(Elbil24): I løpet av de siste ukene har strømmen blitt rådyr. På enkelte tidspunkter er det faktisk billigere å hurtiglade langs veien enn å lade elbilen hjemme.
Situasjonen er med andre ord snudd på hodet fra normalsituasjonen, da det er langt rimeligere å lade hjemme.

Dette koster det å hurtiglade elbilen nå
Ekstra trangt på ladestasjone
Ta også i betraktning at vi har fått mer enn 100.000 nye elbiler på norske veier i løpet av året, så forstår man at denne ekstraordinære situasjonen gjør at det er stor sannsynlighet for at det blir trangt om plassen på mange ladestasjoner i dag.
Mange skal hjem eller bort til jul og har gjerne bilen full av både familie og kjæledyr. Da er det ekstra kjipt å bli stående lenge i ladekø.
- Mitt viktigste tips til elbilistene er å planlegge godt. Skaff deg oversikt over ladestasjoner og lad bilen når du kan, fremfor å ta sjansen på at du finner ladeplass når batteriet er nesten tomt, sier skadeforebygger Therese Nielsen hos Fremtind.
I en undersøkelse som Respons Analyse har gjort for selskapet, kommer det fram at mange er engstelige for nettopp å gå tom for strøm på elbilen under juleutfarten.
Fortsetter under videoen
Unngå lading av kaldt batteri
Det er samtidig smart å kjøre et godt stykke før du lader første gang på turen, gjerne et par timer eller mer. Et kaldt batteri lader nemlig langt tregere enn et varmt. Derfor bør du starte turen med et ganske fullt batteri.
Samtidig viser Elbil24s egne tester at nesten alle elbiler lader raskest i starten, når kapasiteten er lavest.
- Det er en god huskeregel at et tomt og varmt batteri lader raskest. Da sparer du tid og penger, sier rådgiveren. - Du kan kjøre ned til 10 prosent batteri uten problem, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i Naf.

Kjørt deg fast i snøen? Ikke gjør denne tabben
Stopp i tide
Samtidig bør man unngå å lade til mer enn 80 prosent på hurtigladestasjonene, og kanskje spesielt i juleutfarten, når faren for kø på ladestasjonene er stor. Ladehastigheten synker nemlig betraktelig på alle elbiler på slutten av ladesyklusen, og på de fleste skjer dette når kapasiteten når 80 prosent.
- Vårt råd til alle som skal hurtiglade er at de ikke lader elbil-batteriet til mer enn 80 prosent. Hovedårsaken er at de siste 20 prosentene gjerne tar veldig lang tid å fylle. Det blir dyrt for deg, og i tillegg bidrar lang ladetid til økt kø og irritasjon ved ladestasjonene, sier Sødal.
- Trenger du mer rekkevidde for å komme vel frem lønner det seg å heller legge inn et kort ladestopp til enn å lade fullt batteri en gang.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.