Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): Du har sikkert fått med deg debatten om manglende kortbetaling på ladestasjonene. Både Naf og Elbilforeningen har gått i bresjen for å få ladeselskapene til å bygge inn slik støtte, rett og slett fordi svært mange synes dagens løsninger med et utall apper er for tungvint.
Samtidig får flere og flere øynene opp for et alternativ som verken krever app eller kort, der du bare kobler bilen til laderen, og så skjer resten av seg selv. Laderen kjenner igjen bilen, og bilens systemer sørger for betalingen - helt uten inngripen fra deg.
Dette er for så vidt ikke noe nytt. Tesla var svært tidlig ute med sin løsning, men den var proprietær og fungerte kun mellom Teslas egne biler og eget nettverk av superladere. Det er først nylig at vi har fått en standard som kan brukes av alle.

Store prisforskjeller på hurtiglading:- Bortkastede penger
Ny standard: Plug&Charge
Teknologien har fått navnet Plug&Charge, og hvordan kommunikasjonen mellom bil og ladestasjon skal foregå, er altså definert i en egen ISO-standard (15118). Den sikrer blant annet at all kommunikasjon mellom bil, lader og betalingsoperatør er kryptert og sikret mot hacking. Videre kreves det naturligvis at alle tre aktører støtter standarden for at det skal fungere.
Standarden er imidlertid fersk, så foreløpig er det ikke mange kjøretøy og ladestasjoner som støtter Plug&Charge. Mercedes-Benz, Ford og BMW er blant produsentene som har fått det, eller som vil få det gjennom programvareoppdateringer i nær fremtid, på flere av sine modeller. Av ladeoperatørene er det foreløpig kun Ionity som foreløpig har støtte for Plug&Charge i Norge.
På sikt kan imidlertid bildet se helt annerledes ut, og sannsynligvis blir hurtiglading enda enklere enn å fylle diesel og bensin på en fossilbil - uansett hvilken elbil du kjører og hvor du velger å lade, om ganske få år.
Norsk selskap i bresjen
Lading er uansett mer enn bare hurtiglading, og mange lader for eksempel i borettslag, jobb og i næringsbygg. Også på disse stedene jobbes det med løsninger for Plug&Charge, og stavangerselskapet Zaptec tar sikte på å bli blant de aller første i verden som vil tilby Plug&Charge-støtte på AC-systemladere, ofte omtalt som «sakteladere».
Foreløpig gjenstår en del arbeid, men på sikt vil støtten komme som en programvareoppdatering til ladere fra selskapet, skriver selskapet i en pressemelding.
- Alle systemladere fra Zaptec fra de siste to årene vil være kompatible med Plug&Charge-teknologien, så lenge elbilen du har støtter ladeformen, sier Peter Bardenfleth-Hansen, konsernsjef i Zaptec.
Ifølge Bardenfleth-Hansen har selskapet investert 5 millioner kroner i programvareselskapet Switch, for å få på plass løsningen, som de venter vil være på plass i løpet av våren/sommeren 2023.
Oppgraderingen vil være gratis og man vil enkelt kunne foreta oppgraderingen selv, får vi opplyst fra Zaptec.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.