Har du husket å melde deg på nyhetsbrevet vårt?
(Elbil24): Det ruller et godt antall fullelektriske Fiat 500 på norske veier allerede. Disse er i stor grad bygget om av en ombygger, og stammer ikke fra Fiat som en original elbil. Det blir det nå en kraftig endring på, for i disse dager ruller de første demobilene av den nye generasjonen ut på norsk jord.

Disse 26 nye elbilene kommer i 2020
Småbilen Mirafiori skal etter hva vi hører også gå i produksjon snart, og den blir fullelektrisk, akkurat som Fiat 500.
Etter alt å dømme blir den basert på konseptet som Fiat viste frem i Geneve i år, Fiat Centoventi. Navnet Centoventi, som betyr 120 på italiensk, sikter til jubileet som kommer. Bilen er dessuten en firkantet boks, tilsvarende Fiat 126, som kom etter at 500 første gangen gikk ut av produksjon.
Se mer av Centoventi:
Din egen strømleverandør
Til bransjenettstedet Automotive News forteller Europa-sjef i Fiat, Pietro Gorlier, at de skal starte testing av såkalt V2G-teknologi, nettopp med hjelp fra denne bilen.
Vehicle-2-grid betyr i korte trekk at bilens batteri kan benyttes som et strømbuffer for huset i periodene av døgnet der strømmen er dyrest, eller forbruket høyest. Alternativt kan strømmen også leveres inn i strømnettet.
-Prosjektet starter i løpet av de kommende månedene, og vi planlegger å ha 600-700 testbiler innen 2020-2021, forteller Gorlier til nettstedet.

Derfor bør du bli medlem av Elbil24 PRO
I selskapets egen presentasjon av prosjektet, bruker de nettopp konseptbilen Centoventi til å illustrere konseptet. Her står det en rekke biler under solcellepaneler, og tanken er at de ferdig ladede bilene kan frakte strømmen hjem til huset, eller andre steder der et energilager kommer til nytte.
Få betalt
I større skala kan strømmen kjøres inn i strømnettet, og man kan få betalt for den strømmen man leverer inn i strømnettet, som deretter kan brukes andre steder, gjerne av andre brukere.
Fiat har i den sammenheng gjort en avtale med strømleverandøren Terna i Italia, for sammen å teste V2G-løsningen.
At også Fiat nå kommer med elbiler er ikke det minste merkelig, ettersom også de må gjøre tiltak for å nå de stramme 95-grams målene som nå trer i kraft for fullt.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.