Få ferske Elbil24-saker rett i innboksen. Meld deg på vårt nyhetsbrev nå
(Elbil24): Strømprisene har ligget skyhøyt gjennom hele vinteren og våren, og det er lite som tyder på at det kommer til å bli særlig rimeligere med det første - snarere tvert i mot. Hvordan påvirker dette folks forhold til elbil?

Har økt støtten - forventer mangedobling
Aldri vært større gap
I en ny undersøkelse som Norstat har utført på oppdrag fra Naf, kommer det frem at høye strømpriser gjør at en av fire har blitt mindre interessert i å eie elbil. Dette til tross for at det fortsatt er svært mye rimeligere å kjøre en elbil enn fossilbil, viser flere utregninger.
Og bor du nord i landet, har det aldri før vært større gap mellom kostnadene ved å kjøre elbil og å kjøre fossilbil.
Vel å merke gjelder dette hvis du lader hjemme, noe de aller fleste gjør. I en undersøkelse som Elbil24 nylig gjorde om norsk elbilhold, svarte nemlig hele 84,9 prosent at de lader oftest hjemme, kun 3,7 prosent svarte at de lader mest på hurtigladestasjoner.

Hvor dyr kan egentlig strømmen bli?
Naf har regnet seg fram til at det er 3-4 ganger så høye driftskostnader knyttet til å kjøre diesel- eller bensinbil på Sør-Norge, enn elbil, dersom du lader hjemme.
- Dette viser at selv med økte strømpriser slipper du fortsatt billigere unna om du kjører elbil, mener senior kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal hos Naf.
Bor du lenger nord i landet, er det enda mer å spare - siden strømprisene fortsatt er mye lavere her.
- Det har aldri vært mer lønnsomt enn nå å velge elbil i Nord-Norge, der bensin og diesel vanligvis er dyrest og strømmen fortsatt er billig, slår Sødal fast.
For elbilene som er brukt som eksempel har Naf regnet med en snittpris for fjerde kvartal 2021 som var på 164,8 øre per kilowattime inkludert nettleie, avgifter og strømstøtte. For bensin- og dieselbil er utregningen gjort basert på gjennomsnittlig forbruk per kilometer.
- Vanvittig mye bedre teknologi
Resultatene stemmer godt overens med konklusjonen i en rapport Energi Norge la fram i februar. De regnet på årlige driftskostnader i Oslo, Bergen, Kristiansand, Trondheim og Tromsø. Den viste at det var mest å spare for elbileiere bosatt i Tromsø (7229 kroner i årlig besparelse) og i Tromsø (7360 kroner i årlig bestparelse), men også for dem som var bosatt i byene i Sør-Norge, var det ingen tvil om hva som lønnet seg.
- At ikke engang skyhøye strømpriser kan gjøre elbilen dyrere i drift enn fossilbilen, viser hvor vanvittig mye bedre denne teknologien er sammenlignet med forbrenningsmotoren, sa prosjektleder Kristian Blindheim i Energi Norge, til Elbil24.

NÅ: Inntil 30 prosent dyrere å hurtiglade
Når lønner det seg ikke lenger?
Like før hjul opplevde Sør-Norge en av vinterens aller høyeste snittpriser på strøm. I den forbindelse regnet vi i Elbil24 på hvor mye det ville koste å lade elbilen hjemme.
Der var konklusjonen at med rekorddyr strøm på 4 kroner og 40 øre pr kWh inkludert avgifter og nettleie, ville kostnad pr kjørte mil med elbil og fossilbil være sammenlignbare. Med strømstøtte inkludert, ville det derimot være mye rimeligere med elbil. Siden den gang har dessuten prisene på diesel og bensin økt betydelig.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.