(Elbil24): Ni av ti nye biler er elektriske, og mange av de 17.000 nye elbilene som rullet ut fra forhandlere i mars, skal på sin første langtur denne påsken.
Elbil-andelen har for lengst passert 20 prosent, og selv om også utbyggingen av ladestasjoner skjer i stor hastighet, er det ikke til å komme unna at det blir ladekøer mange steder, på de store utfartsdagene.
Onsdag i påskeuka er definitivt intet unntak.

Ladekø: Disse påskedagene blir verst
Ekstra trangt på ladestasjone
Mange skal hjem til andre kanter av landet, eller er på vei til hytta og har gjerne bilen full av både familie og kjæledyr. Da er det ekstra kjipt å bli stående lenge i ladekø.
- Mitt viktigste tips til elbilistene er å planlegge godt. Skaff deg oversikt over ladestasjoner og lad bilen når du kan, fremfor å ta sjansen på at du finner ladeplass når batteriet er nesten tomt, har skadeforebygger Therese Nielsen hos Fremtind tidligere uttalt til Elbil24.
I en undersøkelse som Respons Analyse har gjort for selskapet, kommer det fram at mange er engstelige for nettopp å gå tom for strøm på elbilen før høytiden.
Fortsetter under videoen
Unngå lading av kaldt batteri
Det er samtidig smart å kjøre et godt stykke før du lader første gang på turen, gjerne et par timer eller mer. Et kaldt batteri lader nemlig langt tregere enn et varmt. Derfor bør du starte turen med et ganske fullt batteri.
Samtidig viser Elbil24s egne tester at nesten alle elbiler lader raskest i starten, når kapasiteten er lavest.
- Det er en god huskeregel at et tomt og varmt batteri lader raskest. Da sparer du tid og penger, sier rådgiveren. - Du kan kjøre ned til 10 prosent batteri uten problem, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i Naf.

Lover å gjøre lading superenkelt
Stopp i tide
Samtidig bør man unngå å lade til mer enn 80 prosent på hurtigladestasjonene, og kanskje spesielt i påskeutfarten, når faren for kø på ladestasjonene er stor. Ladehastigheten synker nemlig betraktelig på alle elbiler på slutten av ladesyklusen, og på de fleste skjer dette når kapasiteten når 80 prosent.
- Vårt råd til alle som skal hurtiglade er at de ikke lader elbil-batteriet til mer enn 80 prosent. Hovedårsaken er at de siste 20 prosentene gjerne tar veldig lang tid å fylle. Det blir dyrt for deg, og i tillegg bidrar lang ladetid til økt kø og irritasjon ved ladestasjonene, sier Sødal.
- Trenger du mer rekkevidde for å komme vel frem lønner det seg å heller legge inn et kort ladestopp til enn å lade fullt batteri en gang.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.