Høye strømpriser

Så mye dyrere er det blitt å lade elbilen hjemme

For ett år siden var det nærmest gratis å lade elbilen hjemme. Nå er situasjonen en helt annen, men det er fortsatt langt opp til kostnadene for diesel og bensin.

FORTSATT RIMELIG: Selv om strømprisene skyter i været, er det fortsatt rimelig å lade elbilene hjemme. Men det er langt dyrere å gjøre det i dag, enn det var for ett år siden. Foto: Bjørn Eirik Loftås
FORTSATT RIMELIG: Selv om strømprisene skyter i været, er det fortsatt rimelig å lade elbilene hjemme. Men det er langt dyrere å gjøre det i dag, enn det var for ett år siden. Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?

(Elbil24): Tirsdag er spotpris på strøm på Østlandet 150,54 øre pr kilowattime (kWh). På samme tid i fjor var gjennomsnittprisen 12 øre, og 25 øre i 2019, ifølge kraftbørsen Nord Pool.

Årsakene er mange og sammensatte, men en viktig grunn er at sommeren har vært tørr, og fyllingsgraden i vannmagasinene er vesentlig lavere enn i fjor.

I tillegg påvirkes de norske strømprisene av høye gasspriser, lav vindproduksjon, og avviklingen av kull- og atomkraftverk i Europa.

Trenger regn, regn og mere regn

Det mange er særlig bekymret over, er at vi fortsatt bare er i september, og de dyreste strøm-månedene ligger normalt foran oss. Hvor dyrt det kommer til å bli, avhenger mye av hvordan været blir framover.

- Det er lite vann i magasinene i vannkraftverkene nå. Hvis vi får mye regn, vil vi nok få lavere priser enn vi ser nå, uttalte markedsanalytiker John Andrew Bottemsmo i Kinect Energy til Dagbladet nylig.

Vannet er så viktig fordi 96 prosent av strømmen vår kommer fra vannkraft. Får vi i tillegg en mild vinter på kontinentet, kan det føre til mindre forbruk der og dermed rimeligere strøm også her hjemme.

Elbiler påvirker lite

Mange er bekymret for at eksplosjonen av nye elbiler på veiene, er en av årsakene til at vi nå opplever økning i strømprisene. Påvirkningen er i virkeligheten liten, ifølge Transportøkonomisk Institutt, som har sett på forskjellige scenarier framover.

Ett av scenariene forutsetter at det kun selges nullutslippsbiler i 2025, samtidig som EU strammer inn klimapolitikken til å bli i tråd med Paris-avtalen - med høyere priser på CO2-kvoter og økte strømpriser.

I dette scenariet vil ikke elbillading utgjøre mer enn 4,2 prosent av det totale strømforbruket i Norge, ifølge rapporten.

Så mye dyrere har det blitt å lade hjemme

Men hvor mye dyrere har det egentlig blitt å lade bilen hjemme i forhold til i fjor på samme tid?

Det avhenger i praksis av flere forhold, ikke minst hvor du bor.

Spotprisen på strøm i Nord-Norge er for eksempel langt lavere enn den er i Sør-Norge, akkurat nå. I tillegg finnes det mange forskjellige strømselskaper og avtaler å velge mellom, og nettleien til netteier varierer også med bosted.

Hvis vi tar utgangspunkt i at du bor på det sentrale Østlandet, har en spotprisavtale (anbefales av Forbrukerrådet) hos Hafslund og betaler nettleie til Elvia, kan regnestykket for hver kilowattime se omtrent slik ut:

Priseksempel september 2021:
Strømpris (spotpris): 150,54 øre pr kWh inkl moms og lovpålagte elsertifikat og andre avgifter
+ Påslag: 6,95 øre pr kWh inkl moms
+ Nettleie, energiledd: 44,80 øre pr kWh inkl moms
= 202,29 øre pr kWh

Går vi ett år tilbake, var situasjonen en helt annen:

Priseksempel, september 2020:
Strømpris (spotpris): 12 øre pr kWh inkl moms og lovpålagte elsertifikat og andre avgifter
+ Påslag: 6,95 øre pr kWh inkl moms
+ Nettleie, energiledd: 44,80 øre pr kWh inkl moms
= 63,75 øre pr kWh

Elbil24 har testet mer enn 80 elbiler gjennom flere år, og de fleste nye familiebilene i C-segmentet bruker mellom 1,5 til 2 kilowattimer pr mil i snitt ved blandet kjøring i sommerhalvåret, ifølge våre egne tester. Om vinteren ligger forbruket en del over dette.

Et høyaktuelt eksempel er Tesla Model Y, som vi målte til et faktisk snittforbruk på 1,54 kWh pr kjørte mil under vår rekkeviddetest nå i september.

Med en pris pr kWh på 202,29 øre, vil energikostnaden pr mil være ca 3 kroner og 11 øre for Tesla Model Y, dersom du lader batteriet hjemme. For ett år siden ville prisen vært ca 98 øre pr mil, altså mindre enn 1/3 av kostnaden i dag.

Forbrenningsmotorer fortsatt langt mindre økonomisk

Selv om strømprisene har gjort det dyrere å kjøre elbil den siste tiden, er det fortsatt langt igjen til kostnadene er på nivå med diesel og bensin.

I skrivende stund koster én liter diesel rundt 17 kroner literen på flere bensinstasjoner i og rundt hovedstaden. Med et forbruk på 0,5 liter pr mil, er energikostnaden 8 kroner og 50 øre pr mil, eller nesten tre ganger så dyrt som med elbilen.

For bensinbiler ser regnestykket enda dystrere ut, med en pumpepris på rundt 18 kroner literen, og gjerne noe høyere forbruk enn dieselbilen. Unntaket er mildhybrider og ladbare hybrider, som i praksis kan ha noe lavere drivstofforbruk, avhengig av bruks- og lademønster.

Faktisk må prisen opp i rundt 5 kroner pr kilowattime (inkludert moms og alle avgifter), før det blir omtrent like dyrt å kjøre en hjemmeladet Tesla Model Y som en dieselbil som bruker 0,5 liter diesel pr mil, og da har vi ikke tatt med i betraktningen at elbiler samtidig kjører billigere gjennom bomstasjoner.

Vi bryr oss om ditt personvern

Elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.