anbefalingene, er å lade elbilen om natten.

- Hvis alle med elbil lader den trygt og sakte om natten, vil mye være gjort, sier Atle Isaksen, som er leder for nettforvaltning og utvikling i BKK Nett.

Lønner seg å skru ladehastigheten ned.

De fleste elbiler på markedet takler en ladeeffekt på rundt 7 kW når du lader elbilen via en ladeboks hjemme. Lader du om natten, skal du normalt klare å ligge på trinn 3 i kapasitetsleddet dersom 7 KW er maks ladeeffekt.

Flere og flere elbiler har imidlertid 11 kW ombordlader som standard. Enkelte bilmodeller tilbyr også en ombordlader på 22 kW, men da gjerne som tilvalg.

For å kunne lade med så høy effekt, kreves det samtidig at du bor i en bolig med 3-fas 400V-anlegg og at ladeboksen benytter en 32A-kurs.

Slik lading vil imidlertid koste. Har du tre strømtopp-timer på mellom 20-25 kW i løpet av en måned, blir du plasser i trinn 6 i kapasitetsleddet. Hos BKK betyr det for eksempel en kostnad på 781 kroner i måneden, hos Elvia 700 kroner.

Mange ladebokser - og elbiler - har innstillinger som lar deg justere ned ladeeffekten, noe som altså kan lønne seg når den nye nettleien trer i kraft.

Vi bryr oss om ditt personvern

Elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.