Hva er forskjellen?

Sakte-, semi-, hurtig- og lynlading

Ladetype avgjør hvor raskt du lader.

<strong>LADING:</strong> Lade bilen? dette betyr de ulike begrepene. Foto: NTB Scanpix
LADING: Lade bilen? dette betyr de ulike begrepene. Foto: NTB Scanpix Vis mer
(upublisert) Opprettet

Skal du lade bilen, og lurer på hva de ulike ladebegrepene betyr? Det er ikke så rart, for foruten navnet er det kanskje ikke selvforklart hva som ligger i de ulike begrepene. Derfor kan det være greit med oversikt så du slipper å gå i surr.

Når det er snakk om lading, snakker vi gjerne om effekten i kW og om det er like- eller vekselstrøm.

Saktelading

Den tregeste måten å lade elbilen på har også fått begrepet saktelading. Noen omtaler det også som nødlanding.

Dette er ladingen du gjør via en stikkontakt med en effekt på 2,3 kW.

Denne typen lading innebærer at du lader bilen med 2,3 kW i timen. Er energitanken din på 40 kWt, er det ikke vanskelig å regne seg fram til at du skal stå en stund. Likevel er det gjerne disse laderne som er tilgjengelig på offentlige ladepunkter, eller hjemme på gårdsplassen dersom du ikke har montert en ladeboks av et eller annet slag.

Semihurtiglading

Semihurtig lading går hakket raskere – som begrepet sier; semihurtig, altså sånn halvveis raskt. Det omtales også som flexilading.

En semihurtiglader betegner en form for lading som lader med en effekt på mellom 22 og 40 kW. Med andre ord betydelig raskere en sakteladeren.

Slik lading får du gjennom monterte ladebokser på boliger, på enkelte ladepunkter på bensinstasjoner, på badeplasser ved kjøpesentre og hoteller og liknende. Felles for disse er at det ikke holder med en stikkontakt, du må ha en type 2 ladekabel.

Hurtiglader

Denne laderen er, som begrepet beskriver, den hurtigste på markedet for mange elbiler i dag. Unntaket foreløpig er Tesla, noe vi kommer tilbake til.

Hurtigladere leverer en effekt på over 40 kW, og finnes gjerne på ladestasjoner som Fortum eller Grønn kontakt. Her er ladekabelen fastmontert på ladestasjonen, og under ideelle forhold skal det ta om lag 15 minutter å lade opp 20kW.

Lynlader

Den eneste elbilen som foreløpig har en lynlader er Tesla, gjennom sine Superchargere. Her er ladeeffekten opptil 120 kW, litt avhengig av hvor mange man deler kapasiteten med. Jo flere som står på en ladestasjon, jo lavere kan man oppleve at effekten er.

Andre elbiler har foreløpig ikke lynladere tilgjengelig i Norge, men frykt ikke – det er på vei. Selskapet Ionity er på trappene med et prosjekt som skal gi lynlading til resten av den elektriske bilparken, med en ladeeffekt på hele 150 kW.

Ionity lover også at de skal kunne levere maksimalt per ladepistol selv om ladestasjonen er full, i motsetning til Tesla.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer