Fiat:

Huset kan bruke strøm fra elbilen

Fiat skal nå forske på løsninger der elbilen kan gi strøm til huset og nettet.

V2G: I fremtiden kan elbilens batteri levere strøm tilbake til strømnettet. Foto: FCA
V2G: I fremtiden kan elbilens batteri levere strøm tilbake til strømnettet. Foto: FCA Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Har du husket å melde deg på nyhetsbrevet vårt?

(Elbil24): Det ruller et godt antall fullelektriske Fiat 500 på norske veier allerede. Disse er i stor grad bygget om av en ombygger, og stammer ikke fra Fiat som en original elbil. Det blir det nå en kraftig endring på, for i disse dager ruller de første demobilene av den nye generasjonen ut på norsk jord.

Småbilen Mirafiori skal etter hva vi hører også gå i produksjon snart, og den blir fullelektrisk, akkurat som Fiat 500.

Etter alt å dømme blir den basert på konseptet som Fiat viste frem i Geneve i år, Fiat Centoventi. Navnet Centoventi, som betyr 120 på italiensk, sikter til jubileet som kommer. Bilen er dessuten en firkantet boks, tilsvarende Fiat 126, som kom etter at 500 første gangen gikk ut av produksjon.

Se mer av Centoventi:

Din egen strømleverandør

Til bransjenettstedet Automotive News forteller Europa-sjef i Fiat, Pietro Gorlier, at de skal starte testing av såkalt V2G-teknologi, nettopp med hjelp fra denne bilen.

Vehicle-2-grid betyr i korte trekk at bilens batteri kan benyttes som et strømbuffer for huset i periodene av døgnet der strømmen er dyrest, eller forbruket høyest. Alternativt kan strømmen også leveres inn i strømnettet.

-Prosjektet starter i løpet av de kommende månedene, og vi planlegger å ha 600-700 testbiler innen 2020-2021, forteller Gorlier til nettstedet.

I selskapets egen presentasjon av prosjektet, bruker de nettopp konseptbilen Centoventi til å illustrere konseptet. Her står det en rekke biler under solcellepaneler, og tanken er at de ferdig ladede bilene kan frakte strømmen hjem til huset, eller andre steder der et energilager kommer til nytte.

Få betalt

I større skala kan strømmen kjøres inn i strømnettet, og man kan få betalt for den strømmen man leverer inn i strømnettet, som deretter kan brukes andre steder, gjerne av andre brukere.

Fiat har i den sammenheng gjort en avtale med strømleverandøren Terna i Italia, for sammen å teste V2G-løsningen.

At også Fiat nå kommer med elbiler er ikke det minste merkelig, ettersom også de må gjøre tiltak for å nå de stramme 95-grams målene som nå trer i kraft for fullt.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer