Har du husket å melde deg på nyhetsbrevet vårt?
(Elbil24): En ny faststoff-batteriteknologi skal kunne la elbiler lade 100 ganger raskere enn dagens batterier.
Å "fylle" batteriet vil ta like kort tid som å fylle tanken, mener produsenten.

Derfor bør du bli medlem av Elbil24 PRO
Fullt på et halvt minutt
Batteriet, eller kondensatoren, er utviklet av selskapet ZapGo LTD, og er laget av karbon-ion celler. Ifølge produsenten skal batteriet kunne lades på 350kW, som dagens Ionity-ladere, og helt opp til 1500kW-ladere, og lade ti ganger raskere enn dagens lynladere.
De har utført et pilotprosjekt som viste at en selvkjørende bil kunne fullades på bare et halvt minutt.
Ifølge nettstedet smartenergy.com er batteriet ventet å kunne lade opp cirka 500 kilometer på bare fem minutter.
Dette er en svært høy ladehastighet, og krever naturligvis en helt annen ladeinfrastruktur enn vi har i dag.
Cellene i kondensatoren er laget av materialet nanokarbon, som er kombinert med ioniske elektrolytter. Av dette har de laget celler de kaller Carbon-Ion, eller C-ion. Ifølge selskapet tillater disse cellene høyere spenning enn dagens kondensatorer.
Raskere og billigere
Målet til selskapet skal være at elbiler kan fullades like raskt som en fossilbil fyller tanken full med drivstoff.
De mener også at dagens litium-ion-batterier, selv faststoffbatteriene som utvikles, krever så mye pakking og avkjøling, at de aldri vil klare å få til det samme.
– På grunn av sikkerhetsrisikoen rundt Litium-batterier vil det være vanskelig å nå de samme målene som vi vil. Selv de nye litiumbatteriene som er laget av fast stoff krever så mye pakking, kjøling og sikkerhet at elbiler vil være dyrere enn fossilbiler, sier Stephen Voller, administrerende direktør i ZapGo.
Mens dagens batterier har Litium og Kobolt som store bestanddeler i cellene, er dette batteriet laget helt uten de to stoffene. Dette skal gjøre batteriet både billigere og mer etisk produsert.
Kobolt og Litium har også vist seg å være en mangelvare, og blant annet Tesla har gått ut med bekymringer om framtidas tilgang på disse råstoffene.

1000 km rekkevidde i elbiler?
Materialene i kondensatoren skal også gjøre at cellene er helt brannsikre. Dette er fordi det ikke finnes noe inni selve cellen som kan ta fyr, og fordi elektrolyttene forhindrer branntilløp.
Cellene skal også kunne resirkuleres.
Levetid på 30 år
ZapGo ble grunnlagt i Oxford, England, i 2013, og har et uttalt mål om å lage framtidas batteriteknologi. Ved å bruke såkalte kondensatorer, i stedet for de tradisjonelle elbilbatteriene, er målet å skape en mer effektiv energilagring.
En kondensator har en fordelen ved at den har en stor energitetthet, og kan både levere og ta opp igjen energi raskere. Den har også en mindre slitasje på batterikomponentene, og derfor lengre levetid enn vanlige batterier.

Reservetank til elbil
Ulempen er at den så langt har hatt lavere energitetthet, sett i forhold til vekten, enn vanlige batterier.
Ifølge ZipGo kan deres kondensatorer produseres på eksisterende batterifabrikker, og kostnaden vil være betydelig lavere på grunn av fraværet av materialer som kobolt og litium.
De mener også at batteriene har en levetid på opptil 30 år, som betyr en lavere kostnad for forbruker, og i tillegg setter et mindre klimamessig fotavtrykk.
ZipGo bygger i disse dager en forskningsbase i Oxford, for å videreutvikle teknologien. Når den vil være klar for markedet er foreløpig ikke kjent.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.