Pris på lyn- og hurtiglading

Kan vi forvente lavere ladepriser nå?

Strømprisene har sunket dramatisk de siste ukene, men fremdeles er prisene for lyn- og hurtiglading rekordhøye.

DYRT: Prisforskjellen mellom det å lade hjemme og hurtiglade på farten har aldri vært høyere. Foto: Ørn E. Borgen / NTB
DYRT: Prisforskjellen mellom det å lade hjemme og hurtiglade på farten har aldri vært høyere. Foto: Ørn E. Borgen / NTB Vis mer
Publisert

Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler

(Elbil24): Den som fryktet en rådyr strømhøst kan foreløpig puste lettet ut. Ti dager inn i november er det ingen av landets fem strømregioner som har så høye priser at det ligger an til å bli noen strømstøtte, selv om det selvsagt kan forandres brått om temperaturene synker.

Spesielt august og september var måneder der strømprisene var svært høye i Sør-Norge, og mot slutten av august skjøt de virkelig i taket, som du kan se i diagrammet under:

Økte prisene

Da var det også flere av ladeoperatørene som økte prisene på lyn- og hurtiglading ganske kraftig. Circle K økte for eksempel prisen med over to kroner i månedsskiftet august/september – for registerte kunder fra 6,79 til 8,99 kroner per kWh for lynlading. Senere har Circle K senket prisen med 50 øre.

Likeledes økte Mer prisene med rundt 25 prosent fra 1. september av:

– Prisøkningen kommer som en effekt av strømprisene, slik at vi kan fortsette å drifte og videreutvikle vårt ladetilbud i Norge, skrev Mer på egne nettsider 31. august.

Kople økte prisen forsiktig i starten av september, fra 6,40 til 6,99 kroner (lynladning), men har senere økt den enda mer. Nå er prisen 9,18 kroner. Også Recharge har økt prisene i flere omganger – i august måtte du betale 7,49 kroner per kWh for lynlading. Nå er prisen 8,99 kroner.

Flere av landets ladeoperatører har den siste tiden valgt å differensiere prisene i nord og sør på grunn av de til tider enorme prisforskjellene, og flere har valgt å sette opp prisene både én og to ganger i høst.

Lavere priser nå

Men – ser vi på strømprisen uke for uke er det rimelig å påstå at den har sunket ganske kraftig siden august/september. Da er det også naturlig å spørre seg om ikke prisen på lyn- og hurtiglading kan forventes å bli lavere fremover.

– Vi fikk et sjokk da strømprisene steg kraftig, men vi ser jo nå at vi har en midlertidig pause i de høye prisene. Utfordringen er at vi er usikre på hvor lenge det varer – nå er det vått og varmt, som gir lavere priser, men et grunnleggende problem er at det mangler energi i Europa, sier Odd-Olaf Askeland i Eviny til Elbil24.

Han spår at prisene fort vil dras oppover igjen når det blir kaldere, og Eviny har derfor ingen umiddelbare planer om å sette ned prisene, men vurderer det dersom de lave strømprisene vedvarer over en lengre periode.

På spørsmål fra Elbil24 om det ikke kunne vært mer hensiktsmessig med hyppigere endring av prisene for å reflektere strømprisene, svarer Askeland at de ikke ønsker seg «bensinstasjon-opplevelsen», der prisen man så på vei til jobb er endret fullstendig på vei hjem fra jobb. Der ønsker selskapet å være mer forutsigbare.

Mer enn strømpriser

Det er åpenbart ikke bare strømprisen som er en kostnad for ladeoperatørene – de har også kostnader med utbygging og vedlikehold, og det nye kapasitetsleddet i nettleia som ble introdusert fra 1. juli har også vært med på å øke deres driftskostnader.

– Vår ambisjon er at offentlig lading alltid skal være enkelt og prismessig konkurransedyktig. Selv om vi har økt prisene noe den siste tiden, så motsvarer denne økningen på langt nær den utviklingen vi opplevde for markedsprisen på strøm tidligere i høst. Recharge kjøper ikke inn strøm på spotmarkedet, vi har mer langsiktige avtaler, så endringer i spotprisen påvirker ikke våre priser over natten. Det tar derfor lenger tid før endringer i prisene når oss enn en strømkunde som kjøper strøm til spotpris, der prisen endres time for time. Dersom situasjonen med de lavere prisene vi har sett på spotmarkedet i oktober vedvarer så vil vi komme til å justere prisene våre deretter, sier kommunikasjonssjef Elise Thorvaldsen i Recharge til Elbil24.

Kople har postet et innlegg på Facebook der de skriver følgende:

– Vi har lovt dere å sette ned ladeprisen så snart vi ser at det er riktig. Vi satt den ned noe i forrige uke, og lover å fortsette å vurdere og justere vår ladepris løpende. Målet er å kunne gi en rettferdig ladepris, som også sikrer stabil drift og videre utbygging av ladeanlegg. Vi håper på å kunne sette ladeprisen enda lavere ganske snart!

Der antyder selskapet også at det kan bli aktuelt med differensiering av prisene på dag- og nattestid, slik Tesla nylig innførte på noen av sine ladestasjoner.

Kommunikasjonssjef Knut Hilmar Hansen i Circle K er litt mer hemmelighetsfull:

– Av konkurransehensyn kan vi ikke kommentere fremtidig prising, men vi vurderer markedet fortløpende og tar avgjørelsen ut fra en helhetlig vurdering, sier han til Elbil24.

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.