Fiat 500 Electric:

Huset kan bruke strøm fra elbilen

Fiat skal nå forske på løsninger der elbilen kan gi strøm til huset og nettet.

V2G: I fremtiden kan elbilens batteri levere strøm tilbake til strømnettet. Foto: FCA
V2G: I fremtiden kan elbilens batteri levere strøm tilbake til strømnettet. Foto: FCA Vis mer

Kampanjetilbud på Elbil24 PRO – kun 1 krone!

Har du husket å melde deg på nyhetsbrevet vårt?

(Elbil24): Det ruller et godt antall fullelektriske Fiat 500 på norske veier allerede. Bare på Finn.no ligger det godt over 100 brukte biler av typen for salg, i skrivende øyeblikk. Disse er i stor grad bygget om av en ombygger, og stammer ikke fra Fiat som en original elbil.

Nå har Fiat tenkt å ta skjeen i egen hånd, og melder at de neste høst skal sette en tilsvarende småbil i produksjon i Mirafiori innen andre kvartal neste år, og den blir fullelektrisk.

Etter alt å dømme blir den basert på konseptet som Fiat viste frem i Geneve i år, Fiat Centoventi. Navnet Centoventi, som betyr 120 på italiensk, sikter til jubileet som kommer. Bilen er dessuten en firkantet boks, tilsvarende Fiat 126, som kom etter at 500 første gangen gikk ut av produksjon.

Se mer av Centoventi:

Din egen strømleverandør

Til bransjenettstedet Automotive News forteller Europa-sjef i Fiat, Pietro Gorlier, at de skal starte testing av såkalt V2G-teknologi, nettopp med hjelp fra denne bilen.

Vehicle-2-grid betyr i korte trekk at bilens batteri kan benyttes som et strømbuffer for huset i periodene av døgnet der strømmen er dyrest, eller forbruket høyest. Alternativt kan strømmen også leveres inn i strømnettet.

-Prosjektet starter i løpet av de kommende månedene, og vi planlegger å ha 600-700 testbiler innen 2020-2021, forteller Gorlier til nettstedet.

I selskapets egen presentasjon av prosjektet, bruker de nettopp konseptbilen Centoventi til å illustrere konseptet. Her står det en rekke biler under solcellepaneler, og tanken er at de ferdig ladede bilene kan frakte strømmen hjem til huset, eller andre steder der et energilager kommer til nytte.

Få betalt

I større skala kan strømmen kjøres inn i strømnettet, og man kan få betalt for den strømmen man leverer inn i strømnettet, som deretter kan brukes andre steder, gjerne av andre brukere.

Fiat har i den sammenheng gjort en avtale med strømleverandøren Terna i Italia, for sammen å teste V2G-løsningen.

At også Fiat nå kommer med elbiler er ikke det minste merkelig, ettersom også de må gjøre tiltak for å nå de stramme 95-grams målene som trer i kraft fra 2020.