Hurtiglading

Nå er ikke kortbetaling viktigst lenger

«Ny» betalingsløsning seiler opp som nordmenns klare favoritt.

TESTER TÆPPING: Flere ladeoperatører tilbyr nå tæpping med bankkort som betalingsmiddel, men det er en annen betalingsløsning som er mer populær, viser ny undersøkelse. Foto: Bjørn Eirik Loftås
TESTER TÆPPING: Flere ladeoperatører tilbyr nå tæpping med bankkort som betalingsmiddel, men det er en annen betalingsløsning som er mer populær, viser ny undersøkelse. Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer
Publisert

(Elbil24):

Å betale for hurtiglading er ikke alltid like enkelt. Det er bare å stille seg opp ved hvilken som helst ladestasjon, så vil du mest sannsynlig se at mange bruker vesentlig lengre tid på å få startet ladingen enn hva som er tilfellet ved bensin- og dieselpumpene.

Hovedårsaken er ofte knyttet til selve betalingen, med tilhørende mangel på standardisering. Hver ladeoperatør har gjerne sin egen app-løsning, som ikke alltid spiller på lag med brukeren.

«Tæpping» kommer

Interesseorganisasjoner som Elbilforeningen og Naf har i lengre tid krevd at det må bli mulig å betale med kort på ladestasjonene, og nå er det heldigvis i ferd med å skje noe.

Uno-X tilbyr «tæpping» fra dag én, når de nå satser stort på utbygging av ladestasjoner, og både Recharge og Mer tester ut denne betalingsløsningen i disse dager.

Foretrekker mobilbetaling

Men tidene endrer seg raskt, og kortbetaling står ikke lenger øverst på nordmenns ønskeliste for ladestasjonene. I en undersøkelse fra Naf svarer litt over 30 prosent at de foretrekker å betale for lading av elbilen med telefonen.

I undersøkelsen svarer 30,5 prosent at de ønsker å bruke telefonen, mens 17,6 prosent foretrekker at hurtigladeren kjenner igjen bilen automatisk.

Bare én av fem, 19,8 prosent, sier de foretrekker å bruke betalingskort.

Jan H. Ihle fra Ionity gir tips til hvordan du skal få en best mulig opplevelse ved lynlading. Vis mer

Krever enklere betaling

Naf mener Stortinget må sette tydelige krav til ladeselskapene om enklere digital betaling når det skal gjennomføres en åpen høring om betalingsløsninger for lading 22. november.

– Å betale for hurtiglading av elbilen er langt fra så enkelt som det burde være. Mange sliter med en jungel av apper og ulike ladeselskaper, sier myndighetskontaktThor Egil Braadland i Naf i en pressemelding.

Det finnes i dag nesten 600.000 elbiler i Norge. Hver femte bil på veiene er i dag en elbil, som gjør Norge til det landet i Europa med høyest andel elbiler på veiene.

Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.