Tesla Supercharger V4

Kan ha avslørt Teslas nye superlader

Tesla kan ha avslørt designet på Supercharger V4. I så fall får den en forbedring mange vil sette pris på.

NY DESIGN: Skissen avslører en helt ny design på ladestolpen til venstre. Til høyre dagens V3-ladestolpe. Ill: Tesla
NY DESIGN: Skissen avslører en helt ny design på ladestolpen til venstre. Til høyre dagens V3-ladestolpe. Ill: Tesla Vis mer
Publisert

Få ferske Elbil24-saker rett i innboksen. Meld deg på vårt nyhetsbrev nå

(Elbil24): Teslas nettverk av lynladere - såkalte Superchargers, er verdens største. Totalt eksisterer det nå mer enn 35.000 ladestolper verden over.

Designmessig skiller laderne seg ut på flere måter, sammenlignet mot konkurrentene. De har for eksempel en stor åpning i midten, der ladekabelen er festet og som gir beskyttelse til støpselet når laderen ikke er i bruk.

Stutt kabel

Laderne er samtidig først og fremst designet for å bli brukt av Teslas egne bilmodeller, men nå åpnes stadig flere av dem også for andre elbiler.

Dette har imidlertid ført til noen utfordringer når bilene skal parkere ved ladestolpen, blant annet takket være den korte ladekabelen.

Elbiler har som kjent ladeluka plassert på forskjellige steder, og da må man ofte ty til kreative parkeringer for å få koblet bilen til Tesla-laderen - som for eksempel denne BMW i3-en:

Faksimile: Facebook
Faksimile: Facebook Vis mer

Nå kan det imidlertid se ut til at problemet vil bli betydelig redusert på fremtidige Tesla-stasjoner.

Avslørte ny design

En rekke internasjonale nettsteder har de siste dagene omtalt det som kan være designet på fjerde generasjon Supercharger (V4). Anerkjente Electrek er blant dem som hevder at det er V4-designet som er avslørt.

I forbindelse med planlegging av en ny Supercharger-stasjon i Danvers, Massachussets, har nemlig Tesla lagt ved tegninger av det de selv omtaler som «alternativ Tesla Supercharger-stolpe»

Den nye ladestolpen framstår som høyere enn eksisterende V3-ladere. Samtidig er den store åpningen i midten borte.

I stedet er kabelen festet på siden, og framstår som vesentlig lengre enn på V3. Dermed øker fleksibiliteten, noe som kan komme andre bilmerker til gode.

Ikke bekreftet

Tesla og Elon Musk har tidligere sagt at selskapet planlegger å øke makseffekten til 300-350 kW på fremtidige Superchargere (fra 250 kW på dagens V3-ladere), og flere kilder spekulerer i at den mer volumiøse designen er en indikasjon på at dette er en kraftigere lader enn dagens.

Tesla har foreløpig ikke bekreftet om dette virkelig dreier seg om fjerde generasjon Supercharger, eller om det bare er snakk om en variant av V3. Vi kommer uansett tilbake med mer informasjon så snart vi får vite mer.

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.