Borettslag og sameier

Her mangler nesten halvparten lademulighet

- Aner ikke en gang hvor de skal begynne.

PRIORITERES IKKE: Ladeklar og daglig leder Stian Bjørhei, får ofte høre fra borettslag og sameier at de ikke prioriterer etablering av ladepunkter. Foto: Ladeklar
PRIORITERES IKKE: Ladeklar og daglig leder Stian Bjørhei, får ofte høre fra borettslag og sameier at de ikke prioriterer etablering av ladepunkter. Foto: Ladeklar Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?

(Elbil24): Fra nyttår trådte den nye borettlagsloven i kraft. En stor endring i loven var at den gir beboere i borettslag og sameier lovfestet rett til å sette opp ladepunkt for elbil og ladbar hybrid i tilknytning til parkeringsplassen.

Det kan imidlertid se ut til å være et stykke mellom teori og praksis, viser en fersk undersøkelse utført av Ladeklar, et selskap under BKK og Hafslund som både bygger, drifter og leier ut ladeanlegg.

Prioriteres ned

I undersøkelsen har Ladeklar kartlagt over 2000 boligselskaper, i det de selv omtaler som Norges største undersøkelse om ladestatus. Den viser at 44 prosent av boligselskapene mangler fremdeles lademuligheter i borettslag og sameier.

- Det overrasket oss samtidig hvor mange som faktisk ikke en gang har begynt å planlegge for dette, sier daglig leder i Ladeklar, Stian Bjørhei, til Elbil24.

Bjørhei sier at de oftere og oftere mottar henvendelser fra fortvilte beboere som føler at de ikke får gehør i styrene når de ytrer ønske om å få etablert ladepunkt.

- Vi tar ofte kontakt med styret i borettslagene og sameiene etter slike henvendelser, og forteller litt om hvilke alternativer man har, men blir ofte møtt med skepsis, sier han.

- Ofte skylder man på dårlig økonomi og etterslep på vedlikehold, og at det er andre oppgaver som må prioriteres. En naturlig konsekvens blir jo at færre ser på elbil som et fullgodt alternativ til biler med forbrenningsmotor, sier han.

Bjørhei understreker at det er flere aktører i markedet som tilbyr å ta investeringen, noe som kan lette trykket for veldig mange borettslag og sameier.

Ment som en sikkerhetsventil

Det er Kommunal- og moderniseringsdepartementet som har utarbeidet den nye borettslagsloven. I en epost til Elbil24 skriver statssekretær Heidi Nakken at formålet med endringene knyttet til laderett, naturligvis er å stimulere til at flere velger ladbar bil framfor fossildrevet bil.

- Og da må flere ha mulighet til å lade der de bor, sier hun.

- De nye reglene om laderett er ment som en sikkerhetsventil når flertallet på årsmøtet eller generalforsamlingen går imot et forslag om å legge til rette for lading: Seksjons- og andelseiere med rett til å parkere på sameiets eller borettslagets eiendom skal få rett til å etablere ladepunkt på egen parkeringsplass eller på felles parkeringsareal.

Hun legger til at det beste beboerne kan gjøre i slike saker, er å legge frem et forslag om felles ladeinfrastruktur for årsmøtet eller generalforsamlingen.

- Det er i utgangspunktet opp til det enkelte sameie eller borettslag hvordan det vil organisere elbillading, sier Nakken.

- Sett ned arbeidsgruppe

Huseiernes Landsforbund har hatt problemstillingen på dagsordenen lenge, og har blant annet publisert en rekke saker og veiledninger om temaet på huseierne.no.

- Vi får mange henvendelser om dette, og ser at hovedutfordringen ofte er mangel på oversikt. Det er et virvar av løsninger og tilbud å velge mellom, og man aner ikke en gang hvor man skal begynne, sier forbruker- og kommunikasjonssjef i Huseierne, Carsten Pihl, til Elbil24.

Han legger til at det uansett er styrets ansvar å legge til rette for at beboerne får tilgang til lading.

FORSTÅR FRUSTRASJONEN: Carsten Pihl hos Huseierne forstår at det kan være vanskelig å få oversikt over ladeløsningene. Foto: Huseierne
FORSTÅR FRUSTRASJONEN: Carsten Pihl hos Huseierne forstår at det kan være vanskelig å få oversikt over ladeløsningene. Foto: Huseierne Vis mer

Pihl anbefaler at styret setter ned en arbeidsgruppe som gjør en grundig evaluering av forskjellige løsninger og innhenter flere tilbud, før de kommer med anbefalinger for styret.

I arbeidsgruppen mener han det bør sitte folk med kompetanse og interesse, gjerne også eksterne ressurser dersom man ser behov for det.

- Vår klare oppfordring er å velge framtidsrettede løsninger, selv om dette kan koste noen kroner ekstra. Vi har for eksempel allerede effektutfordringer i strømnettet, så det vil være lurt å velge en ladeløsning som håndterer dette, råder Pihl.

- Å hoppe på første og beste tilbud kan uansett bli en dyrekjøpt erfaring, advarer han.

Heidi Nakken i Kommunal- og moderniseringsdepartementet avslutter eposten til Elbil24 med at det flere steder finnes løsninger der dårlig økonomi er et ankepunkt.

- Enkelte kommuner og fylkeskommuner har støtteordninger for elbillading i borettslag og sameier. Flere slike prosjekter har mottatt støtte fra Klimasats, avslutter hun.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer