Prøv et pro-medlemskap (fra 29 kroner) og få tilgang til de mest omfattende sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): Hvert kvartal publiseres Recharge sin «Insights»-rapport, som tar for seg ladevanene til folk i Norge, Sverige og Finland.
Der kan selskapet blant annet melde om at de i Norge satte opp 180 nye lynladerpunkter i andre kvartal, og at deres rundt 2800 ladepunkter leverte drøye 12,5 millioner kilowattimer til biler på norske veier. Samtidig har det forsvunnet 21 hurtgigladepunkter (<150 kW) og 32 sakteladere.

Så mye billigere er det å kjøre elbil nå
Vekk fra minuttpris
Mange husker sikkert at de fleste ladeoperatører frem til vårparten i 2022 hadde minuttprising på laderne, der man betalte en pris per kilowattime og per minutt. Det hadde også Recharge, eller Fortum charge and drive, som de het den gangen.
Selv husker jeg med gru da jeg på vinterstid måtte hurtiglade en iskald bil, som gav en voldsom kWh-pris, siden ladinga gikk så sakte for seg. Her er kvitteringa:

Lader noe lenger enn før
Første kvartal 2022, det siste med minuttprising, stod Recharges kunder i snitt 28 minutter på laderen. Det følgende kvartalet, da minuttprisingen var fjernet, var tallet 26 minutter, men da var det selvsagt også varmere i været.
I 2023 har de to kvartalene hatt en snittøkt på henholdsvis 31 og 27 minutter, altså henholdvis +3 og +1 minutt kontra tilsvarende kvartaler i fjor.

Stor oversikt: Så langt kommer du etter 30 minutters lading
Får ikke skylden
Recharges tall viser altså at vi står noe lengre på laderne nå enn da det var minuttpris, men ikke nok til at fjerningen av minuttprisen får skylda for det.
Selskapet peker på at en gjennomsnittlig elbil i dag har større batteri enn den gang, og så skal man jo ikke se bort ifra at folk har fått en litt større forståelse enn det jeg hadde vinteren 2022 med tanke på å få batteriet litt opp i temperatur før man hurtiglader.
I snitt tilføres nå 18,5 prosent mer energi per ladesesjon om vi sammenligner andre kvartal 2022 og 2023 – opp fra 17,18 til 20,37 kilowattimer.
– Konklusjonen er altså at elbilister flest er flinke til å unngå å lade til 100 prosent på hurtig- og lynladere, og de parkerer ikke bilene sine i timesvis ved laderne selv om vi har endret fra minuttpris til kilowattimepris, sier Stian Mathisen i Recharge.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.