Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO? Det gir tilgang til de beste sakene og en rekke gode medlemsfordeler.
(Elbil24): Jeg hadde akkurat fullført rekkeviddemålingen av nye Toyota Proace Electric og stappet inn ladepistolen fra en Circle K-lynlader på Kjellstad i Lier. Fra mobilen startet jeg ladeprosessen, og alt så ut til å gå som smurt.
Jeg oppdaget imidlertid snart at ladingen gikk vesentlig tregere enn forventet, og etter en halvtime og ved 37 prosent batterikapasitet bestemte jeg meg for å avbryte.
Jeg trykket på Avslutt-knappen i displayet, uten hell. Der fikk jeg beskjed om at ladingen måtte avsluttes på mobilen. På mobilen fikk jeg imidlertid bare feilmeldinger på ethvert forsøk på å avslutte.

De som har stoppet for å lade i Lier en vinterdag, vet at det kan være en bitende kald fornøyelse. Nå var ladepistolen låst i ladeluka. Jeg fant ikke ut hvordan jeg kunne nødutløse den selv. Jeg måtte ringe kundeservice. Til alt hell hadde jeg ikke dårlig tid denne dagen.
Dette var forresten andre gangen jeg opplevde problemer med å få avsluttet ladeprosessen. Første gang var også på en Circle K-lader med en helt annen bil, den gang på Økern i Oslo. Da henvendte jeg meg i kassa på bensinstasjonen, og fikk instruks om å trykke på den store, røde nødstopp-knappen på laderen. Det funka.
Lynladeren i Lier hadde ikke noen lett tilgjengelig nødstopp-knapp. Hos kundeservice var det venting på grunn av stor pågang. I mellomtiden fortsatte ladingen.
Ved 42 prosent fikk jeg endelig svar. Den hyggelige stemmen spurte om ladenummeret, og kort tid etter hadde hun avsluttet ladingen for meg.
Men det hadde gått 12 minutter siden jeg egentlig hadde bestemt meg for å avslutte. 12 minutter var kanskje ikke så lenge for meg, men for en som allerede var for sen til barnehagen eller SFO, kunne de 12 minuttene fortonet seg som en evighet.
Og hvordan påvirker slike opplevelser mitt valg av lader neste gang, når jeg kanskje har dårlig tid?

- I desember hadde vi en oppetid på Circle K laderne på 98,6 prosent, men vi er godt kjent med det problemet du tar opp. Av og til blir ladepluggen sittende fast i bilen. Dette skyldes enten at ladesesjonen ikke er avsluttet/lar seg avslutte, eller at bilens låsemekanisme ikke slipper pluggen etter endt lading, sier ladeansvarlig Lars K. Bjørnå hos Circle K.
Han legger til at nødutløsing kan gjøres fra bilen, men at framgangsmåten er forskjellig fra bil til bil. Han viser til en artikkel de har publisert om problemet, der løsningen skisseres for noen modeller.
- Vi har kontaktet de fleste bilimportører/forhandlere og etterlyst informasjon om hvordan man nødutløser ladeplugg, men ikke alle har svart oss på dette, sier han.
Løsningene er så vidt forskjellige at det nesten framstår som komisk. Her er det visst ingen som snakker med hverandre. Det synliggjør bare enda et lag av utfordringer hele elbilbransjen står i.
Når det gjelder utfordringer knyttet til selve ladeprosessen, er Circle K i godt selskap.
Nylig var jeg vitne til at en dame koblet sin Leaf til en hurtiglader fra konkurrenten Mer, satte seg inn i bilen, gikk ut igjen, røsket i den fastlåste ladepistolen så hele bilen beveget seg, satte seg inn igjen, gikk ut igjen, kikket fortvilet på displayet, før hun røsket i ladepistolen nok en gang, satte seg i bilen igjen og ble sittende.
Feilmeldinger som ikke gir mening for vanlige folk, har jeg opplevd en rekke ganger i vinter. Som oftest har feilene vært knyttet til oppstart av ladingen, ikke avslutningen. Og som regel har alt fungert på andre eller tredje forsøk, uten at jeg noensinne har fått noen forståelse av hva som gikk galt første gangen.
Her har vi samlet noen av feilmeldingene vi har sett den siste tiden:
Bransjen vet godt at de har utfordringer knyttet til ladeprosessen. Da jeg intervjuet daglig leder Ole Henrik Hannisdahl i Mer (tidligere Grønn kontakt) i forbindelse med en annen sak, innrømmet han at de har en vei å gå:
- Vi ser ofte at folk bruker lang tid på ladestasjonen før de kommer i gang med selve ladingen, sa han - før han la til:
- Vi jobber målrettet for å forbedre brukeropplevelsen slik at kunden opplever færre frustrasjoner i framtida.
Det samme sier alle konkurrentene jeg har snakket med.
Det tror jeg er tvingende nødvendig. Jeg har lang fartstid som teknologijournalist bak meg. Gjennom årenes løp har jeg sett mange systemer som har framstått som uferdige og upolerte.
Men sjelden har jeg opplevd så mye rusk på så kort tid i én enkelt produktkategori.
Vi står nå foran et av de største teknologiskiftene siden bilen for alvor begynte å bli allemannseie på slutten av 60-tallet. Fra og med 2025 skal nybilsalget utelukkende bestå av elbiler.
Da er det ikke lenger bare entusiaster med overbærende holdning til teknologiske fartshumper som står på kundelistene, men rubb og rake av befolkningen - som først og fremst er ute etter å komme seg fra a til b, uten å gå veien om resten av alfabetet.
For selv om flere situasjoner sikkert handler om feil brukeren selv er skyld i, er ikke hurtiglading godt nok før det er like idiotenkelt som å fylle bensin.
Det er bare å konstatere at det er et stykke igjen til vi er der.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.