Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?
(Elbil24): - Ladeproblemene har absolutt ikke noe med bilen å gjøre, men hvordan dette er lagt opp, med et hav av tilbydere og forskjellige ordninger, sier Hanne Thomassen til Elbil24.
Før sommerferien kjøpte hun sin første elbil, en splitter ny Peugeot e-2008, en bil hun i hovedsak skal bruke i nærmiljøet og fram og tilbake til jobb.
- I det daglige er det null problem, og jeg elsker min røde Peugeot så lenge jeg kan lade hjemme. Det er når jeg skal bruke hurtigladere at det altfor ofte blir krøll, sier hun.

Her mangler nesten halvparten lademulighet
- Mange skritt tilbake
Det fikk hun blant annet erfare i sommer, da hun la ut på første langtur i bilen. Allerede første dagen opplevde hun ladestolper og brikker som ikke virket, og etter hvert ble det installert mange apper og forskjellige systemer å bli kjent med. I tillegg opplevde hun uoversiktlige ladekøer.
- For meg er dette mange steg tilbake i forhold til et problemfritt bilhold, sier hun.
- Å finne riktig app og lete seg fram til pumpenummer på stedet og håpe at den er lastet inn slik at ladingen kan begynne i løpet av kort tid, er virkelig altfor tungvint.
Thomassen etterlyser blant annet tydeligere prising og mulighet for å betale med kort.
- Det må bli et ensartet opplegg, der man kan kjøre inn på stasjonen og betale med vanlig kort, slik vi er vant til å gjøre med fossilbiler. Det bør også opplyses om pris på de forskjellige stasjonene akkurat slik det er på vanlige bensinstasjoner, sier hun.

Flere biler, flere utfordringer
Thomassen er definitivt ikke alene om å oppleve frustrasjoner knyttet til hurtiglading, og Elbil24 har tidligere publisert flere saker om temaet.
Enklere blir det ikke med flere elbiler på veiene. Det etableres stadig flere ladepunkter, men ikke raskt nok til å følge det eksplosive salget av elbiler. Ifølge de siste tallene fra Statistisk sentralbyrå, er det nå 19 elbiler pr ladepunkt, en økning fra 13 i 2017.
Både NAF og Elbilforeningen har også pushet på myndighetene for å få gjort noe med situasjonen, og i løpet av 2022 skal regjeringen lage en nasjonal ladestrategi - som blant annet adresserer flere av utfordringene som Thomassen opplever.

Åpner bylader innomhus
- Ladeplassene må bli som bensinstasjoner
NAF går nå ut et krav om at ladeplassene må tilrettelegges som vanlige bensinstasjoner. I det ligger ikke bare at prisene må bli tydelige og at det må bli mulighet for å betale med kort, men også at hele opplevelsen må bli mer lik dagens bensinstasjoner.
- Skal folk oppleve elbil som et godt alternativ må det bli enklere og mer komfortabelt å lade bilen. Folk vil ha et servicetilbud og litt komfort når de lader. Noe så enkelt som et tak over ladestasjonen bør være et minstekrav, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Han tror også bensinstasjonsmodellen med velkjente måter å organisere køene på, vil føre til mindre ladekaos. På de aller fleste ladestasjonene er det ingen form for køsystem, og det rapporteres om hard kamp om laderne flere steder, på de verste utfartsdagene.
- Alle kjenner systemet på en bensinstasjon. Derfor vil det gå smidigere på de dagene det er høy trafikk, mener NAF-rådgiveren.

Positive signaler fra bransjen, men skepsis til kort
Elbil24 har snakket med flere ladeoperatører, og de fleste er positive til å forbedre ladeopplevelsen.
- Vi ser ofte at folk bruker lang tid på ladestasjonen før de kommer i gang med selve ladingen. Vi jobber målrettet for å forbedre brukeropplevelsen slik at kunden opplever færre frustrasjoner i framtida, uttalte daglig leder i Mer (tidligere Grønn kontakt), Ole Henrik Hannisdahl, til Elbil24 i forbindelse med en tidligere sak.
Når det gjelder mulighet til å betale med kort, er det flere av aktørene som er skeptiske. Mer har blant annet trukket fram at kortbetaling vil bety at flere skal ha «en del av kaka», noe som vil medføre dyrere lading for kunden.
Også Recharge, som har Nordens største åpne nettverk av ladestasjoner, mener de har et betalingssystem som er godt og brukervennlig.
- Vi har kortbetaling via et online grensesnitt, som verken krever app eller forhåndsregistrering, har kommunikasjonssjef i Recharge, Elise Torvaldsen, uttalt til Elbil24.
Helt avvisende til tradisjonell kortbetaling er hun imidlertid ikke, selv om det ikke står høyt på ønskelisten.
- Vi ser hele tiden på løsninger for betaling, inkludert gjennom kortterminal. Det er noen kunder som ønsker dette, men det har imidlertid skjedd og skjer så mye på betalingsfronten for tiden, at det etter vår mening vil være å ta et skritt tilbake, sa hun.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.