Lade elbil på vinteren:

Sånn lader du best i kalde temperaturer

Kulda kan være elbilens verste fiende, med lange ladetider og korte rekkevidder. Men det finnes nyttige tiltak.

VINTERLADING: Det finnes enkle grep for å få mest ut av ladingen på vinterstid. Foto: Arne V. Hoem
VINTERLADING: Det finnes enkle grep for å få mest ut av ladingen på vinterstid. Foto: Arne V. HoemVis mer

Når gradestokken kryper ned mot null vil de fleste med elbil merke at rekkevidden blir kortere og ladetiden lengre. Uttrykket rekkeviddeangst blir forsterket med enda en faktor – lenger ladetid - også kalt ladeangst.

Lenger ladetid kan være med å bidra til lengre ladekøer ved hurtigladerne.

Jo mer uerfaren elbilist man er, jo mer bekymret er man som regel over disse tingene. Den erfarne elbilisten tar det hele langt mer med ro, har innfunnet seg med situasjonen, og funnet virkemidlene for å få bukt med utfordringene. Alt ligger i planleggingen, en planlegging som etterhvert går over i en naturlig vane. Det er tross alt flere ting du kan gjøre.

At ladetiden øker kan også gjøre noe med kostnadsbildet, ettersom hurtigladere i stor grad er priset per minutt, ikke etter mengde levert energi. Det samme gjelder også for hjemmelading. I prosent blir utslaget minst like stort, men ikke i kroner, ettersom strømprisen er marginal fra egen stikkontakt, sammenlignet med hurtiglading.

Forvarming av batteriet

Dagens batteriteknologi er avhengig av streng temperaturkontroll.

En parkert elbil bør derfor være tilkoblet strøm når gradestokken krabber under null grader, ifølge produsentene. Da henter bilen energi fra stikkontakten til å vedlikeholdsvarme batteriet mens den står parkert. I tillegg kan du forvarme batteriet og kupéen ytterligere med strøm fra nettet i forkant av en kjøretur.

Ferdig oppvarmet kupé

BMW har opplyst til Elbil24 at optimal driftstemperatur på batteriene under lading er rundt 40 grader, men et sted mellom 20 - 40 er greit. Det er tekniske og kjemiske årsaker til dette, med endringer i indre motstand og spenningsvariasjoner som resultat. Men når gradestokken viser ned mot 20 kuldegrader kreves det mye energi å oppnå den ønskede temperaturen, og deretter opprettholde den. Spesielt når dette kommer i tillegg til all den energien som skal overføres til batteriet.

Dersom man står koblet til en ordinær husholdningskontakt med 10 ampere sier det seg selv at det ikke blir mye energi igjen til å lade batteriet etter at temperaturstyringen har trukket sitt.

Klargjøre batteriet for optimal lading

Noen enkle kjøreregler er verdt å ha i minnet. Er man avhengig av hurtiglading, så er det langt bedre å kjøre bilen til lading mens den er varm, kontra å lade den kald.

Det er med andre ord bedre å kjøre innom en hurtiglader rett før man parkerer den varme bilen for kvelden, enn å kjøre den til hurtiglading rett etter at man har startet med kald bil om morgenen. Da har ikke batteriet rukket å bli varmt, så mye av energien vil først gå til å varme opp batteriet, før ladehastigheten skrus opp. Det vil med andre ord ta ganske mye lenger tid å fylle batteriet med ny energi om vinteren enn om sommeren.

Regnestykket til Norsk elbilforening

Norsk elbilforening har anslått hvor lang tid det tar ved noen gitte temperaturer, og estimerer at det tar tre ganger så lang tid å lade batteriet fra 0 til 80 prosent ved 10 grader minus, som ved 10 varmegrader.

Ved 20 minusgrader øker faktoren i verste fall til opp mot seks ganger så lang tid, sammenlignet med 10 varmegrader.

Vi må legge til at dette er i verst tenkelige utfall, for vi har aldri opplevd en så ekstrem økning i ladetid i praksis.

Om man har en fast avtale koster det i dag kr. 2,50 per minutt på hurtigladerne, tilsvarende 150 kroner timen. Om vinteren kan man altså oppleve å måtte stå tre ganger så lenge for å lade samme mengde energi på batteriet, eller opp mot seks ganger lenger i de verste tilfellene.

Da betaler man også 3-6 ganger så mye for å på den samme energimengden over til batteriet som man må om sommeren.

Redusert rekkevidde

Dette er dessverre ikke det eneste negative som er verdt å nevne, for når du omsider har fått ladet batteriet på en kald vinterdag kommer neste utfordring.

Rekkevidden på en fulladet elbil kan opp mot halveres om vinteren.

For å få på ny energi bruker du rundt regnet dobbelt så lang tid, vel og merke på en hurtiglader. De som lader hjemme møter sjelden problemet med økt ladetid, ettersom de fleste allerede bedriver saktelading på en bil som står parkert over natta. Da er batteriet som regel fullt om morgenen uansett, og man kjører sjelden batteriet til bunns hver eneste dag.

Det er hurtigladingen ved langkjøring som er den største utfordringen, men har man elbil uten å kunne lade hjemme må man leve med disse utfordringene på heltid.

Strømpris vs. ladetid

Flere godhjertede aktører forteller oss at vi bør lade elbilen på en tid av døgnet der strømprisen er lavest. Det er et velment råd man skal ha i tankene, men man må også tenke to tanker samtidig.

For bør man da sette den varme bilen til lading med en gang man kommer hjem, og dra nytte av det allerede oppvarmede batteriet? Eller bør man la batteriet bli kaldt og vente til utpå natten, da strømprisene som regel er lavest? I så tilfelle må man bruke mer energi til å varme batteriet i tillegg. Førstnevnte kan bety noe høyere strømpris, men over kortere tid. Dersom man venter vil bilen rekker å bli kald, blir man stående til lading over lengre tid, men til en lavere pris.

Svaret er med andre ord ikke det samme på en varm sommerdag som en kald vinterdag.

Forvirringen kan virke komplett, men man raskt erfaring i mulige tiltak, og hvilket lademønster som passer best for seg selv.

De fleste med elbil vil uansett si at fordelene utkonkurrerer ulempene, også utgjør man et positivt klimatiltak i tillegg.