Treg lading etter 80 prosent

Lade-begrensningen du bør kjenne til

Alle som har prøvd å hurtglade elbilbatteriet til 100 prosent, kjenner til begrensningene som ofte inntreffer etter 80 prosent. Men hvorfor er det egentlig slik?

SEN KVELD: Bildet er tatt under vår ladetest av Kia E-Niro i vår. Her sank snittladehastigheten til under 20 kW etter 80 prosent, og det tok dermed hele 42 minutter å lade batteriet de siste 20 prosentene. Kia er imidlertid i godt selskap. Foto: Bjørn Eirik Loftås
SEN KVELD: Bildet er tatt under vår ladetest av Kia E-Niro i vår. Her sank snittladehastigheten til under 20 kW etter 80 prosent, og det tok dermed hele 42 minutter å lade batteriet de siste 20 prosentene. Kia er imidlertid i godt selskap. Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?

(Elbil24): Været er strålende i store deler av landet, og nå står en ny utfartshelg foran oss. Mengden elbiler på veiene øker svært raskt, og bekymringene for at det skal oppstå lange ladekøer på de store utfartsdagene denne sommeren, er det mange som deler.

- Unngå mer enn 80 prosent

I forkant av årets pinsehelg, gikk blant andre NAF ut og aktivt anbefalte folk å dele på ladegodene.

- Mens vi venter på flere etterlengtede hurtig- og lynladere, er vår oppfordring til ladetrengte elbilister å dele på ladeplassen. Lad det du trenger og ikke mer, sa Nils Sødal, som er senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

STOPP NÅR DU KAN: Nils Sødal hos NAF oppfordrer til ikke å lade mer enn du trenger på hurtigladestasjoner. Foto: NAF
STOPP NÅR DU KAN: Nils Sødal hos NAF oppfordrer til ikke å lade mer enn du trenger på hurtigladestasjoner. Foto: NAF Vis mer

Han la til at det både er økonomisk og tidseffektivt å avslutte ladingen på 80 prosent. Årsaken? Etter 80 prosent begynner de aller fleste elbiler å lade vesentlig tregere. Betaler du for eksempel for lading pr minutt, kan det dermed bli dyre kilometre - samtidig som ladekøen vokser bak deg.

Mange elbilprodusenter anbefaler dessuten også at du gir deg før batteriet er fulladet, men da først og fremst for å skåne batteriet - og forlenge levetiden.

Sjelden kommunisert

Sødal var inne på noe som sjelden blir kommunisert i elbil-sammenheng: Å fullade batteriet på en hurtigladestasjon kan bli til dels svært tidkrevende.

Selv elbiler som markedsføres med ladehastigheter på 100 kW eller mer, byr ofte bare på en brøkdel av dette etter 80 prosent, viser våre egne målinger.

Elbil24 foretar ladetest på alle elbilene vi tester, der vi måler ladehastigheten gjennom hele syklusen - fra 0 til 100 prosent.

I denne saken kan du se at på enkelte bilmodeller tar det lengre tid å lade fra 80 til 100 prosent enn det tar fra 0 til 80 prosent. Oversikten finner du nederst i saken.

Men hvorfor senkes egentlig hastigheten på denne måten?

Svaret ligger i kjemien

- Det kan naturligvis være flere årsaker, men noen av de aller viktigste ligger i litium-ion-batteriets kjemi, forteller Morten Onsrud hos produsentansvarselskapet Norsirk, til Elbil24.

Onsrud er kjemiker med doktorgrad i batteriteknologi fra Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU). Han mener det ikke bare er vanlig, men tvingende nødvendig at hastigheten reduseres mot slutten av ladesyklusen.

- Dagens elbil-batterier er litium-ion-baserte. Det betyr at det er litium-ioner som er ladebæreren i batteriet. Når du starter en ladeprosess, transporteres litium-ioner fra katoden til grafittlagene i anoden, der de lagres, sier han.

BATTERIEKSPERT: Morten Onsrud har doktorgrad i batteriteknologi, og forklarer hvorfor ladehastigheten synker på slutten av ladesyklusen. Foto: Norsirk
BATTERIEKSPERT: Morten Onsrud har doktorgrad i batteriteknologi, og forklarer hvorfor ladehastigheten synker på slutten av ladesyklusen. Foto: Norsirk Vis mer

- Helt nødvendig å senke hastigheten

- I starten er det flust med ledige plasser, og dermed kan det pøses på med litium-ioner. Dette opplever vi som høy ladehastighet. Når batteriet begynner å bli fulladet, er det få ledige plasser - og ionene trenger litt mer tid på finne ledige plasser. Derfor må hastigheten senkes for å unngå problemer, sier Onsrud.

- Hvilke problemer sikter du til?

- Det som kan skje om ikke hastigheten senkes, er at du kan få utfelling av litium-metall på utsiden av grafitten. Da kan man få det man kaller dendritt-dannelse, en slags krystalldannelse som kan penetrere separatoren som skiller anoden og katoden, med tilhørende kortslutning og brann.

- Men hvorfor er det forskjell mellom bilene på hvor mye ladehastigheten senkes etter 80 prosent?

- Dette handler nok i stor grad om å være godt innenfor sikkerhetsmarginene og både sørge for at ladingen er helt trygg og at batterilevetiden skal bli best mulig. Celletypen i batteriet kan også være en årsak, i tillegg kan batteriets garanti og sikkerhetsmarginer i selve laderen og kabelen føre til forskjeller mellom produsentene, sier Onsrud.

- Generelt kan vi si at produsentene nok er mer forsiktige enn de i realiteten hadde behøvd, men det er naturligvis svært viktig at sikkerheten kommer først, avslutter batterieksperten.

Sjekk selv!

I tabellen under kan du se hvor mye hastigheten senkes etter 80 prosent på noen høyaktuelle elbilmodeller som vi har testet i Elbil24 denne våren.

Vi har tatt med temperaturen på testtidspunktet i tabellen, men forskjellene mellom 7 og 15 grader ser ut til å være minimale - så lenge batteriet er varmt i det ladeprosessen starter:

Bilmodell Tilført energi, totalt Ladetid 0-80% Ladetid 80-100% Tilført mellom 80-100% Snitteffekt 80-100% Temperatur under lading
Skoda Enyaq80,36 kWh41 minutter25 minutter16,07 kWh38,5 kW7C
Mercedes-Benz EQA70,92 kWh38 minutter18 minutter14,18 kWh47,2 kW7C
Kia e-Niro69,95 kWh57 minutter42 minutter13,99 kWh19,98 kW7C
BMW iX379,1 kWh39 minutter27 minutter15,82 kWh35,15 kW7C
VW ID.4 1st82,78 kWh41 minutter26 minutter16,55 kWh38,2 kW11C
Hyundai Kona68,46 kWh58 minutter42 minutter13,69 kWh19,56 kW15C
Tesla Model 3 SR58,52 kWh35 minutter44 minutter11,7 kWh15,96 kW15C
Opel Mokka e48,64 kWh32 minutter42 minutter9,72 kWh13,89 kW15C

Merk: Tallene er hentet fra Elbil24s egne tester våren 2021. Målingene er foretatt på Ionitys lynladere med makseffekt på 350 kW.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer